Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

UPC, chello og bittorrent!


Anbefalte innlegg

Det er (minst) to ting man må passe på nå det gjelder BitTorrent:

 

1. For at andre (peers) skal kunne kontakte din PC, må det åpnes en eller flere porter i ruteren din for kontakt fra internett og inn til din PC. Det er dette som menes med "port forwarding". Hvis ikke dette blir satt opp riktig, vil du ikke få "grønne smilies" i BT-klienten, og du vil som regel ikke oppnå høye nedlastingshastigheter.

 

2. Du må begrense opplastingshastigheten fra din BT-klient til internett. Noen BT-klienter har en funksjon innebygget for dette, andre krever bruk av Net Limiter e.l. Hvis du ikke begrenser opplastingshastigheten, og denne nærmer seg maks av det din linje supporter, vil det ubønnhørlig gå ut over nedlastingshastigheten. (Symptomene til nazgul81 ligner fælt på dette.)

 

edit: Og det hjelper lite med en raskere linje (inn) dersom du 'kveler' den ved å kjøre maks speed på opplasting til internett. For hver datapakke som lastes ned til din BT-klient, må det sendes en 'Acknowledge'-pakke tilbake til senderen. Hvis disse Ack-pakke må stå i kø for å komme ut, vil senderen begynne å sende saktere til deg.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Bumper denne.

 

Benytter uTorrent på UPC-linja, og opplever også at nettet struper seg helt, blir timet ut når jeg skal surfe og sjekke mail. Det gjelder alle pc'er tilkoblet nettet, men selve uTorrent funker greit og laster ned.

 

Noen som har funnet en løsning på dette problemet?

 

Såvidt jeg har skjønt definerer man selv hvilken port som skal åpnes ifm. uTorrent, dette har jeg gjort (port 11111) - er det andre porter som bør åpnes/stenges forøvrig som kan påvirke nettet?

 

Har også prøvd å redusere max opplastingshastighet og fjernet bruk av uPnP. :hmm:

Lenke til kommentar

Dere som har problemer, holder dere til i samme område eller noe?

 

Har selv en chello plus-linje, og bruker bittorrent mye. Har ingen slike problemer som dere beskriver.

 

Har dere trådløst mellom modemet og deres pc? Isåfall er dere nødt til å forwarde trafikk på portene som bittorrent bruker til ipadressen din pc har, ellers vil det gå veldig sent.. Det er det normalt settings for på din router.

Lenke til kommentar

obs, en ting jeg kom på.

 

Det er jo ofte slik med torrents at du får kjappest nedlastigshastighet ikke så lenge etter at du har startet nedlastingen. Det kommer av at når du setter igang en nedlasting så har du mulighet til å laste ned fra alle andre som har kommet litt lengere i nedlastingen enn deg, ikke bare fra dem som har en ferdig nedlasting. Men etterhvert som du kommer lengere i nedlastingen blir det færre å laste ned fra, f.eks fordi endel gir opp nedlastingen, eller andre lar være å seede filen de er ferdige med å laste ned. Så hvis du laster ned noe som det ikke er mange som laster ned fra før av så er det ganske naturlig at hastigheten reduseres etterhvert utover i nedlastingen.

 

Skjer dette med alle nedlastinger da?

Lenke til kommentar

Jeg er veldig klar over det du sier Brafa, som sagt laster UTorrent helt fint, men alt annet strupes.

 

Bor forøvrig i Oslo, tror ikke dette er "område-avhengig". Så lenge man kan velge port selv skal man vel greit kunne omgå de "standardportene" ISP stenger (hvis de i det hele tatt gjør det). Så tror vel neppe at det er problemet? (Standard for bittorrent er vel 6***?)

Lenke til kommentar
Jeg er veldig klar over det du sier Brafa, som sagt laster UTorrent helt fint, men alt annet strupes.

 

Bor forøvrig i Oslo, tror ikke dette er "område-avhengig". Så lenge man kan velge port selv skal man vel greit kunne omgå de "standardportene" ISP stenger (hvis de i det hele tatt gjør det). Så tror vel neppe at det er problemet? (Standard for bittorrent er vel 6***?)

5325947[/snapback]

 

Bittorrent bruker vanligvis portene 6881-6889. Disse er iallefall ikke stengt hos meg, så da tror jeg ikke dem er stengt for andre heller. Holder også til i Oslo. Selv bruker jeg bitlord som nedlastingsprogram, det synes jeg har funket bra så langt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...