Gå til innhold

Effektiv PSU fra Silverstone


Anbefalte innlegg

Hvorfor klarer de da ikke å få lydnivået lavere enn min 21db?  Som MIST f.eks.  Og de BØR ha modulbaserte kabler.

 

Er så sinnsykt lei av å vente på den perfekte psu.  Kan det være så vanskelig?  En krysning av:

 

- OCZ powerstream sin kraft, stabilitet, rene spenninger med egne kabler til skjermkort. og justerbare rails.

 

- Holder kjeft som MIST

 

- Har modulbasert kabelopplegg som Hiper.

 

Er det virkelig så vanskelig å samle kreftene rundt et slikt produkt?  :(

 

Eller må de bare melke oss først.  Har ventet lenge nok nå synes jeg.

 

Gidder ikke kjøpe en ny PSU før jeg får dette.

5210021[/snapback]

Er ikke sikker på hvor offisielt dette er, men har fått høre fra Microplex at MIST kommer i nye modeller i Januar/Februar. Enndringene er små, men det kommer noen flere modeller (Watt alltså) og de nye får modul-kabelsystem!

 

...Derfor jeg sitter på gjerdet her... :)

 

:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hmm, den ser grei ut den, men lyden var litt høy, min Hiper 480 feks har 14db, står  på internett sider + at jeg testet med desibelmåler.... det eneste som overdøver denne er den forbanna knitringa på maxtorhardisken min, men viss jeg har en strømforsyning på 21 db så hadde jeg hørt den og...

5210880[/snapback]

 

Står på internettsider: Utsagnet er verdt ingenting. Mye av det som står på internettsider er feil :ermm:

 

Desibelmåler: Hvilken db måler har du brukt da? De fleste i normalt prisleie kan kun måle fra +/- 30db og opp.

 

Som sagt så bør oppgitte db-verdier tas med en klype salt.

Lenke til kommentar
Om jeg ikke husker feil er det et lydnivå tlsvarende ett menneske som puster rolig på 3 meters avstand.

 

AtW

5210965[/snapback]

 

 

Lydløst altså ?

5211088[/snapback]

 

0 db er satt som høreterskelen for mennesker, de fleste unge friske mennesker uten hørselsskade burde kunne høre 10 dbA, men det er enormt lite, og det krever nok endel konsentrasjon for å høre det. Er du i et rom som feks har 15 dbA bakgrunnstøy vil nok de fleste oppfatte det som helt stille. Det er ekstra vansklig å høre jevne lyder som er i bakgrunnen hele tiden.

 

AtW

Lenke til kommentar

dB referanser:

 

0 The softest sound a person can hear with normal hearing

 

10 normal breathing

 

20 whispering at 5 feet

 

30 soft whisper

 

50 rainfall

 

60 normal conversation

 

110 shouting in ear

 

120 thunder

 

Husk logaritmisk vekst her.

 

-3 dB halverer effektforbruket, -6 dB høres ut som en halvering i lyd.

Lenke til kommentar
dB referanser:

 

0 The softest sound a person can hear with normal hearing

 

10 normal breathing

 

20 whispering at 5 feet

 

30 soft whisper

 

50 rainfall

 

60 normal conversation

 

110 shouting in ear

 

120 thunder

 

Husk logaritmisk vekst her.

 

-3 dB halverer effektforbruket, -6 dB høres ut som en halvering i lyd.

5211658[/snapback]

 

Hvor får du fra at 6db høres ut som en halvering? Og denne skalaen du viser til er antaklig lydtrykk, ikke lydeffekt, til informasjon bare. (siden du skrev at -3db halverer effekten)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er "common knowledge" at 6dB hører dobbelt så høyt ut for oss mennsker selv om det er ~10 ganger så mye energi.

 

(Det sto hvertfall i 2MX boka mi)

 

EDIT: Jeg ser at wikipedia sier at :

 

however experimentation has determined that the frequency response of the human ear results in a perceived doubling of loudness with every 10 dB increase

Så min kilde (2MX bok) er tydeligvis ikke rett i forhold til det wikipedia sier hvertfall.

 

EDIT2: But then again, så spørs det om det er dB, dB(A), dB(B) osv og hvilke frekvenser det er snakk om. +6dB i det rette frekvensområdet kan nok høres ut som en dobling mens +6dB i et annet gjør ikke.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Det er "common knowledge" at 6dB hører dobbelt så høyt ut for oss mennsker selv om det er ~10 ganger så mye energi.

 

(Det sto hvertfall i 2MX boka mi)

 

EDIT: Jeg ser at wikipedia sier at :

 

however experimentation has determined that the frequency response of the human ear results in a perceived doubling of loudness with every 10 dB increase

Så min kilde (2MX bok) er tydeligvis ikke rett i forhold til det wikipedia sier hvertfall.

 

EDIT2: But then again, så spørs det om det er dB, dB(A), dB(B) osv og hvilke frekvenser det er snakk om. +6dB i det rette frekvensområdet kan nok høres ut som en dobling mens +6dB i et annet gjør ikke.

5211768[/snapback]

 

Jeg har ihvertfall lært at det er common knowlengde at 10 db er ca en dobling. (Og jeg går på akustikk). Men som du sier, dette er jo ikke akkurat noe som gjelder uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Seasonic S12-500 & S12-600 Power Supplies

 

Bestilte meg en psu på komplett idag etter å ha lest et del tester på internettet av deres psu'er på lager.

 

Må si meg fornøyd på virknings graden på de psu'ene men ikke kabel systemet.

5211840[/snapback]

 

 

Nice, bra de har fått inn seasonic også her til lands :)

 

AtW

5213088[/snapback]

De har noen som er på vei inn til shg.no nå. er ikke sikker på om disse er på lager neda

Lenke til kommentar

Uten å ha for mye greie på PSU'er, hvordan stiller Antec seg med virkningsgrad i sine produkter?

 

80 % høres veldig bra ut. Gratulerer Silverstone! Hvordan er kvaliteten på Silverstone produkter? Bortsett fra virkningsgrad, gir Silverstone noe annet av ekstra funksjoner, som en gjerne ikke finner på standard PSU'er?

Endret av G
Lenke til kommentar

Min S12-500 kom i hus forrige uke. Jeg må si at det uten tvil er den mest stillegående PSU-en jeg har vært borti. I mitt system er ulempen at vifta flytter alt for lite luft, så jeg merker en viss temperaturstigning. Spesielt diskene føles en god del varmere, tempen ligger på over 50C på min seagate barracuda nå. Jeg har derfor blitt nødt til å sette inn en vifte i bakkant for å få bedre luftflyt.

 

Jeg tror derfor at det ofte blir et kompromiss, hvis man ikke har et kabinett og gjennomtenkt oppsett for bra luftflyt for å holde temperaturen nede. Altså veldig stillegående PSU == flere vifter ellers :(

 

Må si meg fornøyd på virknings graden på de psu'ene men ikke kabel systemet.

5211840[/snapback]

Uten tvil bra virkningsgrad. Jeg savner også avtagbare kabler, men ble overrasket at det fulgte med både en kabelsamler, strips og plastspiral for å ordne kablene i systemet. Første gang jeg opplever at en produsent sender slikt med :)

Lenke til kommentar
Uten å ha for mye greie på PSU'er, hvordan stiller Antec seg med virkningsgrad i sine produkter?

5214347[/snapback]

De har veldig bra virkningsgrad på sine vifteløse modeller, de vanlige ligger mer midt på treet utifra hva jeg har lest på silentpcreview.com. Jeg stiller meg dog veldig tvilende til kvaliteten da jeg har nå hatt 2 stk. Phantom 350 som begge har gått i stykker (den siste etter én dag).

Lenke til kommentar
Uten å ha for mye greie på PSU'er, hvordan stiller Antec seg med virkningsgrad i sine produkter?

5214347[/snapback]

De har veldig bra virkningsgrad på sine vifteløse modeller, de vanlige ligger mer midt på treet utifra hva jeg har lest på silentpcreview.com. Jeg stiller meg dog veldig tvilende til kvaliteten da jeg har nå hatt 2 stk. Phantom 350 som begge har gått i stykker (den siste etter én dag).

5214398[/snapback]

 

Er Phantom 350 en Antec eller en Silverstone type PSU? Det hørtes sykt ut at PSU'ene du har hatt ikke klarer å leve lenger i din PC? Har virkelig ikke PSU'en beskyttelse mot feil på strøm og overoppheting, og andre ting som kan kverke litt forskjellig av utstyr?

Lenke til kommentar
Er Phantom 350 en Antec eller en Silverstone type PSU? Det hørtes sykt ut at PSU'ene du har hatt ikke klarer å leve lenger i din PC? Har virkelig ikke PSU'en beskyttelse mot feil på strøm og overoppheting, og andre ting som kan kverke litt forskjellig av utstyr?

5214507[/snapback]

 

Mine PSU-er var Antec Phantom 350. Beskyttelse er det sikkert, bare PSU-ene som tok kvelden, ikke noe annet. Den første leverte ustabil strøm ved belastning (for lave verdier, maskinen slo seg av i blant) den andre bare sluttet å virke helt uten videre.

Lenke til kommentar
Er Phantom 350 en Antec eller en Silverstone type PSU? Det hørtes sykt ut at PSU'ene du har hatt ikke klarer å leve lenger i din PC? Har virkelig ikke PSU'en beskyttelse mot feil på strøm og overoppheting, og andre ting som kan kverke litt forskjellig av utstyr?

5214507[/snapback]

 

Mine PSU-er var Antec Phantom 350. Beskyttelse er det sikkert, bare PSU-ene som tok kvelden, ikke noe annet. Den første leverte ustabil strøm ved belastning (for lave verdier, maskinen slo seg av i blant) den andre bare sluttet å virke helt uten videre.

5217576[/snapback]

 

Tror 05-modellene er bedre enn 04, trodde min også døde i går, men det ser ut til å være hovedkortet :( (noe som er mye verre, utrolig stress å bytte når man har vannkjøling). Min PSU har fungert fint hittil ihvertfall, men det har vært mye tull med 04-modellene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det var en slik som en kamerat har på jobben vi testa med, tok ut skjermkort,  testa uten vifter og alt mulig, var ikke serlig mye lyd nei...

blei ca 14-16 db...

5222064[/snapback]

 

Sånn jeg forstod det du skrev, så sier du at dere testet en "sånn" silverstone som blir omtalt i artikkelen. Den er oppgitt til 21dB. Men du sier altså at produsentene har for en gangs skyld skrevet en dB verdi OVER det reelle, som er 14-16dB?

 

Hva målte du dette med? (sier du øret så knekker jeg sammen i ubarmhjertig latter :!: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...