Gå til innhold

Beste mulige resultat for mitt X800 Pro?


Anbefalte innlegg

Heisann ò kjææære klokkere :)

 

Jeg bare lurer på om dere har noen tips før jeg hiber meg uti klokkeverdenen for fullt selv?

 

Jeg har diverse spørsmål;

- Har dere noen erfaringer med dette kortet? Resultater?

- Hvor høy temperatur skal jeg tørre å gå til?

- Vil det ha store utslag i spill?

- Lønner det seg å klokke manuelt, eller flashe?

- Kan jeg åpne pipelines med dette kortet? Er dette risikabelt, og hvordan gjør jeg dette?

 

DxDiag fil for mitt Club3D RAdeon X800 Pro kort

 

Temperaturer:

I windows, når jeg sufrer etc (load temp?): ca 47-48 og 35-40 rundt

Ett lite 3D vindu ved siden av surfingen: 80-85 (!) og 45-50 rundt

I spill (temperatur fra Need for speed most wanted): 80-82 og ca 50 rundt

 

Andre systemspeccs:

Intel P4 S478 3,0Ghz @ 3,3Ghz

Abit IS7

Crucial DDR-DIMM PC3200 400 Mhz (to matched 512)

 

Hvis dere trenger mer info så bare si ifra, jeg skal svare etter beste evne.

 

 

Jeg regner også med at det kan finnes slike tråder på ett forum av dette kaliberet fra før, men jeg visste ikke hva jeg skulle søke på. Og dessuten er jo dette spørsmål som kan variere veldig fra PC til PC.... eller?

 

Uff, når jeg la ut denne posten og overvåket temperaturene så skjønner jeg at dette kanskje ikke fungerer i det hele tatt, men ATM så har jeg standard kjøler.

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bare skal klokke kan du laste ned ATI Tray Tool eller Omegadriver (se signaturen min)

 

Begynn å klokk 5 og 5 MHz om gangen helt til kortet blir ustabilt eller får artifacts.

 

Er det et VIVO kort? (Video In og Vido ut?)

 

Hvis det er et vivo kort kan du prøve å softmodde. Link

 

Her kan du finne Bios hvis du vil softmodde

 

Du må gjøre om Bios-navnet slik at det ikke inneholder mer enn 10 tegn.

 

Softmodde er lure grafikkort driveren at kortet har flere Pipilines enn det har.

(X800PRO har 12Pixel- og 6Vertex Pipelines og X800XT og X800XT PE har 16Pixel og 6 vertex Pipelines)

 

PS. Hvis du skal softmodde må du sjekke om koretet ditt klarer hastighetene til den nye Biosen.

 

X800XT 500Mhz GPU og 1000MHz minne.

X800XT PE 512Mhz GPU og 1120MHz minne.

 

Du kan også prøve noen av Bios innstillinge til Omega drivers

PERFORMANCE BIOS SETTINGS

Use these settings in your BIOS along with the OMEGA drivers to get the best performance possible out of your video card (this settings are not avaiable in all motherboards, use only the ones that fit your BIOS):

 

Fast Gate A20 Option        : ENABLED

Video BIOS shadowing        : DISABLED

Video BIOS cacheable        : DISABLED

xxxxx - xxxxx Shadow        : ALL DISABLED

IDE prefetch mode           : ENABLED

Init Display First          : AGP or PCI (SELECT YOUR CARD TYPE)

IDE HDD Block Mode          : ENABLED

IDE 32-bit transfer mode    : ENABLED

Assign IRQ for USB          : DISABLED (UNLESS YOU USE USB DEVICES)

Assign IRQ for VGA          : ENABLED

PCI/VGA palette snoop       : DISABLED

PNP OS Installed            : ENABLED (WINDOWS XP CAN HANDLE PNP BETTER THAN BIOS)

Resource Controlled By      : AUTO (UNLESS YOU WANT TO MANUALLY ASSIGN IRQs AND DMAs)

AGP aperture size           : 256 (USE LOWER VALUE IF YOU HAVE TEXTURE PROBLEMS)

AGP master 1 WS write       : DISABLED ***

AGP master 1 WS read        : DISABLED***

Bank 0/1, 2/3 DRAM timing   : TURBO ***

CPU to PCI write buffer     : ENABLED

Delayed Transaction         : DISABLED ****

DRAM speculative leadoff    : ENABLED ***

DRAM Data Integrity Mode    : NON-ECC (UNLESS YOU HAVE ECC MEMORY)

Delay DRAM read latch       : (THE LOWER, THE FASTER) ***

Fast Writes                 : DISABLED (ENABLED FOR RADEON 9600 OR ATHLON64 SYSTEMS)

Memory parity/ECC check     : DISABLED ***

Passive Release             : DISABLED

PCI Concurrency             : ENABLED

PCI master 0 WS write       : ENABLED ***

RAS active time             : (THE LOWER, THE FASTER) ***

RAS to CAS delay            : (THE LOWER, THE FASTER) **

Read around write           : ENABLED

SDRAM Bank Interleave       : 4-bank/way

SDRAM CAS Latency Time      : 2 **

SDRAM cycle length          : 2 **

SDRAM Precharge control     : ENABLED

Spread spectrum (modulation): DISABLED

System BIOS cacheable       : DISABLED

Video RAM cacheable         : DISABLED

8 bit I/O Recovery Time     : 1

16 bit I/O Recovery Time    : 1

Turbo frequency             : ENABLED

 

 

**   = ONLY IF YOUR MEMORY SUPPORT IT, OTHERWISE USE THE NEXT HIGHER VALUE

 

***  = WILL IMPROVE SPEED BUT DECREASES STABILITY, IF YOU HAVE PROBLEMS, CHANGE IT

 

 

**** = ENABLE IF YOU EXPERIENCE PROBLEMS WITH CREATIVE SOUND CARDS

 

Well, that's all for the BIOS.

 

These settings should increase you framerates with your video card, if you want do a benchmark before and after the changes, it will give you a good idea of the gain obtained.

 

Good Luck!

 

Hvis ikke det er nok kan du prøve å volt modde kortetLink

 

Viktig!! Voltmodding kan skade kortet.

 

Lykke til. Husk å poste resultater :thumbup:

Endret av 2 Fast 4 Biltema
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har prøvd meg litt fram med Omega sine drivere, og da også tray tools.

 

Men som jeg posten min over sier, så har jeg ganske høye temperaturer fra starten, noe som ikke er veldig bra :p Etter å ha insett at de temperaturene ikke var hverken noe å skryte av, eller noe å klokke med, så tok jeg mot til meg, og klemte på litt arctic silver goop. Dette hjalp latterlig mye! Temperaturene sank med nesten 20(Grader)C Når jeg kjører 3D spill. Og dette er når jeg har klokket det :D De andre temperaturene var uten klokking.

 

Mine resultater så langt;

Core: 535Mhz

Mem: 1040Mhz

 

Dette er jo ganske stor forskjell, men samtidig når jeg hra kommet så langt, vil jeg jo gjerne lenger ^^

 

Det jeg lurer på da er om jeg først kan softmodde (flashe, sant?). Og så klokke mer, eller om det bare er dumt og farlig. For de resultatene jeg har der, er jo bedre enn ett X800XT kort. Men hvis jeg da skal softmodde, så får jeg jo også åpnet 4 nye pipelines ^^. Hva dette er eller hva det gjør, vet jeg ikke. Det er det jeg spør dere om, om det er verdt bryet?

 

Dessuten har jeg ikke en floppy disk som virker, og dette trengs kanskje (har ikke lest den guiden ennå).

 

Takker for alle svar :D

 

EDIT: Ja, jeg trur jeg har VIVO kort ^^. Jeg vet egentlig ikke helt hvordan jeg finner ut dette, men hvis jeg skjønner riktig, så er dette da ett kort som kan sende signaler til TV'en og motta? Jeg har i alle fall klart å sende signaler til TV'en min.

Endret av Mixy89
Lenke til kommentar

Ja. Du kan klokke mer etter softmodd

 

Jeg skal prøve å forklare hva Pixelpipelines er:

 

Standar X800PRO

475MHz GPU

12Pixelpipelines

475Mhz *12 = 5700 Megapixler i sekundet

 

Ditt X800PRO

GPU 535Mhz

12 Pixelpipelines

535Mhz *12 = 6420 Megapixler i Sekundet

 

Standar X800XT

GPU 500Mhz

16 Pixelpipelines

500Mhz *16 = 8000 Megapixler i Sekundet

 

Som du ser er X800XT raskere enn ditt, selv om du har høyere Klokk.

 

Tror alle nye skjermkort støtter video ut, så det er ikke sikkert at du har VIVO

Lenke til kommentar

Takk for forklaringen, skjønte det nå ^^

 

Men hvordan kan jeg finne ut om jeg har VIVO kort? Det fulgte med en kabel som skal inn i skjermkortet(mer en overgang, med 4 utganger), det er her jeg plugger inn en ny kabel som går inn i TV'en. Men på den overgangen er det også tre andre muligheter, den ene viser lissom motsatt tegn av den med tv-ut, jeg trodde dette kunne være TV-inn eller noe.

 

Siste spørsmål, kan jeg softmodde uten flopy disk, og er dette da dumt, IOM at jeg ikke får tatt backup av BIOS?

 

EDIT: Kan jeg f.ex boote fra en usb-stick?

Endret av Mixy89
Lenke til kommentar

Huff da.... Nå må det jo være noe galt her... eller?

 

Idag når jeg skulle kjøre den innebygde benchmarken til ATI tools, fikk jeg en score på 1600. For de som ikke vet hva det betyr så kan jeg si at det er latterlig lavt!

 

Dette var når jeg hadde klokket kortet til 535/1040, og før har jeg fått 7000 med den samme klokken! Rekorden min i denne benchmarken er 7449, men dette var med uforsvarlige klokkinger :p

 

EDIT: Trykkleif

Endret av Mixy89
Lenke til kommentar
Med 536/1052 klokk, så når jeg bare 4462! Det er vel ganske lite er det ikke? For lite?

5251554[/snapback]

Er det 3Dmark05??

 

Hvis ja, så synes jeg scoren er ok.

 

I PCWorld nr13 des 2004 testet de X800PRO og X800XT. Da fikk Pro 3727p og XT 5107p i 3Dmark05.

 

I dag får XT ca5900 (Pga "Raskere" drivere) så da burde også Pro ha fått en ytelsesøkning.

 

Prøv 3Dmark05 en gang med Uklokket skjermkort, og klokk opp 10 og 10MHz (På GPU og Minne) helt til du når 536 / 1052 eller Scoren begynner å bli lavere eller du får Artifacts.

 

Viktig: Høyre klikk på ATI Tray Tools ikonet og sett 3D instillingene(elns) til Bencmark.

Lenke til kommentar

JEg fatn dette med "benchmark mode" som du snakket om, men har tydelighvis ikke blitt kvitt dette viruset eller hva det er som herjer, uansett så kommer det masse pop-ups od driit mens jeg kjører benchmark programmene, og det er jo ikke gunstig.

 

Hvis du tror du kan hjelpe meg, så please ta en titt på https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=506032&hl= <- Den tråden ^^

 

Takk

Lenke til kommentar
Les lengere opp,, flashe uten diskettstasjon!

5266877[/snapback]

 

Joda, det var det jeg tenkte, men hvis du også leser det som står i klamme, så vet han jo at det går an å flashe uten :S

 

Anyway, jeg vet fremdeles ikke om jeg har VIVO kort, hvordan finner jeg dette ut? Jeg har skjønt at det er liten grunn til å flashe uten at man åpner pipelines, ettersom resten kan man jo bare klokke selv, i sitt tempo.

 

Og hvis jeg har VIVO kort, hvilket BIOS er best da? Jeg var inne på den linken som jeg fikk tidlig i denne tråden, men der var det veldig mange, noen som har forslag? Eller om det finnes "fasit"?

 

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Les lengere opp,, flashe uten diskettstasjon!

5266877[/snapback]

 

Joda, det var det jeg tenkte, men hvis du også leser det som står i klamme, så vet han jo at det går an å flashe uten :S

 

Anyway, jeg vet fremdeles ikke om jeg har VIVO kort, hvordan finner jeg dette ut? Jeg har skjønt at det er liten grunn til å flashe uten at man åpner pipelines, ettersom resten kan man jo bare klokke selv, i sitt tempo.

 

Og hvis jeg har VIVO kort, hvilket BIOS er best da? Jeg var inne på den linken som jeg fikk tidlig i denne tråden, men der var det veldig mange, noen som har forslag? Eller om det finnes "fasit"?

 

Takker for svar :D

5266904[/snapback]

 

Hvis du fikk med kabler til video in og video ut så har du VIVO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...