Gå til innhold

Patriot 2 GB-sett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei,

 

flott med test, men dette bærer kanskje mer preg av å høre til på overklokking.no, det er mange som leser på hw.no trenger litt mer info, feks en sammenligning. Jeg feks lurer på om disse er bedre:

OCZ 2048 MB Dual Channel Platinum Edition PC3200

 

billigere, mer kjent merke og samme teoretiske timings

5197981[/snapback]

Dem er billigere ettersom det er ukens tilbud på netshop.... Neste uke er dem vel oppe i vanlig pris igjen.. (ca 2500,-)

Lenke til kommentar
Mine Geil Value 2x1GB (def 3-4-4-8) brikker kjører på 2.5-3-3-5-2 på 216x2 på standard volt - dønn stabilt - har kjørt dette i en måned nå. Minnebåndbredden er ca 4950/4900 ved denne instillingen.

 

Synes mildt sagt Patriot DDR brikkene var ræva med tanke på at de går ut med at det er overklokkingsbrikker. Value-Rammen min kosta 1750 spenn for 2GB. Med tanke på at Patriot-brikkene koster ca 2500 spenn er dette veldig lite imponerende.

5196024[/snapback]

 

Value brikkene dine vil ikke yte bedre enn patroit brikkene pga. tilgangstider... At du har høyere båndbredde kan skyldes høyere cpu hastighet, da dette har veldig mye å si på resultatene..

 

5197288[/snapback]

 

Tilgangstidene mine er da ikke noe særlig dårligere enn i testen? Snakket ikke om i u-overklokket tilstand.

 

2.5-3-3-5-2 mot 2.5-3-3-7-1 (i overklokket tilstand).

 

3500+ kjører på 2.2GHz - min kjører på 2.37GHz - klokker jeg ned til 2.16GHz får jeg rundt 4800.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hvor får man kjøpt DDR settet nå til dags?? finner det ikke på noen av de kjente nettsidene?

5352219[/snapback]

Hmmm, fant ikke brikkene jeg heller.

OCZ sine tilsvarende brikker er på papiret like gode:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6151

Corsair har også noe som kan fungere:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302138&view=detailed

 

Får håpe det hjelper deg litt :xmas:

Lenke til kommentar
Jeg snakket selvsagt om 2-3-2-5@203mhz...

5202050[/snapback]

 

Jo men du kommenterte mitt utsagn om overklokkingen til brikkene... :roll:

5203210[/snapback]

 

må bare kommentere dette selv om det er lenge siden...

 

Om du har "overklokket" brikkene eller ei har ingenting med saken å gjøre. Disse brikkene vil yte MYE bedre på 2-3-2-5-1t@200 enn dine på 2.5-3-3-5-2t@216. overklokking handler om å få skvist mest mulig ytelse ut av komponentene dine, når de yter best @ stock er det ingen vits i å "overklokke" de til dårligere ytelse... Disse brikkene er enkelt og greit bedre enn dine value brikker selv om du har forandret innstillingene dine mer prosentvis så har det ingenting å si, at brikkene overklokker dårli bevitner bare om streng speed binning... dine brikker er mest sannsynlig ikke speed binnet ergo er det helt naturlig at den prosentvise overklokken er større... ytelsen er dog ikke noe bedre for det..

Lenke til kommentar

Leste du de første postene da? Sisoft-sandratestene som er kjørt på 2x216 med disse patriot-brikkene, har samme resultat som mine kjørt på 2x216, DET var hele poenget.

 

Patriot:

216 MHz DDR (DDR432)

2,5-3-3-7-1T 4854/4811 - jeg har 4900+/4900+ ved denne hastigheten

 

Og ved non-OC av brikkene (200MHz x 11) får jeg ca 4500+/4500+ i score, omtrent samme som disse brikkene.

 

Ser ikke helt poenget ditt her med å kommentere dette innlegget.

Lenke til kommentar

Jaja, nå er det nå det HW.no brukte for å teste disse brikkene, kun syntetiske minnetester. Hvis dette er for gærn't så burde kanskje testen vært utført med litt andre tester også kanksje? :)

 

Hadde vært gøy å sett benchmarks fra faktiske spill og programmer, og ikke bare sisoft-sandra, memtest, sciencemark etc. Men det er kanskje noe som kan tas til etterretning ved senere tester.

 

Ja, 2-3-3-5-1 er raskere enn mine 2.5-3-3-5-2, men jeg kommenterte også at mine brikker kunne kjøre denne på en høyere hastighet, i motsetning til Patriot-brikkene som måtte gå ganske mye opp i latency.

 

Men hvordan måler man da faktisk ytelse på ram-brikker hvis "statsen" er like? på syntetiske tester også?

Lenke til kommentar

Du stiller mange gode spørsmål her min gode mann :) ytelsen er salvsagt vanskelig å måle, iallefall hvis man skal ta hensyn til alle variablene som alltid er inni bildet. Strengt tatt vil jeg påstå at ytelsestester kun sier noe om ytelsen om brikkene er testet på samme testoppsett.

 

Grunnen til at hw.no og overklokking.no bruker statiske tester når vi tester minnebrikker er hovedsakelig fordi det ser fint ut, tallene sier enormt lite om brikkene og skal ikke legges mye vekt på. Det som er intressant når man tester minnebrikker er å finne ut hvordan de skalerer med spenning og ulike tilgangstider, og selvsagt hvor høyt man kan sette opp hastigheten på de.

 

HUSK at jeg snakker om disse brikkene når de kjører 2-3-2-5-1t ikke med slakkere tilgangstider. Når tilgangstidene er like som på dine og hastigheten er lik er selvsagt disse forskjellige brikkene som identsike å regne. Forskjellen er at disse kan kjøre vesentlig strammere tilgangstider og dette vil gi en ytelsesgevinst som er større enn det dine og disse brikkene får når man setter opp hastigheten og tilgangstidene. Tilgangstidene er simpelthen mye viktigere på a64 plattformen enn hastigheten (inntil et visst pungt selvsagt, men dette punktet er vi langt ifra i denne diskusjonen)...

Lenke til kommentar

vel, man har punktet på ddr1 også, men man må opp i mye høyere hastigheter, dette får man typisk ved brukk av tccd og tcc5 og micron ic-er..

 

Men akkuratt i denne situasjonen er ikke hastigheten tilstrekkelig til å veie opp for tilgangstidene...

 

husk på at tilgangstidene er oppgitt i klokkesykluser, dette betyr f.eks at hvis man kjører cas latency på 2 og 200mhz, så gir dette samme latencyen som cas 3 og 300mhz, man vil selvsagt helst ha 300mhz og cas 3 da man har samme latency men mye høyere båndbredde... Og det er helt riktig som du sier så er ikke latencyen målt i klokkesykluser bedre på ddr2, men den enorme hastigheten vil gi en latency som er lik eller bedre samt en emormt mye høyere båndbredde...

 

Og da ser det ut som vi er enige :)

Lenke til kommentar
Tex,29/12-2005 : 13:42]Hvor får man kjøpt DDR settet nå til dags?? finner det ikke på noen av de kjente nettsidene?

5352219[/snapback]

Hmmm, fant ikke brikkene jeg heller.

OCZ sine tilsvarende brikker er på papiret like gode:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6151

Corsair har også noe som kan fungere:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302138&view=detailed

 

Får håpe det hjelper deg litt :xmas:

5352510[/snapback]

 

 

Takketitikktakk :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...