Gå til innhold

Er min psu kraftig nok til X1800Xl?


Marillion

Anbefalte innlegg

aaaaaaaaaaaalt for lite!

systemet ditt vil ikke kjøre vis du har 275W

trur jeg har lest et stelle (i en manual på X800 eller 9800PRO) at den trenger en 380W minimum PSU!

5171756[/snapback]

 

Du trenger ikke å tro alt du leser i manualer, de legger inn en vanvittig sikkerhetsmargin for å sikre seg mot dårlig PSUer med høy effekt - f.eks. Qtec.

 

Jeg har en Thermaltake 480w, kun 18A på 12v. Skal kjøpe X1800XL, X1800XT eller GTX 256 snart. Er sikker på at det går fint, men vi får vente og se....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Du har nok ikke 14+8=22 ampere på 12V linjen. Da ville du hatt 12x22= 264 watt bare på 12-voilt linjen, noe som neppe stemmer. Tviler på den har to seperate 12V'er.

 

2. Om PSUen er god nok er vanskleig å si... noen mener en 300W holder til "alt" så lenge den er av god kvalitet, andre at du må ha minst 24 Ampere på 12V-linjen bare du har et AMD64 oppsett. Sannheten er nok en plass i midten.

 

3. Stickyer finnes av en grunn. Les sticky i signaturen min.

5173357[/snapback]

 

Jeg leser dine ord. Kansje jeg skal ramse opp alle verdiene jeg kan lese av klistermerket på psu'en?! Gi meg 5 minutter bare :p

 

Edit:

AC input:

115/220-230V~, 6/3,5A 60/50Hz

 

DC output:

+3,3V=17,0A +5V=18,0A +12V1=8,0A +12V2=14,0A

+5V(sb)=2,0A -12V=0,3A -5V=0,2A (+5V & +3,3V=115 Watt max)

 

PS: Jeg bruker = tegnet som erstatning for tegnet som egentlig står. (De der + og - linjene)

Endret av _Marillion_
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette har blitt sagt men..

 

http://www.qtec.info/products/product.htm?...r=13233&specs=1

 

Tok utgangspunkt i denne strømforsyningen, den gir 300w peak, vil si den yter opp til 300 W i korte øyeblikk. Kan nok variere på hvilke effekt de forskjellige produsentene oppgir.

 

Strømforbruk maks på sterkstrømsiden: 300W:230V=1,3A

Itillegg må du regne med litt effektap i trafoen og komponentene, den totale uteffektene i Watt vil jeg tippe blir 270W...

Men det er nok også begrensninger i hvor mye du kan trekke ut i f.eks 12V. Så du får ikke 270W ut fra 12V hvis du ikke henger noe på de andre spennings utgangene.

 

Men nogenlunde blir det slik at hvis du trekker 150W på 12V er det igjen 130W til resten..

 

150W:12V=12,5A

 

Og se bort ifra ligningen ikke stemmer i forhold til W,V og A javascript:emoticon(':tease:')

Lenke til kommentar

Ville anbefalt en ny og bra PSU jeg da.. Hadde nettopp en kompis som ødela CPU og HK fordi han ikke hadde giddi å kjøpt bra eller sterk nok. Kjøp noe av kvalitet og med nok power. Vet selv at MIST500W er veldig bra, men har ofte hørt veldig mye godt om Silverstone, selv om de er veldig dyre. Tenk på det sånn, at det er bedre å kjøpe en bra PSU èn gang, og at du vet den holder, enn å kjøpe en r*vva 4 ganger og kjøre jeopardy på innmaten din.

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Ville anbefalt en ny og bra PSU jeg da.. Hadde nettopp en kompis som ødela CPU og HK fordi han ikke hadde giddi å kjøpt bra eller sterk nok. Kjøp noe av kvalitet og med nok power. Vet selv at MIST500W er veldig bra, men har ofte hørt veldig mye godt om Silverstone, selv om de er veldig dyre. Tenk på det sånn, at det er bedre å kjøpe en bra PSU èn gang, og at du vet den holder, enn å kjøpe en r*vva 4 ganger og kjøre jeopardy på innmaten din.

5189563[/snapback]

 

Åssen skal jeg liksom få en slik psu inn i barebonekabinettet mitt tenkte du?

Da kan jeg like så godt lage en "ræva-løsning" og bruke Fortron/Source ps'en på 350W som jeg har liggende. Den er mer enn god nok! =)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+6132

Hør på moderatoren.. :thumbup:

Som noen har nevnt.. det er forskjell på 300w og 300w.. fra en PSU til en annen (noen nevner QTEC) :)

Sålenge man ikke klokker/tukler med VCore.. har en *kvalitets-PSU* så burde 275-300w holde fint for det trådstarter har av utstyr *inkludert* X1800XL.

Aopen bruker FS (Fortron Source) som er *kjent* for å levere PSU'er med ratinger iht. *bruk* ikke hva de kan levere i "peak" 3sek. før de brenner opp.. :D

Selv har jeg brukt en 350watt Sweex (QTec "lookalike"... vekt ca. 500g = "billig innmat") i ett *klokket* Prescott-system med 9800Pro/6600GT/X800Pro. Pt. bruker jeg en Antec Trueblue 480w.. men har også brukt en FS "Bluestorm" 350w..

Trodde en tid at jeg ble hold tilbake mht. overklokking av FS'n (derav innkjøpet av Antec...), men det var ett feilspor.. det var HK/chipset (Vdrop) som "stoppet klokken".

På dette systemet har jeg målt ca. 285-295watt med en strømmåler ved full load(hele systemet).. (Sweex'n overrasket.. den dro dette greit..selv med 15A på 12V rail.. utrolig egentlig.. man skal ikke "skue hunden på hårene" når det gjelder PSU'er).

En A64 Venice bruker (minst) 50watt mindre.. selv klokket like mye som min Prescott (har målt det også).

Har også brukt ett Chieftec mATX med 230watter med Prescott 3.0 + 9600Pro.. Ingen problem det heller (her er det vel "kun" CPU som drar særlig med strøm).

Dersom man driver med *kraftig* overklokking av både CPU og skjermkort er det absolutt å anbefale ett kraftig PSU, men det ser ikke ut til at det er det trådstarter skal drive med.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...