Gå til innhold

Heving av kjøp av laptop etter 10 mnd


Anbefalte innlegg

Vet at det er nevnt mye om heving av kjøpet mange steder i forumet allerede, men jeg har ikke klart å finne hva man kan kreve tilbakebetalt ved heving. Laptop'ens verdi synker jo litt etter 10 måneder. Har jeg krav på hele kjøpsbeløpet tilbake?

 

Laptopen den gjelder har hatt samme problem 3 ganger. (Powersupplyet starter, men ikke bilde på skjermen). Når jeg nå sender den tilbake, er jeg ikke interessert i å få tilbake samme maskin, og aller heslt vil jeg ha pengene tilbake, så jeg kan kjøpe den fra noen andre, nærmere der jeg bor. Jeg er helt avhengig av maskinen, og dette er helt uholdbart! :(

 

Hva bør og kan jeg kreve?

Endret av x386
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forutsetter at laptopen har en mangel som gir deg rett til å heve.

 

Etter forbrukerkjøpsloven § 49 (2) kan du kreve tilbakebetalt det du betalte - altså kjøpesummen, og etter § 50 (2) i tillegg renter fra dagen da du reklamerte på mangelen.

Endret av M-BS
Lenke til kommentar
Jeg regnet med at jeg har rett til å kreve kjøpet hevet etter at samme feil er oppstått 3 ganger, og vært inne til reprasjon 2 ganger. Blir 3. gang jeg sender den inn nå.

5166921[/snapback]

 

Jeg tror også du har krav på å heve. Mangelen er ikke uvesentlig, og selger har ikke rett til å foreta flere avhjelpsforsøk.

Lenke til kommentar
Etter forbrukerkjøpsloven § 49 (2) kan du kreve tilbakebetalt det du betalte - altså kjøpesummen, og etter § 50 (2) i tillegg renter fra dagen da du reklamerte på mangelen.

Dette er bare delvis rett.

 

Etter §50 (1), Skal kjøper "gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den". Selger kan dermed f.eks. kreve å holde tilbake 20% av kjøpesummen hvis kjøpet heves etter ett år på noe som forventes å nyttes i 5 år. Men kjøper skal ikke gi vederlag for verditap på varen. En laptop synker i verdi med mer enn 20% det første året, men dette er altså irrelevant.

 

Men, (det er enda et men) hvis selger krever et slikt vederlag for nytte, så sier §50 (2) at selger må betale rente fra den dag selger mottok betalingen. Mao rente for alle de 10 månedene du har hatt laptopen. Rentesatsen fastsettes av Finansdepartementet, og er for tiden 9%.

 

 

Så selger kan altså velge mellom å gi deg tilbake hele kjøpesummen, eller å beregne nytteverdien du har hatt, trekke fra denne, og så legge til 9% rente per år på det du skal ha. Det siste blir nok en litt lavere sum enn kjøpesummen (Drøyt 90% kan vel være rimelig), men er mere styr for butikken, noe som kanskje gjør at de gir deg hele summen tilbake.

 

 

En useriøs butikk vil antagelig bare ønske å ville gi deg tilbake en sum tilsvarende nåværende verdi på laptop-en, men det har de altså ikke rett til i følge kjøpsloven.

Lenke til kommentar
Takk for at du korrigerte meg der, theNiceOne. Men hvor stor nytteverdi tror du egentlig trådstarter har hatt av en laptop hvor han ikke får opp skjermbilde?
Nei, det kan du si :p

 

Det skal selvsagt bare beregnes nytteverdi av den tiden han faktisk disponerte laptop-en, og den var i orden.

 

Når dette tas med, er det vel tvilsomt om de kan trekke fra noe mer enn de 9% han skal ha i rente, noe som gjør at jan uansett skal ha tilbake full kjøpesum.

Lenke til kommentar

Laptopen den gjelder har hatt samme problem 3 ganger. (Powersupplyet starter, men ikke bilde på skjermen).

 

5166802[/snapback]

 

Kan være softwarerelatert(windows) feil også :hmm:

Vet du hva som ble reparert de to første gangene ?

5166970[/snapback]

 

1. gang ble hovedkortet byttet

2. gang var det bios'en som skulle være problemet, det var det visstnok første gang også, men da var de ikke klar over problemet.

3. gang - Akkurat samme symptomer som tidligere.

 

Jeg har selv jobbet som pc-tekniker i et par år med desktop og serverbygging, så jeg vet forskjellen mellom hardware og software feil :p

 

Problemet er at maskinen ikke POST'er engang.

 

Ellers vil jeg takke for seriøse og gode svar! :)

Lenke til kommentar

Laptopen den gjelder har hatt samme problem 3 ganger. (Powersupplyet starter, men ikke bilde på skjermen).

 

5166802[/snapback]

 

Kan være softwarerelatert(windows) feil også :hmm:

Vet du hva som ble reparert de to første gangene ?

5166970[/snapback]

 

1. gang ble hovedkortet byttet

2. gang var det bios'en som skulle være problemet, det var det visstnok første gang også, men da var de ikke klar over problemet.

3. gang - Akkurat samme symptomer som tidligere.

 

Jeg har selv jobbet som pc-tekniker i et par år med desktop og serverbygging, så jeg vet forskjellen mellom hardware og software feil :p

 

Problemet er at maskinen ikke POST'er engang.

 

Ellers vil jeg takke for seriøse og gode svar! :)

5166990[/snapback]

 

Ok ! Da vet du sikkert mer enn de fleste her i huset... :)

 

Tror du har en god sak ang. heving av kjøpet hvis ikke saken går på garanti

og du får en ny PC ?

Lenke til kommentar

Jeg vil påpeke at maskinen har blitt reparert to ganger, men at jeg har fått brukt den i tiden mellom disse reparasjonene. Problemet er bare at den fortsetter å ta kvelden, og jeg er såpass avhengig av den at jeg ikke kan leve med at den er borte vekk i 2-3 uker i flere omganger :(

 

Alle 3 gangene har jeg sittet å jobbet på pc'en, og *poff*, så er den svart. rebooter, og den er bare død, med unntak av power-supplyet. Og nei, den er ikke overopphetet :)

 

Jeg er ikke ute etter å henge ut noen, så lar hvilken webshop det gjelder være hemmelig inntil videre, slik at de får en sjanse til å rydde opp :)

 

EDIT: Maskinen er nå hvertfall sendt, så får jeg bare vente på at de ringer meg tilbake som jeg skrev i følgebrevet.

Endret av x386
Lenke til kommentar

mange her vil sikkert si at du ikke har krav på å heve kjøpet siden det ikke er samme del som er byttet 2 ganger tidligere. Men loven sier tydelig at selger har 2 avhjelpsforsøk på å rette mangel og det har de hatt i dette tilfellet.

 

Det de selfølgelig har rett til er å sende inn maskinen for å verifisere feilen hos en service partner.

 

Når det gjelder summen så har du jo i utgangspunktet krav til å få kjøpesummen tilbake

- evt avslag pga bruk osv. Men de fleste seriøse butikker vil kunne gi deg full kreditt kjøpet.

 

Hadde dette vært tilfellet i butikken der jeg jobber så hadde jeg løst det slik: Sendt maskinen inn, verifisert feil (dvs avdekke at det ikke er pga feil bruk/ feil forhold hos kunde, altså deg ;) ) Etter feil er avdekket ville jeg latt deg heve kjøpet og fått kjøpesummen tilbake.

 

Jeg ville selfølgelig ønske at du handlet en ny maskin i våres butikk men dette er ikke noe en forhandler kan kreve..

 

Lykke til !

Lenke til kommentar
mange her vil sikkert si at du ikke har krav på å heve kjøpet siden det ikke er samme del som er byttet 2 ganger tidligere. Men loven sier tydelig at selger har 2 avhjelpsforsøk på å rette mangel og det har de hatt i dette tilfellet.

5167917[/snapback]

 

Loven omtaler ikke samme del som skal byttes to ganger, men samme feil. Dette er vel å merke samme feil slik som brukeren opplever det. Altså om intet skjermbildet først løses ved å bytte grafikkort og neste gang viser det seg at prosessoren ikke satt skikkelig på plass, blir det regnet som to avhjelpsforøk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er laptopen sendt inn, og saken har omsider blitt "tatt opp". Jeg skrev i følgebrevet at jeg ville heve kjøpet.

 

 

Siden det var rimelig tødt å komme gjennom til rette vedkommende på telefon, sendte jeg i tillegg følgende mail:

 

Hei

Mitt navn er ***** ********. Jeg har tidligere kjøpt en ********

som nå er inne til reparasjon for 3.gang for samme feil. Dette er helt

uholdbart da laptopen er mitt viktigste arbeidsredskap.

Jeg viser til tidligere samtale med deg der jeg uttrykker min vilje til å

heve kjøpet, der du ville vente til jeg hadde sendt inn laptopen til

dere. Nå er det over en uke siden dere (<navn på ansatt>) hentet den ut

fra postkontoret. I pakken ligger en lapp med beskjed om å ringe meg opp

for å få vite hva som skjer videre. Ettersom jeg ikke har hørt noe fra

dere og det heller ikke er lett å komme i kontakt med dere på telefon

hverken på salg eller teknisk support, ser jeg det som enklest å sende

en e-post.

 

Kjøpesummen på 15 180 - 599,- for laptop-sekken = 14581,- kan

tilbakeføres til min konto: ****.**.*****

Håper denne saken kan løses kjapt da jeg som sagt er svært avhengig av

en laptop.

Alle data er kopiert ut fra maskinen, og disken er formatert.

 

Mvh

***********

 

Jeg fikk etter det dette svaret:

 

Hei.

 

Takk for din melding.

 

Din innsendte [laptop] er kontrollert av tekniker og fungerer uten feil etter

resatt CMOS. Dette er en prosedyre vi kunne gitt deg veiledning for å utføre

dersom du hadde sendt oss en e-post i forkant av innsendingen.

 

Vi finner ikke grunnlag for å heve kjøpet men velger å tilby omlevering til

ny [ny pc her]. Vennligst se vedlegg for detaljer.

 

Jeg ber om en hurtigst mulig bekreftelse på at du godtar omleveringen.

Dersom tilbakemelding uteblir må vi returnere din [laptop] i fungerende stand.

 

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar

Jeg skrev som svar på dette at jeg synes det var dårlig å gi meg en maskin som er basert på så gammel teknologi som tilbudet innholdt, så jeg sendte de en mail til, med forslag om å kunne få en spesifikk laptop. Denne var 500 kr dyrere enn den jeg ble tilbudt.

 

Jeg ble nå oppringt, og fikk som svar at de ville sende denne maskinen jeg foreslo "i dag", men at jeg måtte dekke de siste 500,- selv, noe jeg aksepterte. Så da er det vel bare å vente på ny maskin... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...