Gå til innhold

Hva betyr "HD-ready" helt nøyaktig?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for en stund siden DENNE LCD-TV'en. I følge beskrivelsen er den HD-ready.

 

Her om dagen kjøpte jeg en billig "HD-kabel" til xbox'en, men til min store overaskelse oppdaget jeg at TV'en IKKE har slike kontakter:

post-6000-1132101699_thumb.jpg

 

TV'en har kun vanlige Gul, rød, hvit composite kontakter (+scart, vgi, dvi).

 

Kan TV'en kalles HD-ready når den mangler disse kontaktene? :hmm:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

KRAV TIL FOR Å MERKE TV'er MED HD-READY LOGO:

 

Må støtte 720p og 1080i

Må ha HDCP via DVI eller HDMI

+ noen krav om hvilke innganger den må ha.

 

 

Det skal bare være å kjøre den inn i tv'n, trenger ikke noen boks utenom.

De kablene du kjøpte er component og rca-lydkabler. Disse funker også til HD-tv, men ikke alle tv'er har disse. Godt mulig tv'n din takler hd gjennom dvi eller vga inngangen.

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar
Så ser du det er godkjent at den er hd ready hvis du kan bruke overgant fra komponent til dvi-i.

5165296[/snapback]

 

Da blir jo neste spørsmål: Hvor kan jeg få tak i overgang fra komponent til DVI?

 

KVTL:

Hvis vi blander inn scart blir vel kvaliteten vesentlig dårligere, selv om kilden er HD?

Xbox360 har ikke DVI i alle fall (kun VGA)

Lenke til kommentar
Hvis vi blander inn scart blir vel kvaliteten vesentlig dårligere, selv om kilden er HD?

5165938[/snapback]

Scart funker ikke til HD, du får kun PAL-oppløsning via scart. Til HD må du bruke komponent, DVI, HDMI eller VGA/RGBHV.

 

Edit: Kan jo presisere at du kan få bilde via en scartkabel, men du får altså ikke utbytte av oppløsningen.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at dette kan løses ved å kjøre en normal HDMI til DVI kabel mellom xbox og TV (med forbehold om at du kan ta lyd fra et annet sted på xboxen din og at xbox har HDMI ut og ikke en eller annen sær utgang), dersom du ikke kan ta HDMI ut trenger du en adapter av typen komp/DVI. Du kan få spesial bestilt denne typen kabler og overganger hos Elkjøp men vær forberedt på at det kan koste litt siden dette ikke er normalt lagerførte varer og derfor må bestilles enkeltvis. Det som forøvrig virker litt spesielt er at din TV kun har DVI som "HD" inngang, normalt sett har alle "HD-READY" merkede TVer av nyere dato minst to "HD" innganger, som oftest HDMI og komponent eller DVI og komponent.

 

Lykke til :)

Endret av elguide
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...