Gå til innhold

X-Fi lydkort på Asus A8N-SLI Premium


Cluster1

Anbefalte innlegg

I forbindelse med oppgradering fra AGP til PCI-e har jeg bestilt meg et Asus A8N-SLI Premium og fra før har jeg et Creative X-Fi Fatal1ty lydkort. Men ettersom jeg har hørt kan dette lydkortet i kombinasjon med nforce4 brikkesett gjøre at man får problemer med å starte datamaskinen. PC World hadde en artikkel om dette i oktober.

 

Så jeg lurte egentlig bare på om det er noen som kan bekrefte at Fatal1ty kortet på dette hovedkortet (er vel likt det vanlige A8N kortet bortsett fra kjøleløsningen?) fungerer feilfritt.

Endret av Cluster1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fungerer: Ja

Feilfritt: Nei

 

Dvs, har ikke noe problemer i spill eller med kræsj eller noe, så der fungerer det helt flotters.

 

MEN, når du installerer driverne til SB X-FI så skjer det et eller annet slik at bl.a. asus update og asus probe ikke funker. Du kan heller ikke installere Asus update dersom du ikke allerede har gjort det, du vil bare få "No Asus motherboard found".

 

Dvs at skal du oppdatere BIOS må du gjøre dette via DOS / CD, og ikke via Windows.

 

M.a.o., det funker helt fint - opplever ikke noe andre problemer enn nevnte, foreløpig. Men dette er kun min erfaring, anbefaler å høste inn litt flere ;)

Lenke til kommentar

Dette med Asus update og Asus probe tror jeg ikke kommer av brikkesettet, for når du sier det så opplevde jeg akkurat det samme på mitt gamle Asus A8V-E Deluxe som hadde VIA brikkesett.

 

Tenkte aldri over at det kunne skyldes lydkortet, men da skal jeg huske å installere Asus-programvaren før lydkortdriverne når jeg får A8N kortet.

Takk for tipset!

Endret av Cluster1
Lenke til kommentar
Dette med Asus update og Asus probe tror jeg ikke kommer av brikkesettet, for når du sier det så opplevde jeg akkurat det samme på mitt gamle Asus A8V-E Deluxe som hadde VIA brikkesett.

 

Tenkte aldri over at det kunne skyldes lydkortet, men da skal jeg huske å installere Asus-programvaren før lydkortdriverne når jeg får A8N kortet.

Takk for tipset!

5158580[/snapback]

 

Godt mulig at det ikke er brikkesettet, men det er i hvertfall et problem med SB X-Fi og Asus A8N-SLi Premium som trådstarter har kjøpt, samme som jeg har :)

 

Men ja, jeg gjør det slik - installerer windows ganske ofte, i allefall en gang i måneden. Installerer lydkortet til slutt sånn at jeg kan få oppdatert BIOS på den "enkle" måten.

Lenke til kommentar

Har akkurat samme HK og lydkort, men ingen problemer med å starte maskinen med de riktige driverene. Problemet mitt er at lyden skurrer og er helt umulig å høre på :( Har lest på forumet til Creative at dette kan løses med ny BIOS fra HK leverandøren, men venter enda på at det skal komme noe fra ASUS.

 

Link

 

Edit: I tråden X-Fi Problems hvor problemet ligner det du beskriver at du har hørt om, sies det at at lydkortet kan sendes inn og "fixes" i påvente av BIOS oppdateringer, men generelt ser dette ut til å ende i en disskusjon mellom Creative, HK produsent og Nvidia om hvor feilen egentlig ligger...

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Det har vært problemer med nForce 4 og x-fi.. Men det gjelder ikke fatal1ty eller elite versjonen.. Det kommer til å funke uten problemer.. :)

5159368[/snapback]

 

Jeg har Fatal1ty... :roll:

 

Har installert de nye driverne nå, fikset *ikke* problemet med Asus Update - får fortsatt beskjed om at "No ASUS Motherboard detected" når jeg prøver å installere.

 

Har det installert fra før, men får da feilbox "ASUS BIOSINFO.DLL" opp med et "square" tegn i (tom firkant), og deretter "Unable to get BIOS information".

 

Akkurat det samme som før med de gamle driverne.

 

Hadde som sagt ikke nå problemer ellers, så har ikke noe å annet å se etter. Ingen problemer med nye drivere så langt ellers i allefall.

Lenke til kommentar

Ett skudd i blinde kanskje, men siden vi begge får samme feilen - og har samme lydkortet og hovedkort fra Asus skulle man tro det var noe med BIOS som skaper konflikten. Som sagt hadde jeg VIA på Asuskortet jeg brukte Fatal1ty på så jeg synes det høres rart ut at både nforce4 og VIA skulle være alergisk mot X-Fi kortene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Glemte helt av denne tråden her.. men jeg installerte i hvert fall Asus' programmvare først, før jeg installerte X-Fi driverene og softwaren. Bruker de gamle og orginale driverne som fulgte med kortet.

 

Min erfaring er at dersom man følger denne rekkefølgen oppstår det ikke problemer eller konflikter. Merkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...