Gå til innhold

Fire ganger PCIe x16


Anbefalte innlegg

morsomt, ja, men trolig så har det hovedkortet liten praktisk nytte for ola nordmann.

 

av alle rare ting jeg kan komme på så kommer jeg ikke på mer en 3D/CAD design, hjemmesnekret (flight)simulatorer, ekstremgamere med pappa's mastercard og børsmeglere som kan tenkes å ha noen nytte av det hovedkortet.

 

Anders, mest sannsynlig så vil bussen holde til vanlig vektor, pixel-kart og kommandoer til fire grafikkort men ikke SLI-trafikk i tillegg, så om man ønsker SLI over mer enn to grafikkort så må man enten gå via en kabel-dongle lik ATIs løsning eller via Nvidias PCI-e bridge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at det er et intel hovedkort er at intel chipsetet er delt opp i en nord og sørside som er koblet sammen med en hypertransport bus (ja riktig, den som er mellom amd prosessoren og amd chipsetet) Det gjør at de kan koble til et fullverdig enbrikkes amd chipset til intel nordsiden. Begge chipsetene er sli versjoner og støtter 2 16x PCIe hver.

 

Jeg skjønner ikke helt det, de har jo en fullverdig AMD-chipsett der, hva hindrer de å å bare sette på en AMD-sokkel, og å koble om noen kretser, så er dette et AMD-hovedkort?

 

AtW

 

Selv om man i teorien kunne "routet om" hypertransport busen og satt inn en amd sokkel i tillegg ville ikke denne kunne benyttet seg av intel chipsetet og dermed ha tilgang til bare to PCIe 16x sloter, i tillegg til at man hadde fått store plassproblemer på hovedkortet.

 

EDIT: Nesten rart at nvidia ikke tenkte på dette selv når de var så lur at de implementerte en hypertransport bus i intel edition chipsetet sitt...

Endret av Killer_Dementia
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bruke de fire PCIe x16 portene til nettverkskort?

Billige hovedkort med 4 stk 10Gbit nettverkskort? Billig og bra router?

 

Eller hva med fire stykk fire porters 1Gbit nettverskort i en maskin billig maskin?

 

En dual opteron med har OK båndbredde internt.

 

OpenBSD jobber med ideer rundt optimalisering av OSet for tilsvarende oppgaver: http://www.openbsd.org/papers/ven05-henning/mgp00033.html

 

http://undeadly.org/cgi?action=article&sid...1&mode=expanded

:yes:

Lenke til kommentar
Selv om man i teorien kunne "routet om" hypertransport busen og satt inn en amd sokkel i tillegg ville ikke denne kunne benyttet seg av intel chipsetet og dermed ha tilgang til bare to PCIe 16x sloter, i tillegg til at man hadde fått store plassproblemer på hovedkortet.

 

EDIT: Nesten rart at nvidia ikke tenkte på dette selv når de var så lur at de implementerte en hypertransport bus i intel edition chipsetet sitt...

5154422[/snapback]

 

Jeg snakket om å ha en AMD-sokkel istedet for en Intel, ikke å ha begge deler. Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være noe vanskligere, så en forklaring på det hadde vært fint.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bruke de fire PCIe x16 portene til nettverkskort?

Billige hovedkort med 4 stk 10Gbit nettverkskort? Billig og bra router?

 

Eller hva med fire stykk fire porters 1Gbit nettverskort i en maskin billig maskin?

 

5154459[/snapback]

 

Men er det noe man får tak i (nettverkskortene på 16x altså)? (eller noen gang kommer til å få tak i?)

 

AtW

Lenke til kommentar
Er jo greit om man f.eks. trenger bra 3D ytelse på 4 skjermer samtidig  :love:

5151809[/snapback]

 

Akkurat det tenkte jeg også. Dualhead/Twinview/Hydravision kan trekke godt med ytelse, så det har tidligere ikke vært mulig med mer enn en skjerm med maks ytelse, to med SLI hovedkort og nå fire. Tre Quadro med hver sin 21" LCD og et hissigt CAD/DAC system med markedets beste ytelse uten å måtte betale med kroppsdeler er det nok mange der ute i verden som ønsker seg.

Lenke til kommentar
Jeg snakket om å ha en AMD-sokkel istedet for en Intel, ikke å ha begge deler. Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være noe vanskligere, så en forklaring på det hadde vært fint.

 

AtW

5154475[/snapback]

 

Siden Athlon 64 har integrert minnekontroller består AMD chip"setet" av bare en chip i motsetning til intel edition som fortsatt består av nord og sørside. Nvidia har da brukt en hypertransport bus til å koble disse sammen. Så istedet for å koble til en vanlig sørside har de koblet til en AMD edition chip som da i tillegg til PCIe bro med 40 PCIe kanaler har harddisk, nettverk og andre kontrollere integrert. Intel edition nordsiden har i tillegg 40 PCIe kanaler slit at man med dette systemet får hele 80 PCIe kanaler tilgjengelig (det er da her snakk om nForce 4 SLI på begge chipene) Bruker man en AMD prosessor kan man kun koble til en AMD chip siden denne ikke har noen ekstra hypertransport bus utover den som allerede er i bruk av prosessoren.

Mulig man kunne brukt 4 stk 8x PCIe istedet, men evt begrensninger med det vet jeg lite om

 

Håper det var bedre forklart ;)

Lenke til kommentar
Jeg snakket om å ha en AMD-sokkel istedet for en Intel, ikke å ha begge deler. Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være noe vanskligere, så en forklaring på det hadde vært fint.

 

AtW

5154475[/snapback]

 

Siden Athlon 64 har integrert minnekontroller består AMD chip"setet" av bare en chip i motsetning til intel edition som fortsatt består av nord og sørside. Nvidia har da brukt en hypertransport bus til å koble disse sammen. Så istedet for å koble til en vanlig sørside har de koblet til en AMD edition chip som da i tillegg til PCIe bro med 40 PCIe kanaler har harddisk, nettverk og andre kontrollere integrert. Intel edition nordsiden har i tillegg 40 PCIe kanaler slit at man med dette systemet får hele 80 PCIe kanaler tilgjengelig (det er da her snakk om nForce 4 SLI på begge chipene) Bruker man en AMD prosessor kan man kun koble til en AMD chip siden denne ikke har noen ekstra hypertransport bus utover den som allerede er i bruk av prosessoren.

Mulig man kunne brukt 4 stk 8x PCIe istedet, men evt begrensninger med det vet jeg lite om

 

Håper det var bedre forklart ;)

5155068[/snapback]

 

Men hvorfor kan man ikke bare ha kortet slik som det er i dag, og koble prosessoren til sørsiden? Og bruke den eksisterende hypertransportbussen til å koble til nordsiden? For å oppklare, denne HT-bussen brukes jo allerede til å koble sammen nord- og sørside, hvorfor kan denne koblingen bare brukes en vei, er det jeg lurer på. (Beklager om jeg virker litt teit her :))

 

AtW

Lenke til kommentar
AtW: Det du ønsker deg heter nForce4 Pro 2200 + 2050.

5155263[/snapback]

 

Pro 2200 og 2050 har såvidt jeg vet bare 20 PCIe kanaler hver, så selv om man har begge får man bare to PCIe 16x spor.

5155505[/snapback]

 

Men gjelder ikke det dette kortet også? Mente at ejg leste i anand-reviewen at om du brukte alle slottene så gikk de på 8x-modus.

 

AtW

Lenke til kommentar
AtW: Det du ønsker deg heter nForce4 Pro 2200 + 2050.

5155263[/snapback]

 

Pro 2200 og 2050 har såvidt jeg vet bare 20 PCIe kanaler hver, så selv om man har begge får man bare to PCIe 16x spor.

5155505[/snapback]

Antall PCIe kanaler var ikke poenget mitt, men at de der har en sørbru som er videre koblet til en "østbru" på et K8 system.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...