Gå til innhold

La staten oppdra dine barn!


Anbefalte innlegg

Jeg er lettet over at Barne- og familieminister (Oppvekstminister?) Øystein Djupedal allerede ser ut til å ha tatt sitt kall på alvor. Familien skal nedlegges. Den beste oppdragelsen får man i barnehagen. Logikken er jo enkel nok: Forsvarsministerens jobb er å avvikle forsvaret, landbruksministerens jobb er å avvikle landbruket. Følgelig må Barne- og familieministerens jobb være å avvikle familien.

 

Dersom vi blander inn Karita her, så kan vi anta at vi i framtiden vil ha krav om minst 40% kvinneandel i familier også. Dersom foreldrene ikke klarer å innfri dette, men får overvekt av guttebarn, blir det tvangsoppløsning av ekteskapet. Så kan heltidsbarnehager overta omsorgen av barna. Da får de det nok mye bedre, befridd fra lunefulle foreldre med alskens forskjellig ideologi, kun med veldresserte pedagoger fra Sosial(ist)høyskolen rundt seg 24/7. :thumbup:

 

Heia de rødgrønne! Jeg ser frem til å kunne gi beng i egne barn, og med god samvittighet bruke minst mulig tid med dem under oppveksten. De har det mye bedre stuet sammen med 18 andre på en overfylt barnehageavdeling, med hele 3 pedagoger (evt. 1 pedagog, 2 ufaglærte) til å veilede og oppdra. Jeg har hele tiden levd under illusjonen av at mine barn var mitt ansvar, men takk til Djupedal som med sin innsikt og visdom fikk satt meg på plass!

Endret av hilram
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Barnehagen er et flott sted, såfremt den holder den ønskelige kvaliteten. Barna der lærer enormt mye og de sosiale egenskapene skjerpes. Men, dette varierer fra barnehage til barnehage. Og alle barn er ikke "skapt" for barnehage, spesielt ikke barn nede i 1-2 års alderen. Det samme kan dog sies om foreldre. Det finnes ypperlige foreldre som gir en fantastisk oppdragelse til sine barn, men så finnes det også dårlige foreldre.

 

Det som er litt trist med uttalelsene til Djupedal er at barn som ikke går i barnehage men blir oppdratt av hjemmeværende foreldre eller annet barnepass ifølge han da får en dårligere oppdragelse. Det behøver overhodet ikke være slik. At vår "kunnskapsminister" antyder at foreldre som finner andre løsninger enn å sende ungen i barnehage hele dagen foretar dårlige valg og forsømmer sine barn, det er mildt sagt urovekkende. Mannen bør få seg ett litt større perspektiv på tingenes tilstand. Om da ikke uttalelsene hans er tatt ut av sammenheng. Noe jeg er redd de ikke er blitt.

Lenke til kommentar
Heia de rødgrønne! Jeg ser frem til å kunne gi beng i egne barn, og med god samvittighet bruke minst mulig tid med dem under oppveksten.

5146681[/snapback]

Hvis dette er noe du gleder deg til støtter jeg Djupedals forslag fullt ut. Både foreldre og barnahage er viktig for barnas oppdragelse, foreldre dog noe viktigere. Begge kan gjøre en god og dårlig jobb. Dersom foreldrene forsømmer rollen sin og gir beng er det bra at barnehagen kan gi barnet en sjansen til å få en riktig oppvekst, istendenfor ingenting?
Lenke til kommentar

Ja, det er mye saklig her. :roll:

 

Det er et reelt problem i Oslo, særlig på østkanten, at barn av innvandrere begynner på skolen uten å kunne hverken norsk eller god folkeskikk, selv om de ofte er født og oppvokst her i landet. På skolen jeg jobbet på ifjor, var det flere elever i hver førsteklasse som hadde så dårlig norsk at de slet med å følge undervisningen. At det ødelegger læringsmiljøet er én ting, men verst er det for de aktuelle barna selv.

Lenke til kommentar

Viser ikke dette høyreorientertes mennesker mangelfulle evne til å fremme sine meninger på en saklig måte så vet ikke jeg. Nå ville jeg si at det er viktig at barn få gå i barnehage. I barnehagen lærer barn seg mye nyttig de kan ta videre med seg i livet. De lærer seg å oppføre seg blant andre mennesker. De lærer å dele, og å være rettferdig. jeg kan ikke se hva som er så galt med at barn skal gå i barnehage.

 

Dette kan jo såklart bli et problem for foreldre som mener at barnehagen ikke er et godt nok sted for barna deres. Tenk på alle de andre skumle barna og alle bakteriene barna deres kan bli utsatt for. Selvfølgelig finnes det jo foreldre som har reelle grunner til å ikke ha barna gående i en barnehage. Kanskje finnes det ikke barnehage i nærområdet. Kanskje er barnehagen av så dårlig kvalitet at det faktisk kan være en negativ ting å la barna deres gå i barnehagen. Jeg ville dog tro at de fleste barnehager holder såpass høy stand at det skulle være ganske trygt å la barna gå der.

 

Dem som mener at kontantstøtten er viktig for foreldre som gjerne vil bruke pengne på noe annet, og heller passe barna selv, skjønner jeg meg ikke helt på. Jeg trodde kontant støtten var en pengestøtte beregnet på å betale for noen som kunne passe barna. I bunn og grunn så skal det da bli det samme om barna går i barnehage eller blir passet av en barnepasser, eller går til en dagmamma.

 

Jeg synes helt personlig at det beste for barn er å gå i barnehage så tidlig som mulig. At barna lærer seg å omgås andre barn kan ikke være annet enn positivt. Mange barn har problemer med å oppføre seg, og å omås andre barn når de begynner på skolen. De fleste som har gått i barnehage har som regel ikke dette problemet da de har lært seg dette i barnehagen.

 

Jeg skal ikke si at barnehagen er det eneste riktige for barn. Såklart spiller oppdragelse fra foreldrene sin side en stor rolle. Barnehagen bør ikke være et sted foreldrene dropper barna sine hos, for å kunne jobbe. Foreldrene spiller faktisk den største rollen i oppdragelsen til sine egne barn.

 

Dessuten er barnehagen veldig viktig for barn av innvandrere. Jeg har en følelse av at foreldrene til disse barnene ikke akkurat streber med å lære barna norsk. Derfor er det bra om disse barna omgås andre barn som snakker norsk. Da blir de i større grad tvunget til å snakke norsk.

 

Konklusjon: Foreldrene skal ha den største rollen i oppdragelsen av sine barn. Barnehagen skal bare være der for å hjelpe barna i sin sosialiseringsprosess, og forberede barna på skolen.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

det er ingen som har sagt at barn ikke skal gå i barnehage. barnehage er sikkert et fint sted hvor barn lærer mange ting. men å si at barnehagen er bedre enn foreldre til å oppdra barnet er ufattelig arrogant. da sier du at staten vet best for alle og at individet ikke har noe det skulle ha sagt når det kommer til å oppdra sitt eget barn. staten skal bestemme hvordan hvert enkelt barn blir oppdratt, sånn at alle blir like og kan gå inn i offentlig sektor og stemme sv/ap. er det ikke sv som er så opptatt av individuell frihet?

Lenke til kommentar

Det jeg undres over er hvorfor Djupedal skryter av barnehagen ved å rakke ned på foreldre? Det burde da virkelig være mulig for mannen å si at barnehagen er et fantastisk tilbud punktum finale. Men her velger han å påstå at barnehagen er bedre til å oppdra barn enn det foreldrene er. Det er en utrolig frekk holdning, den vitner om at man mangler å få litt nyanser på saker og ting.

 

Barn er individuelle mennesker og har forskjellige behov. Det finnes barn som ikke makter å gå i barnehage, tilfeller hvor f.eks. barn begynner å stamme fordi de mistrivdes. Ikke fordi barnehagen er dårlig, det er bare det at det ikke passer for det enkelte barnet. Flere barn har også det sosiale nettverket de trenger hjemme på lekeplassen. Kontantstøtten bør også fint kunne brukes til at mor eller far kan være mer hjemme, ikke nødvendigvis til å betale for en barnevakt.

 

Jeg har selv to barn, ingen kjenner de bedre enn meg og barnas mor og ingen er i bedre stand til å foreta valg som er riktig for de barna. Barnehagen er et tilbud, om det tilbudet er det beste for vår familie vet Djupedal ikke noenting om, han bør således holde seg for god til å sette barnehager opp mot foreldre.

 

Hilsen "et høyreorientert menneske med mangelfull evne til å fremme sine meninger på en saklig måte" ;)

Lenke til kommentar
langbein, jeg er klar over det. det vi diskuterer her er det at djupedal mener at barnehagen er bedre til å oppdra barn enn foreldre

5147603[/snapback]

Poenget er at det er ikke enten eller. Barna bor tross alt ikke i barnehagen ;)

 

Vi har to muligheter:

 

- Barna oppdras utelukkende av foreldrene

- Barna oppdras i kombinasjonen av foreldre + barnehage

 

Jeg mener sistnevnte er til beste for barna.

Lenke til kommentar
jeg tror også det siste er best for flertallet av barn. men skjønner du fortsatt ikke at det ikke er det vi diskuterer? vi diskuterer utsagnet til djupedal, ikke noe annet.

5147674[/snapback]

Han har vel ordlagt seg litt uheldig (eller blitt sitert dårlig), men det er som sagt ikke snakk om å overlate barna til barnehagen 24/7. Kanskje han rett og slett bare mener som jeg skrev i forrige innlegg, at barna har godt av en mer sammensatt sosialisering både hjemme hos foreldre og i barnehage.

Lenke til kommentar
Det jeg undres over er hvorfor Djupedal skryter av barnehagen ved å rakke ned på foreldre? Det burde da virkelig være mulig for mannen å si at barnehagen er et fantastisk tilbud punktum finale. Men her velger han å påstå at barnehagen er bedre til å oppdra barn enn det foreldrene er. Det er en utrolig frekk holdning, den vitner om at man mangler å få litt nyanser på saker og ting.

5147610[/snapback]

Jeg syns også det var rart at han uttalte seg som han gjorde. Mulig at intervjuet var sakset slik at det virket provoserende, og hans politiske motstandere vil selvsagt tolke utsagnet på verst mulig måte.

 

Men jeg kan si meg enig med ham på ett punkt. Barnehagen gir barna en erfaring som foreldrene vanskelig kan gi alene. Å la barn sosialisere med andre barn (og voksne) uten foreldrenes nærvær. Det er noe jeg syns de bør lære i god tid før de begynner på skolen.

Lenke til kommentar
Jeg syns også det var rart at han uttalte seg som han gjorde. Mulig at intervjuet var sakset slik at det virket provoserende, og hans politiske motstandere vil selvsagt tolke utsagnet på verst mulig måte.

5147749[/snapback]

 

Djupedlas rådgivere skjønte tydeligvis at han hadde "forsnakket" seg...:

 

Etter å ha lest igjennom intervjuet, som ble tatt opp på bånd, forsøkte riktignok Djupedal å moderere uttalelsen ved å legge til et ord - at det er forfeilet å tro at foreldrene er de beste til å oppdra et barn «alene».

 

Kunnskapsdepartementet ville nekte Dagsavisen å trykke intervjuet hvis ikke dette ble tatt med.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Heia de rødgrønne! Jeg ser frem til å kunne gi beng i egne barn, og med god samvittighet bruke minst mulig tid med dem under oppveksten.

5146681[/snapback]

Hvis dette er noe du gleder deg til støtter jeg Djupedals forslag fullt ut. Både foreldre og barnahage er viktig for barnas oppdragelse, foreldre dog noe viktigere. Begge kan gjøre en god og dårlig jobb. Dersom foreldrene forsømmer rollen sin og gir beng er det bra at barnehagen kan gi barnet en sjansen til å få en riktig oppvekst, istendenfor ingenting?

5147383[/snapback]

Du skjønner vel et snev av ironi, Feynman? Det jeg mente å si var at jeg ser alt for mange foreldre som bruker for lite tid med ungene sine, men heller parkerer dem i barnehagen. Det er foreldre som har ungen sin i barnehage fra 7 om mårran til 5 på ettermiddagen. Den lille tiden på døgnet som brukes sammen med ungen består i vekking, kle på, tvinge i et par skiver, kjøre til bhg og levere. Deretter, fra kl. 17, henting i bhg, butikken, middag, barne-TV, natta.

 

Jeg tror de kan holde på sånn utifra grunntanken om at barnehagen er en god oppdrager. Jeg har jobbet i barnehage og kan bekrefte at barnehagen ikke egner seg som sted for å lære grunnleggende normer eller regler, ei heller som et sted barnet kan få omsorg å personlig oppbacking.

 

Det er 3 voksne fordelt på 18 barn. De som ikke er flinke til å albue seg frem blir satt i skyggen, og lett oversett. Det eneste viktige ungene lærer er sosial samhandling med jevnaldrende, som å vente på tur etc. Så alt er ikke negativt med barnehage, for all del, men det kan aldri erstatte en kjærlig mor eller en omsorgsfull far.

Lenke til kommentar

Barnehage er et meget viktig supplement til hjemmeomsorg / kjærlighet, men hjemmeoppdragelse, kjærlighet fra foreldre er viktigt og noe man ikke kommer foruten. Allikevel, er samfunnet bygget opp slik, at i dag kommer man faktisk sterkere ut ved eksterne supplement rent sosialt.

 

Dvs. at man burde få med seg begge deler, men selvfølgelig, hvis man skulle bli tvunget til å velge kun en av dem , så vil man aldri kunne kutte ut hjemmeomsorg og foreldrekjærlighet.

 

Det finnes sikkert også andre alternativer til barnehager som supplement, men som nevnt isted, samfunnet vårt er firkanta oppbygd, og dermed er det ikke sikkert samfunnet er fleksibelt / mottagelig nok til at andre alternativ ville fått den effekten de fortjener.

 

Jeg tror heller ikke Djupedal mente det i så ekstremt omfang, og tror heller Djupedals største problem er å kunne kommunisere hva han tenker på en intelligent måte, når det er sagt, så er jo det en betydelig mangel som etter min mening burde være nok til at en person sees som inkompetent til sin stilling og burde dermed få fyken med øyeblikkelig virkning.

 

Uansett, i beste fall, hvor Djupedal rett og slett er for dum til å åpne munnen sin uten at det kommer ut galt / misforstått, så er det like mye gambling å ha en lite intelligent person til å sitte og ta avgjørelser for et helt folk som hvis han hadde virkelig vært en kynisk kommunist.

 

Djupedal burde avgå, enten er han for kynisk (værste fall), eller så er han for dum til å gjøre seg forstått (beste fall), begge deler er ikke nok til at vi burde kvitte oss med slike ledere innen en sektor.

Lenke til kommentar
Du skjønner vel et snev av ironi, Feynman? Det jeg mente å si var at jeg ser alt for mange foreldre som bruker for lite tid med ungene sine, men heller parkerer dem i barnehagen. Det er foreldre som har ungen sin i barnehage fra 7 om mårran til 5 på ettermiddagen. Den lille tiden på døgnet som brukes sammen med ungen består i vekking, kle på, tvinge i et par skiver, kjøre til bhg og levere. Deretter, fra kl. 17, henting i bhg, butikken, middag, barne-TV, natta.

5147956[/snapback]

Tror du disse foreldrene gjør en bedre jobb om ikke det var barnehagetilbud? Eller en dårligere fordi de har det?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...