Gå til innhold

Civ 4 , hvordan spiller du ?


Anbefalte innlegg

Det jeg tenker mest på er åpnings sekvensen din!

 

- Hva prioriteres først av Worker , settler eller byggninger ?

- Driver du tidli krigføring ?

- Hva forsker du først og fremst på ?

 

Selv lar jeg byen vokse til 2 eller 3 før jeg satser knall hardt på worker/settlers mens jeg bygger en byggning. Jeg prøver alltid å være først ute med buddismen , så det går min forskning hovedsakli til i begynnelsen. Og jeg kriger svært lite.

 

Så hva er egentli den beste åpningen av spillet syns du ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk nå ikke Civ4 :dribble: før i går, men med de andre Civ spillene har jeg prøvd å bygge settler annen hver gang i byen. Dvs settler så noe annet og så settler igjen. Får da fort bygget mange byer.

 

Men ser i Civ4 at å finne opp budismen kjapt virker smart.

 

Bygger lite militære, om jeg da ikke ser at det er en svak nasjon i nærheten som jeg bestemmer meg for å utrydde. Men i tidliger utgaver var det veldig greit å bruke andre nasjoner i starten for å bytte teknologi, men etter hva jeg så i Civ4 i går gikk det ikke, stemmer det?

Lenke til kommentar

Vanskelig å si en bestemt strategi, men prøver som oftest å følge dette:

 

1. Bygge by på hills med plains. Ved å gjøre dette får man en ekstra production, og det er MEGET bra så tidlig i begynnelsen.

 

2. Hvis jeg spiller civ med mysticism, finn opp polytheism som første oppfinnelse.

 

3. Bygg en warrior, deretter starter jeg på et wonder. Når byen blir 2, skifter jeg til worker, bygger worker, lar byen bli 3, bygger to settlere.

 

4. Ser rundt meg hva slags type ressurser som er der, og finner opp de nødvendige techsa for å kunne utnytte disse (Animal Husbandry/Agriculture/Mining etc etc).

 

 

edit: for å bytte tech må du (eller den du skal trade med) finne opp Alfabetet.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
3. Bygg en warrior, deretter starter jeg på et wonder. Når byen blir 2, skifter jeg til worker, bygger worker, lar byen bli 3, bygger to settlere.

Bygger du ikke ferdig wonderet? Bare for å ikke produsere noe annet mens byen vokser og få worker med en gang?

 

edit: for å bytte tech må du (eller den du skal trade med) finne opp Alfabetet.

Takk

Lenke til kommentar
3. Bygg en warrior, deretter starter jeg på et wonder. Når byen blir 2, skifter jeg til worker, bygger worker, lar byen bli 3, bygger to settlere.

Bygger du ikke ferdig wonderet? Bare for å ikke produsere noe annet mens byen vokser og få worker med en gang?

 

edit: for å bytte tech må du (eller den du skal trade med) finne opp Alfabetet.

Takk

5132329[/snapback]

 

Joda bygger det ferdig etterhvert. Det fine med CivIV er at du kan bytte produksjon så mye du vil, det du har bygget på Wonderet vil du alltid ha bygget, helt til evt noen andre bygger wonderet istedet for deg.

 

Edit: Altså, man kan ikke flytte produksjon fra et prosjekt til et annet, men i motsetning til tidligere spill så forsvinner ikke det man har bygd hvis man velger å bygge noe annet i mellomtiden.

 

Noe ala dette gjør jeg ofte:

 

Size 1: Warrior, så wonder (del 1)

Size 2: Worker, så wonder (del 2)

Size 3: 2x Settler, så wonder (del 3)

Size 4: Worker, så wonder (del 4)

 

Bare holde inne shift når du klikker på hva du skal bygge, så vil det du holder på å bygge bli utsatt (men produksjonen vil ikke bli tapt).

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
3. Bygg en warrior, deretter starter jeg på et wonder. Når byen blir 2, skifter jeg til worker, bygger worker, lar byen bli 3, bygger to settlere.

Bygger du ikke ferdig wonderet? Bare for å ikke produsere noe annet mens byen vokser og få worker med en gang?

 

edit: for å bytte tech må du (eller den du skal trade med) finne opp Alfabetet.

Takk

5132329[/snapback]

 

Joda bygger det ferdig etterhvert. Det fine med CivIV er at du kan bytte produksjon så mye du vil, det du har bygget på Wonderet vil du alltid ha bygget, helt til evt noen andre bygger wonderet istedet for deg.

 

Edit: Altså, man kan ikke flytte produksjon fra et prosjekt til et annet, men i motsetning til tidligere spill så forsvinner ikke det man har bygd hvis man velger å bygge noe annet i mellomtiden.

 

Noe ala dette gjør jeg ofte:

 

Size 1: Warrior, så wonder (del 1)

Size 2: Worker, så wonder (del 2)

Size 3: 2x Settler, så wonder (del 3)

Size 4: Worker, så wonder (del 4)

 

Bare holde inne shift når du klikker på hva du skal bygge, så vil det du holder på å bygge bli utsatt (men produksjonen vil ikke bli tapt).

5132355[/snapback]

 

Så greit da! Men man minster det om man glemmer å holde nede shift? Eller starter det bare ikke opp automatisk igjen.

 

Men man minster produksjonen om noen kommer før deg? Vil man også gjøre det om man er i kappløp om et wonder og noen akkurat slår deg, vil man da kunne starte på et annet wonder som tidligere eller hvordan funker det nå da?

Lenke til kommentar

Err liten feil av meg, med shift vil du legge til i kø etter det du holder på med, om man bare klikker vil det legge seg først.

 

Man mister ikke produksjonen på noe man har bygget på. Det eneste unntaket er ved wonders og evt andre ting som gjør at man ikke kan fortsette konstruksjonen. Da vil man tape produksjonen, men få refundert en god del penger for dette.

Lenke til kommentar
Err liten feil av meg, med shift vil du legge til i kø etter det du holder på med, om man bare klikker vil det legge seg først.

 

Man mister ikke produksjonen på noe man har bygget på. Det eneste unntaket er ved wonders og evt andre ting som gjør at man ikke kan fortsette konstruksjonen. Da vil man tape produksjonen, men få refundert en god del penger for dette.

5132379[/snapback]

Hmm.... så kan ikke bare bytte med wonder bygging som tidligere altså, men er vel egentlig greit det...

Veldig greit å spare når man har begynt på noe og ikke kunne fortsette på et granary når man har startet å bygge en settler... Så er en mer logisk måte å gjøre det på! :D

Lenke til kommentar

Personlig så driver jeg kyniske onde, kalde deals med nabolandene, er de frekke kan de forvente å dø først så snart moderne alder har startet, noenganger tidligere, kommer ann på hvor frekke de er.

 

Men, foretrekker krigføring når jeg har Modern Armor, når jeg har tatt over et par regjeringer og land så spalter jeg atomet og gjør som den gammle damen på www.civanon.org :)

 

Er desverre ikke like religiøs som visse personer i den filmen, men prøver å innføre kristendom med tvang, eneste religionen som har nogenlunde "bakkekontakt" i forhold til de andre :)

 

Research pleier å gå inn i onde militære styrer og units for maksimal skade og frykt spredning ovenfor nabolandene, noenganger blir det også propaganda krigføring for å ta over byer og land med lav moral (Paris anyone?)

Lenke til kommentar

Fant denne "gjennomgangen" av en hel spillrunde av Civ IV, fra en spiller som har vært med å teste dette i mange måneder allerede. Istedenfor å lage en anmeldelse, så spiller han heller igjennom fra start til slutt, og forklarer nye elementer samt hvorfor han gjør som han gjør.

 

Sier ikke at dette er noe perfekt guide til hvordan man skal spille, men det er endel erfaringer der som er nyttige å få med seg.

 

http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=132711

Lenke til kommentar
Fant denne "gjennomgangen" av en hel spillrunde av Civ IV, fra en spiller som har vært med å teste dette i mange måneder allerede.

...

Sier ikke at dette er noe perfekt guide til hvordan man skal spille, men det er endel erfaringer der som er nyttige å få med seg.

http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=132711

5132799[/snapback]

En veldig artig lesing, en del gode tips å plukke opp.

Lenke til kommentar

Har bare såvidt fått testa spillet, men lurer på en ting: Går det ikke an å kjøpe units/bygninger slik man kunne før. Husker ihvertfall ikke jeg så noen "buy" knapp. Man kunne altså betale for å bygge noe fort hvis man hadde nødvendig cash.

 

EDIT: Fant det vel egentlig ut selv, virker som man må ha valgt 'universal suffrage' for å kunne kjøpe ferdig produksjon.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Har bare såvidt fått testa spillet, men lurer på en ting: Går det ikke an å kjøpe units/bygninger slik man kunne før. Husker ihvertfall ikke jeg så noen "buy" knapp. Man kunne altså betale for å bygge noe fort hvis man hadde nødvendig cash.

5150630[/snapback]

Knappane er der, men dei er gråa ut dersom du ikkje har dei "civics" som må til. Det er to måtar å kjøpe bygningar og einingar på: dersom du har slaveri kan du ofre innbyggjarar, dersom du har universell stemmerett kan du betale med gull.

 

 

Eg byrja for nokre dagar sidan å styre arbeidarane mine sjølv...det var ein del å sette seg inn i (det er slutt på den tida valget stod mellom "mine" og "irrigation"), men vel verdt det. Det er både artigare og meir lønnsamt enn ha dei på autopilot. :)

 

Kay

Lenke til kommentar
Nå er jeg totalt noob i dette. Men alt tar så lang tid? Jeg mener.. en "turn" tar 40 år, og det tar 7 turns å lage en worker? Det skal altså da ta flere hundre år før man har fått en worker. Og hva med en settler? Over 20 turns?? Er det noe jeg ikke har fått med meg?

5139991[/snapback]

 

Turene går fort i begynnelsen og saktere mot slutten, turene etter 1900 tar vel 1 år per tur.

 

Dessuten varierer det hvor mange turer det tar å bygge alt etter kor stor produksjon du har i byen din, og hvilken gamespeed du spiller på.

Lenke til kommentar

Warrior

Worker

Settler

- Repeat

 

Så, om jeg støter på fiender så lar jeg "kjerne" byene bygge den kraftigste enheten jeg har tilgjengelig og angriper. Dog, om motstanderen virker å ha et for stort forsprang på meg, så konser jeg på å få caravel for så å populere de nærmeste øyene, og så videre.

 

Hovedsakelig går jeg for å få så mange byer som mulig, mens jeg gradvis bygger ut kjernebyene.

 

Når jeg så får Modern Armor så har jeg vanligvis nok store byer til å kunne spy ut et stort antall units, så da er det conquest time :w00t:

Lenke til kommentar
Har berre prøvd det eg alltid har gjort i Civ. Zerger landskapet med settlers i begynnelsen, slik at eg får mest byar og mest land av alle fra starten av.

5156687[/snapback]

 

Og hvilken vanskelighetsgrad spiller du på?

 

Om du spiller på Monarch eller høyere så sliter du STORT med økonomi om du gjør det du sier. Har prøvd på et par games og ender opp med 0% research og at unitsa streiker til slutt fordi det ikke finnes penger.

 

Kan være lurt å "sperre av" landskapet for computern (og ikke ta open border) for så å spre seg kontrollert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...