Gå til innhold

Intel-basert PowerBook i 1. kvartal?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er AMD sine "bærbare" CPU'er på strømforbruk i sammenlikning med Intel sine "bærbare" CPU'er? Er ikke AMD sin "bærbar" CPU 64-bit!?

5128780[/snapback]

Noen er vel det, men poenget er vel ikke max forbruk, men snittforbruket(kommer litt på hvordan "cpuload" vs "powerconsumtion" kurven ser ut). Og dersom jeg ikke tar helt feil, så har jeg enda ikke sett at ett AMD system har slått de mest effektive Intel systemene på den bærbare fronten mht batterilevetid.

Lenke til kommentar

Bruker CPUen automatisk mer strøm bare fordi den er 64bit enablet? Det må vel være når den faktisk benytter 64bit arkitekturen? Men den gjør kanskje det selv når den kjører 32bit? Mener å huske at 32bit instruksjoner ble omgjort til 32bit via 64bit, eller for å si det på en bedre måte, at 32bit instruksjoner ble slått sammen til 64bit internt i CPU'en el.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Bruker CPUen automatisk mer strøm bare fordi den er 64bit enablet? Det må vel være når den faktisk benytter 64bit arkitekturen? Men den gjør kanskje det selv når den kjører 32bit? Mener å huske at 32bit instruksjoner ble omgjort til 32bit via 64bit, eller for å si det på en bedre måte, at 32bit instruksjoner ble slått sammen til 64bit internt i CPU'en el.

5132227[/snapback]

Poenget er vel at dersom du faktisk skal få benytte fordelen med 64bit, så trenger du ett 64 bit OS og da vil du slik jeg forstår det benytte 64bit funksjonaliteten uansett om du kun kjører 32 bits applikasjoner ellers. Slik jeg forstår Intel, ser det ut til at de mener at 64 bits utvidelse også vil føre til økt effektforbruk dersom du ikke benytter 64 bit OS, dog regner jeg egentlig med at marginene her er hårfine, men optimaliserer med CPUer for bærbare, så gjør man nettopp det... AMD ser ut til å ha en annen holdning og det kan de ha gode grunner til, dvs enten implementerer de 64 bit mer effektivt i Turion enn Intel eller så mener de at 64 bit er verd økt effektforbruk(muligens PR verdien)..

 

Ellers virker det som om Intel i det hele tatt tar 64 bit med en klype salt, de kaller det ikke for EMT64 for ingenting. Intel ser inntil videre ut å mene(sannsynligvis med godt belegg) at den største fordelen med 64 bit er mer minne.. og de færreste trenger(eller har) mer enn 4Gb i en bærbar eller en stasjonær i stua for den saks skyld.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Når minneprisene faller nok om noen år så kunne jeg gjerne ville innstallere mer enn 4 Gigabyte.

5133287[/snapback]

 

Vel problemet for de aller fleste er at OSet ikke er helt optimalisert for 4GB ram. Det vil si at de klarer helt fint å takle det, men de er usedvanlig dårlig når det gjelder å bruke det fornuftig. Dessuten så fantes det xeon hovedkort som i sin tid kunne ha 16GB ram selv om det var 2 32bit CPUer. Og skal vel ikke se vek fra at de med 2 32bit kjerner kan ta i bruk 8GB ram(2x 4GB). Og det er nok så få som trenger det at det vil ikke lønne seg å implimenterer det bare grunnet dette.

 

Og som AJ så nydelig sa det :love:

En må jo som kjent ha x-bar og wunderbaum for å være ekte dual core.

 

64 bit har lurt mange inkludert meg, jeg var helt for det og trodde at det skulle være konge bra. Så leste jeg noen tester i den virkelige verden og fant fort ut at det stemmer ikke. Det kan til og med gi dårligerer ytelse.

 

Angående hvor mye 64 bit bruker så er det vel en ca 5-7% vil jeg tro ( ikke sikker, bare det jeg vil tro den bruker) og det er 5-7% som ikke er nødvendige.

 

Apple kommer ikke til å avslutte powerbook 12" uten å ha en mer enn verdig arvtager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...