Gå til innhold

Spår utfordringer for multikjerne


Anbefalte innlegg

Mitt skille mellom tråd og prosess mhp. parallelliseringsproblematikk er ikke næret av eget bryst, jeg foreslår et oppslag i egnet litteratur angående HPC.

5131537[/snapback]

Jeg tror jeg lå ett abstraksjonsnivå over deg. Det er nok hele forskjellen. Jeg forstår selvfølgelig at det er forskjeller og har forsåvidt tatt et par fag på området. Jeg tror du ser at det er primsippielle likheter også på parallelliseringen. Det var jo i sin tid OS som ikke støttet både tråder og prosesser. Skillet er jo i hovedsak for å få bedre verktøy til å administrere ressursene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Abstraksjonsnivå, neppe, du er ikke Alain Connes. Men du har et godt poeng, skillet mellom tråder og prosesser virker kunstig, og er på OS nivå. Nå er det likevel praktisk å skille mellom prosesser som er nært knyttet sammen, og prosesser som er løst knyttet sammen, siden det har fundamental betydning for vanskelighetsgraden ved parallellisering på sw nivå, og til en viss grad hw nivå.

 

Fra hw design siden vil løst knyttede prosesser kunne håndteres nærmest trivielt, ved å koble sammen flere maskiner til en klynge. Mens nært knyttede prosesser er mye mer krevende å designe for, så i den forstand er jeg enig i at TLP er en stor utfordring.

 

Hvorvidt ILP er deterministisk kan også diskuteres, ved run-time er den forsåvidt det, men ikke ved compile-time, og da kommer vi inn i in-order vs. out-of-order problematikk, så helt enkelt er det ikke. Men det er helt klart at synkroniserings/kommunikasjons-behovet ved nært knyttede prosesser kan være en skikkelig møllestein.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Abstraksjonsnivå, neppe, du er ikke Alain connes.

5132148[/snapback]

Du får det til å høres ut som om jeg påberopte meg noe slags akademisk snobberi. Håper inderlig så ikke var tilfellet.

 

Dette er vel hva jeg hater mest med diskusjonsforum. Smålighet og lengselen etter å kverrulere selv der grunnlaget ikke eksisterer.

 

Dette var en uoverenstemmelse som bunnet i at jeg diskuterte parallelliseringsprinsipper mens du ønsket å bryte ned ett av disse prinsippene i to forskjellige implementasjoner. Om dette ikke er to forsekjellige abstraksjonsnivå så er det helt greit for meg av bekvemmelighetsårsaker.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...