Gå til innhold

Bytte av oppløsning i Debian (Sarge) 3.1 ?

arna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noe enkelt sett å forandre oppløsning på i denne distroen? Har fått med meg "dpkg-reconfgiure xserver-xfree86" men er en så utrolig lang prosess, og jeg sliter litt med å få det til riktig... Må da finnes enklere sett enn dette? (som å editere en kjernefil manuelt?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fant ut av hvordan det enkelt kunne gjøres igjennom GUI, men kan bare velge mellom 2 enkle oppløsninger. 640*480 og 800*600 ... 73hz

Skermen vet jeg takler opp til 1200*1000 (widescree66n) har forøvrig geeforce 6600... Hvordan kan jeg få satt det opp skikkelig? Noen tips ?

Skrevet

Prøv å redigere /etc/X11/xorg.conf og kommenter ut:

før:

HorizSync 30-107

VertRefresh 48-120

etter:

#HorizSync 30-107

#VertRefresh 48-120

Skrevet

Hvordan får jeg gjort slik at jeg får editert den?

Det står at den er skrivebeskyttet... Og jeg har bare tilgang til root via terminalvinduet der jeg prøvde å kjøre kommandoen "chmod -R 755 XF86-Config-4" men dette forandret ingentng....

Googlet litt og så noen som brukte kommandoen "attrib" men denne er ukjent på denne distroen tydeligvis... Forslag ?

Skrevet

det finnes teksteditorer som kan brukes i terminal, eksempler er vi / emacs -nw / nano , noen av de har du sikkert på systemet ditt. Anbefalerpå det sterkeste å ta backup før du starter, da du garantert ikke får det riktig på første forsør :)

cp /etc/X11/xorr.conf{,.backup}

Skrevet (endret)

Jeg er tydeligvis veeeldig grønn på dette sidet eg ikke får det til :) Men gi meg litt tid så skal vi se hva jeg får til ;)

Forøvrig var kommandoen cp XF86-Config-4 /etc/X11/XF86-Config-4-backup

Der det nye filnavnet og hvor den skal ligge kommer som ett argument bak :)

edit: vi og nano har jeg ja :cool:

Endret av arna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...