Gå til innhold

Hvordan utnytte X2 best mulig?


Eijnar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sett inn 2 disker i RAID0... hvis ditt HK støtter dette.

 

Har selv 2 stk Samsung SpinPoint P80SD 80GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ

De koster ikke svært mye, litt over en tusenlapp for begge.

 

Test m/ Sandra

 

Resultat:

2xSamsung SpinPoint  i RAID0 : 91MB/s

2xWestern Digital Raptor i RADI0 : 95MB/s

 

Mao. Ubetydelig forskjell.

 

 

 

Nå er det ikke overføringshastighet som gjør Raptor rask, så å måle sustained transfer rate hjelper deg lite.

Det som gjør Raptor rask er søketiden, som faktisk er halvert i forhold til vanlige disker.

 

I tillegg så har du tatt utgangspunkt i 36GB utgavene som begynner å dra på årene. Sammenlikner du diskene dine med 2x74GB i RAID0 så er søketiden, I/O per sekund OG overføringshastighet betraktlig bedre.

 

 

Når det gjelder trådstarters spørsmål, så er det utvilsomt lite RAM som er problemet. BF2 med 1GB RAM er pain .. Handler du inn feks 2x1GB Crucial BallistiX PC4000 så har du knallgod RAM, og du har nok av den.

Den koster noen kroner, men gjør som den får beskjed om. Kjøre 2-2-2-5 på 220-230 eller 3-3-3 på 260-270 går som en lek med lav vdimm.

Lenke til kommentar
formann : OCZ 2GB PC4000 EB er bedre....

Kjører mine på 255 Mhz 2.5-3-2-7  :cool:

5122870[/snapback]

 

 

Jeg har kjørt mine på 285 3-3-3 også .. men jeg kan ikke garantere at alle brikker av samme type klarer det selv om det er veldig vanlig å klare 270-280+ med dem.

 

2,5-3-3 har jeg ikke testet ettersom Micron ikke pleide å like cas 2.5 over 240-250 .. om den nye revisjonen klarer det aner jeg ikke, men det går fort å teste.

 

De som har gode hovedkort og en god CPU klarer ofte 290+ også. Da med litt høyere spenning enn det som er spec. Har sett noen oppe på 300 med 2.95-3vdimm.

 

 

Når det er sagt, så spørs det om ikke BallistiX og PC4000 EB begynner seg av samme chipper. Nemlig Micron -5B D

 

Klarer dine 265-270 med 3-3-3 timings? Hvis ikke er det mulig at OCZ benytter seg av Infineon i de nye EB-brikkene.

 

 

Skulle man være i tvil om hvilke 1GB brikker som erbest til overklokking, så er det bare å ta en titt på denne tråden.

 

BallistiX ligger skyhøyt oppe i forhold til resten.

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=67762

Lenke til kommentar
Forklarte meg vel kanskje litt utydelig, hehe. Det jeg mener, er om det finnes drivere, programmer som gjør at den fungerer bedre i Windows, spill osv? Når jeg kjører BF2 og skal legge det ned for å slå på musikk og liknende så tar det ofte nokså lang tid å gå ut, og det var der jeg hadde trodd at X2'en hadde vist musklene?

5114814[/snapback]

Jeg har ikke X2, men jeg slang inn 2GB Ram på min 3000+ (socket A) og nå går skifte ut i windows uten problemer. Så skal du skifte mellom to store applikasjoner bør man ha nok ram.

Det du evt kan måle det på er vel at du beholder fps'n selvom du kjører winamp i bakgrunn. Winamp kjører forhåpentligvis på den ene kjernen og BF2 på den andre. Men verden er sjelden perfekt.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...