Gå til innhold

Screamo, hardcore og emo


Anonym5656

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
emo er post-hardcore og er kort for emotional hardcore. et emoband er et hardcoreband

 

band som Underoath og alexisonfire er like mye emo/hardcore som hun derre Avril Lavigne er punk. MTV-ifisering av emo er årsaken til denne vidstrakte misforståelsen

5479869[/snapback]

 

Det blir litt rart å kategorisere Emo som post-hardcore, da det er en egen sjanger som regnes som post-hardcore. Hakket mer jazzinspirert enn vanlig hardcore, men me dslagkraften og det desperate uttrykket i god behold. En mer konsis beskrivelse av Emo vil vel gjerne være pop-hardcore? Er ikke hovedforskjellene at det musikalske uttrykket er litt mindr ekompromissløst og at vokalen er "clean"?

Lenke til kommentar

emo er ikke pop-hardcore, emo er/kan være mye råere enn 'vanlig' hardcore, men ja, emo kan også gå den andre veien...men er fremdeles hardcore

 

emoutrykket er ikke mindre kompromisstløst som du sier og vokalen er stort sett ikke clean.

 

for å trekke to band opp av hatten som kan sees å representere hver sin kant av emo; Mineral og Usurp Synapse

 

og for å være føre var, ovennevnte band representerer ikke noen fasit på emo...de spiller hardcore på sin måte.

Lenke til kommentar
emo er ikke pop-hardcore, emo er/kan være mye råere enn 'vanlig' hardcore, men ja, emo kan også gå den andre veien...men er fremdeles hardcore

 

emoutrykket er ikke mindre kompromisstløst som du sier og vokalen er stort sett ikke clean.

 

for å trekke to band opp av hatten som kan sees å representere hver sin kant av emo; Mineral og Usurp Synapse

 

og for å være føre var, ovennevnte band representerer ikke noen fasit på emo...de spiller hardcore på sin måte.

5480190[/snapback]

 

Men hva vil du si kjennetegner Emo da? Det må jo nesten være noen sjangerkjennetegn som skiller emoen fra hardcoren?

Lenke til kommentar

emo er på en måte en friere hardcore enn den 'tradisjonelle' oldschool hardcoren, som f.eks NYHC (New York Hardcore). Emo oppstod (mer eller mindre) i Washington DC forresten.

Mens hardcore på den tiden var veldig rett fram og aggressiv, så adresserte emo hele det emosjonelle spekteret og da ikke bare på tekstene, men selve musikken.

Emo er/kan være mer melodiøst og bruker ofte rytme til å skape stemning.

 

Litt vanskelig å forklare skriftlig iom at det er musikk man snakker om

 

de som er interessert kan sjekke ut http://fourfa.com/ da spesiellt linken til siden med mp3.

ha en boks salt hendig slik at du kan ta en klype i ny og ne, fourfa er en innsiderside og er meget selvironisk. det viktiskte som står der er bandene.

 

jo før man innser at man før hadde fullstendig feil oppfattning av emo jo bedre. det har aldri hatt noe med disse takrennehårsveisene å gjøre

Lenke til kommentar

jeg ble rimelig hektet på denne sjangeren etter Burnout 3.

har "lånt" (hvordan blir nedlasting behandlet innen musikk her?) en god del samleplater som går under navnet "Alternative_Times_Vol_XX-200X" etc. fantastiskt mange gode sanger har jeg dultet borti på disse. ellers vil jeg anbefale Streamekanalen 1.FM Channel X, har god erfaring med dem!

Endret av nord
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Gutten ba dere om å anbefale band, ikke definere sjangre, gi han det han vil ha:)

Jeg bryr meg lite om hvilken sjanger disse bandene passer inn i, jeg synes i allefall de er kule:)

The Spectacle

Dominic

Desperado

Quiritatio

JR ewing

Vanskapt

 

Alle er norske band, å du finner dem sansylingvs på myspace, urørt eller google:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...