Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

trimming av audi 80?


Ditchy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Motor kan du finne hos vrakern, montering, koster nok en del hvis du ikke gjør det selv.

 

skal du ha noe med mer futt i(som sagt tidligere en 5'er) så må du til med bremser og helst girkasse, hvis du ikke har quattro, tror jeg det ikke finnes noen girkasser som er så mye bedre enn den som står i :p brodern drepte en girkasse det året han hadde 2.2turbo(litt mer hest enn orginalt) i 80'n sin.

 

Andre broren min derimot, drepte ikke noen girkasser den tiden han hadde samme motorn i cab'en sin(1år elns)

 

sikkert en del surr, trøtt etter en dag på skolen :\

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skjønte ikke helt det overnfor, men

Tror ikke det er noe videre poeng å kjøle motoren ytligere.

Bruker veldig lang tid på å starte ved 0- grader.

 

Ps. Tror dere det kan være lurt å montere noen lodd eller noe tungt frami motoren?

Veldig lett på forhjula, mister lett kontoll på styringen.

Og spinner konstant på vinteren.

Lenke til kommentar
Skjønte ikke helt det overnfor, men

Tror ikke det er noe videre poeng å kjøle motoren ytligere.

Bruker veldig lang tid på å starte ved 0- grader.

 

Ps. Tror dere det kan være lurt å montere noen lodd eller noe tungt frami motoren?

Veldig lett på forhjula, mister lett kontoll på styringen.

Og spinner konstant på vinteren.

5259145[/snapback]

Nei, denne bilen er allerede tung i fronten. Lær å kjør og skaff skikkelige dekk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis man bare sager av eksosanlegget og erstatter det med et rett rør på f.eks 3" vil effekten på en sugemotor som regel bli uforandret, mens lyden vil bli uutholdelig... :ermm:

Grunnen er at på en orginal motor er det ikke bare eksosanlegget som "er i veien" men også en eksosmanifold som i de fleste tilfeller er konstruert etter økonomiske/plassmessige hensyn. De fleste orginale eksosmanifolder er konstruert etter "alle til en" prinsippet. Dvs. at alle eksospulsene møtes inni grenrøret før de går vidre i eksosanlegget. Dette gjør at eksosmanifolden hele tiden står under trykk. I en firesylindret motor med tenningsrekkefølge 1-3-4-2 vil eksospulsen fra sylinder nr. 3 måtte jobbe imot trykket fra nr 1, pulsen fra nr 4 vil jobbe mot trykket fra nr.3 osv.

Dette skaper en motstand som kalles mottrykk. Dette gir mindre effekt.

Måten å løse dette på er å få laget et grenrør som er beregnet for akkurat den motoren du har i bilen din.

Grenrør lages i forskjellige lengder/diametere.

Et grenrør som er riktig laget vil faktisk "suge" eksospulsen fra sylinderen ut fra motoren og gi den god fart vidre i eksosanlegget. Grunnen til dette er at hvis vi presser eksos inn i et rør som er litt mindre enn volumet på eksosen vil eksosen aksellerere, dermed skapes et sug bak eksosen.

Dette kan gi en volumetrisk effekt på opptil 105 % (dvs. 5 % over bereget effekt for din motor)

 

Håper dette gir et greit svar i forhold til "effekt" anlegg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, og hvor mange her på forumet er over 20 år? En sugemotor må ha "riktig" eksos anlegg for å øke effekten, på en turbo motor er ikke dette like viktig.... Og til topic starter, siden bilen din er feilhjuls trekk, så glem trimmen! Hadde det vært quattro, så kunne du bare mata på, drivverket der tåler mye (se feks Jonus sin med drøyt 800hk)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...