Gå til innhold

Lefdal, nettverk og det å selge sand i Sahara


Anbefalte innlegg

Gikk forbi en selger og en kunde på Lefdal Alnabru her om dagen.

Overhørte at samtalen dreide seg om valg av trådløse routere.

Kvinnen hadde tydeligvis ikke noe peiling, men ville ha trådløs nettverk.

 

Så hva skjer ? Selgeren vil ikke selge henne den billigste routeren (TOPCOM) fordi det ikke er bra nok kvalitetsmessig. Hæ?

 

Har selv brukt en slik router i 1 år og den fungerer perfekt (i motsetning til min forrige D-link). Nå har jeg bestilt en ny til en annen leilighet og jeg er sikker på at jeg blir like fornøyd.

 

Her tror jeg selgeren bare forsøker å tjene mer i provisjon.

(ble litt irritert, men sa ingenting)

Endret av vitamin2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som alle butikker (spesielt der man fysisk må inn i butikken å handle) har man såkalte "lokke tilbud". Det er de avisene som kommer fra elkjøp og expert.

De varene som de reklamerer for tjener de faktisk ikke noe på. De taper penger på det.

MEN, hovedpoenget er å få DEG til butikken, og når du kommer til butikken skal det (ifølge butikkens teori) komme en god selger, som skal få deg til å velge et produkt som er hakket dyrere (les: ikke nødvendigvis bedre).

Vanligvis kommer det mennesker som ikke har så peiling på produktene, og lar seg lett rive med av selgeren. Et godt eksempel er hypen som var angående megapixler på mobiltelefonkamera. Kvaliteten på selve kamera var ræva fra før av, men man hadde jo hele 1 megapixel!

Mange som lot seg lure av den.

 

Uansett, det er ment som lokketilbud slik at erfarne selgere skal selge deg dyrere produkter. Veldig ofte lyktes de med dette.

 

Og btw, kan også nevne at jeg har hatt dårlig erfaringer med TopCom, så jeg ville ikke annbefalt det til noen. Men hvis det funker bra for deg så er det kanskje forskjellig kvalitet på de også.

Lenke til kommentar

Har selv kjøp et TopCom trådløst nettverkskort fra Lefdal som ikke fungerte. Da jeg ville bytte det var selgeren frekk nok til å si at det "kanskje var noe galt med maskinen min", men jeg fikk nytt kort.

 

Og det virket heller ikke siden driverene var crappy, så jeg lastet ned Boingo og alt virket. (Det er snakk om en eldre WinME maskin) Uansett, å hevde at kunden tar feil, da har du skutt deg selv.

Endret av Monkey Spr@yer
Lenke til kommentar

1: TopCom er stort sett bare søppel, det er en grunn til at Lefdal/Elkjøp får kreditert produktene uten spørsmål!

2: TopCom er ett vinnprodukt, dvs ett produkt med høy inntjening, men som alle vet, selger en ett dårlig vinnprodukt som må på service, kommer kunden misfornøyd tilbake, og selger ender opp med å tape penger da kunden får ett bedre produkt når vedkommende kommer tilbake...

 

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Altså.. jeg mener nå de må stå inne for de produktene de fører, ikke ta inn billig skvip for å få folk inn i butikkene for deretter å si at produktet ikke er bra og selge kunder et annet

5109273[/snapback]

 

 

Der tar du feil - Dette skyldes at det finnes en god del kunder som bare, uavhengig av hva andre anbefaler, skal ha det billigste skvipet som finnes.

 

Altså - Hvem kjøper Haakon Classic Cola når du kan kjøpe Coca-Cola? Jo - Kun de som tenker på pris...

Lenke til kommentar

Topcom i seg selv er et billig produkt/merke. Sikkert mange som får det til å fungere, og som er fornøyde med det, men det er og blir et billigt alternativ.

 

Eg har selv en topcom trådløs telefon som har fungert ypperlig til det eg bruker den til, som backup dersom alt annet ikke fungerer ;)

 

Men når en kunde kommer inn til meg og spør meg om prisen på trådløst nettverksutstyr, som skal fungere i en fire etasjers bolig med betonggulv i kjeller og varmekabler i mellom resten, og eg tilbyr da en løsning eg vet fungerer til kr 4500,- hvorpå kunden spør hvorfor eg er så dyr når de selger topcom på Rimi mye billigere? Ja da takker eg for meg, og gleder meg til å se kunden igjen når den løsningen kun fungerte i naborommet...

Lenke til kommentar

tror jensen hører også til produktene "kreditert produktene uten spørsmål" gruppen.

 

Hadde en airlink 6911 b standard, etter 6 mnd måtte den resettes hver dag. Virket som den ble "blokkert" etter en stund.

 

Fikk en pakke med topcom skyracer b/g router og b/g usb pinne i retur, dette uten noen spm annet en at den ikke virket.

 

Men, etter 1 ukes innkjøringsfase har topcom routeren fungert utmerket,sålangt etter 1 mnd. Stått på hele tiden uten noe resetting etc, og fungerer fint gjennom etasjer etc.

 

så routeren fungerer greit som noe en tar med seg i laptop veska etc

Lenke til kommentar

Når dere skrivet at Topcom er søppel så må dere si hvorfor!

Jeg skjønner at utstyr som koster 2-3 ganger mer er bedre, men det betyr ikke at et billig produkt fungerer dårligere.

 

Her er den noen synsinger som ikke henger på grep.

 

Jeg synes som sagt D-link er noe dritt, men det er etter min egen erfaring (trådløst nettverk falt ut hele tiden uansett hva jeg gjorde).

Tomcom routere har derimot fungert fjellstøtt!

Lenke til kommentar

Dette er jo et kjent problem i Lefdal/Elkjøp og lignende butikker; de ansatte blir jo omtrent sure på deg når du insisterer på å kjøpe f.eks. et annonsert tilbudsprodukt istedet for det langt dyrere produktet som de alltid anbefaler deg istedet siden tilbudsproduktet er så 'dårlig'.

 

Neste gang skal jeg følge kubez sitt råd og spørre om hvorfor de bevisst tar inn 'drittprodukter' og kjører kampanjer på disse når de tydeligvis ikke kan anbefale dem ;)

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
Når dere skrivet at Topcom er søppel så må dere si hvorfor!

5116218[/snapback]

 

Vel, en kan som en generell regel gjerne si at det aller billigste utstyret ofte er mer ustabilt, har kortere levetid og ofte langt dårligere support enn dyrere utstyr.

Men selvsagt er det ikke noen selvfølge at det er slik. Vi som driver med dette og står inne for det vi leverer vil gjerne ha dyrere utstyr fordi dette over tid gjerne skaper mindre support og mas enn det billigste man kan oppdrive.

Lenke til kommentar

Har kjørt med topcom i 1 1/2 år uten problemer...! Fungerer greit, kjøpte det fordi jeg måtte ha trådløst nettverk der og da..! Orker liksom ikke skifte noe som fungerer. Men, brukergrensesnittet er verdens verste, det fungerer NÅR du får satt det opp, men er ett mareritt å faktisk få satt det opp..!

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gikk forbi en selger og en kunde på Lefdal Alnabru her om dagen.

Overhørte at samtalen dreide seg om valg av trådløse routere.

Kvinnen hadde tydeligvis ikke noe peiling, men ville ha trådløs nettverk.

 

Så hva skjer ? Selgeren vil ikke selge henne den billigste routeren (TOPCOM) fordi det ikke er bra nok kvalitetsmessig. Hæ?

 

Har selv brukt en slik router i 1 år og den fungerer perfekt (i motsetning til min forrige D-link).  Nå har jeg bestilt en ny til en annen leilighet og jeg er sikker på at jeg blir like fornøyd.

 

Her tror jeg selgeren bare forsøker å tjene mer i provisjon.

(ble litt irritert, men sa ingenting)

5102972[/snapback]

Det er nok IKKE riktig hva du påstår nå.. Selgere er alltid sånn, ikke bare på Lefdal, men også Expert og andre konkurrenter.. Det er ikke sikkert at D-Link rounteren gir større kjøps-utbytte enn TopCom-routeren.. Har taushetsplikt, så jeg kan desverre ikke uttale meg direkte om akkurat dette tilfelle.. ;)

Lenke til kommentar
Har selv kjøp et TopCom trådløst nettverkskort fra Lefdal som ikke fungerte. Da jeg ville bytte det var selgeren frekk nok til å si at det "kanskje var noe galt med maskinen min", men jeg fikk nytt kort.

 

Og det virket heller ikke siden driverene var crappy, så jeg lastet ned Boingo og alt virket. (Det er snakk om en eldre WinME maskin) Uansett, å hevde at kunden tar feil, da har du skutt deg selv.

5108441[/snapback]

Du har WinMe, og er ikke villig til å anta at det *kanskje* er noe galt med maskinen din? Say no more..

Lenke til kommentar
Altså.. jeg mener nå de må stå inne for de produktene de fører, ikke ta inn billig skvip for å få folk inn i butikkene for deretter å si at produktet ikke er bra og selge kunder et annet

5109273[/snapback]

 

De tar inn disse billige dritt-produktene med høy fortjeneste og selger til de kundene som har lest på HW.no at selgere hos Elkjøp og Lefdal kun prøver å lure deg til å kjøpe noe dyrere for å tjene mere ;)

 

TopCom har en veldig høy feilrate, og er ganske enkelt et billigprodukt for de som tenker pris framfor kvalitet. For en kunde som ikke har peiling, og ikke er i stand til å feilsøke selv, ville jeg aldri anbefalt et produkt i den klassen.

Lenke til kommentar
TopCom har en veldig høy feilrate, og er ganske enkelt et billigprodukt for de som tenker pris framfor kvalitet. For en kunde som ikke har peiling, og ikke er i stand til å feilsøke selv, ville jeg aldri anbefalt et produkt i den klassen.

6087495[/snapback]

Helt enig! Trådløst nettverk er vanskelig nok som det er for mange. Uansett hvor lett det skal være, er det alltid en del som får problemer. En kunde som blir anbefalt å kjøpe et litt dyrere produkt fordi det er bedre, vil alltid huske dette når han/hun skal gå til innkjøp av noe nytt. En kunde som blir anbefalt et "drittprodukt", vil også huske det for evig. Forskjellen er at den ene kunden kommer tilbake fordi han er så fornøyd, mens den andre aldri gjør det fordi han/hun er misfornøyd. Generelt sett..

Lenke til kommentar
Gikk forbi en selger og en kunde på Lefdal Alnabru her om dagen.

Overhørte at samtalen dreide seg om valg av trådløse routere.

Kvinnen hadde tydeligvis ikke noe peiling, men ville ha trådløs nettverk.

 

Så hva skjer ? Selgeren vil ikke selge henne den billigste routeren (TOPCOM) fordi det ikke er bra nok kvalitetsmessig. Hæ?

 

Har selv brukt en slik router i 1 år og den fungerer perfekt (i motsetning til min forrige D-link).  Nå har jeg bestilt en ny til en annen leilighet og jeg er sikker på at jeg blir like fornøyd.

 

Her tror jeg selgeren bare forsøker å tjene mer i provisjon.

(ble litt irritert, men sa ingenting)

5102972[/snapback]

Det er nok IKKE riktig hva du påstår nå.. Selgere er alltid sånn, ikke bare på Lefdal, men også Expert og andre konkurrenter.. Det er ikke sikkert at D-Link rounteren gir større kjøps-utbytte enn TopCom-routeren.. Har taushetsplikt, så jeg kan desverre ikke uttale meg direkte om akkurat dette tilfelle.. ;)

6085063[/snapback]

 

 

Ikke enig med Mr ThePatrion her nei :nei::nei::nei: ...

 

Som kunde ser man godt hvor ulik strategi de ulike kjedene har. Javisst, folk er folk, og selgere hos Lefdal og Siba f.eks. er nok ofte like de, men det er andre ting som også spiller inn. Det kan være selgerens egen erfaring med routeren, kanskje har har dårlig erfaring med D-link routeren, kanskje han vet at D-link routeren er bedre å sette opp, kanskje han vet at slik kunden har konfigurert sitt oppsett så vil D-link passe bedre. ThePatrion trenger ikke svartmale alle !

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...