Gå til innhold

Speiling av systemdisk - Bokstavkrøll

xvis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vokst ut av en 160GB systemdisk med 2 partisjoner, og tenkte å speile disken til en 250GB disk ved hjelp av PartitionMagic. Har bare plass til en disk internt (barebone).

Når jeg startet å sette opp kopiering av partisjonene i PM, ser jeg at PM kommer til å gi de nye partisjonene bokstavene H: (system) og J: (program)

Det er jo forsåvidt greit å bytte bokstaven J: til D: men å forandre H: til C: er det værre med! Får vel ikke byttet den tilbake til C: når den gamle disken er ute?

Noen løsninger som ikke medfører at jeg må installere alt fra scratch igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Etter at du har kopiert partisjonen(e) over, tatt ut den gamle disken og satt den nye som Master (om du bruker PATA) burde ting falle tilbake til normalt igjen. Ihvertfall funka det greit sist jeg brukte Partition Magic (8 mener jeg, boot/DOS utgaven, ikke Windows utgaven).

Tror det bare er aa proeve og se hvordan det funker jeg.

-

Per Christian

Endret av Flippo
Skrevet
Du skulle bare brukt noe sånt som Ghost in the first place.

5093205[/snapback]

Har ikke så mye kjennskap til Ghost, er ikke det mer for backup? Hvordan brukes Ghost i denne settingen?

Uansett er ikke toget gått, for å si det slikt. Jeg har en tom og en full disk, og kan prøve forskjellige forslag til alt er på plass. Om det har noen praktisk betydning, er det PATA-disker, ja.

Skrevet
Har vokst ut av en 160GB systemdisk med 2 partisjoner, og tenkte å speile disken til en 250GB disk ved hjelp av PartitionMagic. Har bare plass til en disk internt (barebone).

5093106[/snapback]

mulig jeg har misforstått, men kunne du ikke bare flyttet det du hadde på "partisjon 2" over til den nye disken, og så utvide c-disken med (så mye du trenger av) den ledige plassen du da får fra "partisjon 2"?

men for å svare på det du spør om på en annen måte; med ghost tar du et image av hele c-disken og så legger det inn på en annen disk - som du da kan bruke som ny c-disk.

Skrevet

Når jeg startet å sette opp kopiering av partisjonene i PM, ser jeg at PM kommer til å gi de nye partisjonene bokstavene H: (system) og J: (program)

Det er jo forsåvidt greit å bytte bokstaven J: til D: men å forandre H: til C: er det værre med! Får vel ikke byttet den tilbake til C: når den gamle disken er ute?

Noen løsninger som ikke medfører at jeg må installere alt fra scratch igjen?

5093106[/snapback]

Jeg vil anbefale å prøve å boote med disken du har speilet til, og ikke ta disse probleme nå forskudd. Du har mest sannsynlig ikke valgt en fast partisjonsbokstav til de nye partisjonene, og det som vil skje da er at når du booter med den nye disken, vil partisjonsbokstavene endre seg til C: og D: ..

Skrevet
Du skulle bare brukt noe sånt som Ghost in the first place.

5093205[/snapback]

Har ikke så mye kjennskap til Ghost, er ikke det mer for backup? Hvordan brukes Ghost i denne settingen?

5094067[/snapback]

Ghost brukes til å lage image av harddisker eller klone harddisker.

Skrevet

Flere gode innspill her! Tror jeg kommer til å prøve å kopiere partisjonene med PartitionMagic først. Får så se om bokstavkabalen går opp når (eller om :hmm: ) den speilede disken starter oppigjen.

el_cash:

mulig jeg har misforstått, men kunne du ikke bare flyttet det du hadde på "partisjon 2" over til den nye disken, og så utvide c-disken med (så mye du trenger av) den ledige plassen du da får fra "partisjon 2"?

Var ikke helt med på den. Tenkte du å benytte begge diskene samtidig? Har bare plass til en disk i pc'en med mindre jeg dropper cd-brenner.

Skrevet

Om det har noen interesse vet jeg ikke, men jeg kom iallefall i havn med kloningen - på 2dre forsøk.

Forsøk nr 1 foregikk pr PartitionMagic, og alt så greit når jeg skulle teste den klonede disken. Den bootet og kom frem til 'welcome' bildet under oppstart av XP. Og der ble den bare stående.

Da jeg ikke har Ghost, lette jeg etter andre verktøy for et nytt forsøk, og fant et enkelt og greit program som heter 'Casper XP'. Snodig navn kanskje, men det er designet kun med tanke på kloning av disker.

Du får laste ned en 30-dagers versjon som har en begrensning ved at du ikke får endre størrelse på partisjoner, noe som hadde vært greit for å justere partisjonene til den større disken. Men så lenge den kopierer partisjonene korrekt, kunne jeg bruke PartitionMagic til å endre størrelsen på partisjonene i ettertid.

Så knappe 2 timer etter at Casper XP hadde knadd diskene, var systemet på lufta med ny systemdisk. Enkelt og greit, og ingen fare med hensyn til bokstavkrøll - som var utgangspunktet for denne tråden... :thumbup:

Skrevet
... Den bootet og kom frem til 'welcome' bildet under oppstart av XP. Og der ble den bare stående.

5104669[/snapback]

Det er et typisk symptom på 'bokstavkrøll'. Det skjer når partisjonen som Windows ligger på har fått en annen bokstav enn Windows er installert til.

Det er fullt mulig å få det samme problemet ved å kopiere partisjoner i Ghost. Man må vite hvordan man skal lage partisjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...