Gå til innhold

Ungdommer drikker alkohol som aldri før!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det med hasj og dop alkohol og alder

 

no1 det med dop se på nederland der har de legalisert hasj ogbare der i den største byen sin på ca 5mill mennesker har de 5000narkomane mens bare oslo på ca max 1mill mennesker er det like mange

pronto hasj leder ikke til sterkere

 

No2 så til danmark de har blåmandag der du kan drikke deg sanseløs hvis du er 16år og aldersgrensen på all alkohol og tobasvare er 16år og de har bare 1/3 så mange dødsfall,ulykker og vandalisme pga alkohol som norge. og dette menes å være det at man har mere toleranse til full ungdom så blir det ikke lenger så "Bigg deal" å få tak i en 70cl Viking fjord ungdome drikker hjemme hos noen ser en film med øl og pizza slike ting

Lenke til kommentar

Har vi virkelig ikke noe bedre og whine over? For guds skyld.

 

Ungdom drikker! Hvor vanskelig er det og forstå? Det er ikke noe staten kan gjøre med det. Uansett hvor mange tåpelige kampanjer de spyr ut så vil ungdom drikke.

 

Uansett hvor du bor, så er det lett og få tak i alkohol. Noen kjenner noen som vet om noen som kanskje har en halvliter hb stående osv.

 

Disse kampanjene til Sosialdepartementet eller hva det nå heter er jo tåpelige. De bruker jo flere millioner på noe som ungdommen selv synes er fullstendig idiotisk.

 

Ungdom burde lære seg og drikke. Så enkelt er det. Om vi skal fortelle dem at alkohol er farlig, ikke drikk det før du er 18. Hva tror du kommer til og skje? De ungdommene som har holdt seg edrue fram til 18 års dagen vil jo selfølgelig hive seg på den værste fjortisfylla ever.

 

Jeg begynte og drikke i 8 klasse, husker ikke hvorfor. Var sikkert kult eller noe. Men i en alder av 16 år, så hadde jeg mer kontroll over meg selv når jeg drakk, enn en god del 18 åringer. Om ungdommen bare lærer og kontrolere seg, noe de vil etter et par saftige hangovers, så er ikke dette noe stor sak.

 

Alle lærer av sine feil. Og skjerme ungdommen for alkohol er bare tull. La de gå på noen smeller, det er det eneste de lærer av.

 

Om en 14 år gammel jente har bestemt seg for og drikke, tror dere virkelig at en kampanje skal stoppe henne? Please.

 

Alle har vært kalv. Foreldrene våre har også vært dritings. Alle lærer av sine feil.

 

Og vi har det så alt for godt til og whine over at ungdommen i dette landet drikker for mye. Get a grip.

Lenke til kommentar
masse snøvleskrift borte

5110994[/snapback]

Hvordan er formen i dag? ;)

 

Pasient- Postet i dag, 10:47

Om en 14 år gammel jente har bestemt seg for og drikke, tror dere virkelig at en kampanje skal stoppe henne? Please.

Hva slags aldersgrense mener du det bør være på alkohol?

Endret av audiomur
Lenke til kommentar
det med hasj og dop alkohol og alder

 

no1 det med dop se på nederland der har de legalisert hasj ogbare der i den største byen sin på ca 5mill mennesker har de 5000narkomane mens  bare oslo på ca max 1mill mennesker er det like mange

pronto hasj leder ikke til sterkere

 

No2 så til danmark de har blåmandag der du kan drikke deg sanseløs hvis du er 16år og aldersgrensen på all alkohol og tobasvare er 16år og de har bare 1/3 så mange dødsfall,ulykker og vandalisme pga alkohol som norge. og dette menes å være det at man har mere toleranse til full ungdom så blir det ikke lenger så "Bigg deal" å få tak i en 70cl Viking fjord ungdome drikker hjemme hos noen ser en film med øl og pizza slike ting

5110994[/snapback]

 

Kan du gi kilder?

 

800 milliarder

 

Tall fra Rusfeltets Samarbeidsorgan, Actis viser at det hvert år dør 3.000 finner av alkoholrelaterte skader. I Danmark er det i snitt 2 500 dødsfall, Sverige har 1 700, mens tallet for Norge er bare 400.

 

-Vi har lave tall her til lands fordi vi har mange upopulære restriksjoner. I Norge bruker vi rundt 18 milliarder kroner på alkoholrelaterte kostnader. Totalen for de 12 vesteuropeiske landene er 800 milliarder. Andre vestlige land betaler vanvittig mye for et stort forbruk sier Anne-Karin Kolstad. Tallet for Europa tilsvarer halvannet norsk statsbudsjett.

 

http://www.aftenposten.no/helse/article1125264.ece

 

Artikkelen i aftenposten sier ikke noe om vandalisme og ulykker, men jeg tror de følger det samme mønsteret som dødsfall. Det er vel også nesten umulig å lage noen statistikk på vandalisme

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Hva slags aldersgrense mener du det bør være på alkohol?

5112097[/snapback]

Uansett aldersgrense får ungdomen tak i alkohol uansett, men, men.

 

Tror neppe det kan være helt sunt å få full tilgang til sprit i 16-årsalderen.

Så et program på TV-en for en stund tilbake om dansk ungdom, de drakk en kasse øl når de skulle på fylla, dvs. hver helg ca.

Kan neppe være sunt for kroppen.

Lenke til kommentar

Ro ro :p

en ting til snillingen gang opp folketallet

 

og det med vandalisme  ergo tyveri på fest knuse vindu slike ting

5112565[/snapback]

 

Danmark 5 432 300 2 500/5 432 300 =4,6*10^-4

 

Norge 4 606 400 400/4 606 400= 8,68*10^-5

 

Danmark har jo 5 ganger så stort dødstall i forhold til innbyggerne så hva er poenget ditt?

 

og det med vandalisme  ergo tyveri på fest knuse vindu slike ting

 

Tror du alt sånt blir raportert til politiet eller no lignende? Om jeg knuser noe i fylla på en fest blir jo ingenting raportert om jeg enten kjenner dem, betaler for skaden eller stikker av. Og hvorfor skulle ikke vandalisme og tyveri følge samme mønster som dødsfall?

 

 

Du har kommet med en påstand og da får du bevise den eller trekke den tilbake. Det gjelder både den med narkotika og den med alkohol.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Jeg får inntrykk av at foreldre ikke tør å sette regler for barna sine lenger. Etter mitt syn er det misforstått kjærlighet når podene får masse frihet og lov til alt de vil. Det er faktisk slik at foreldrene skal passe på barna sine, også etter de blir tenåringer. Jeg har ingen tro på at man kan hindre ungdommer å eksperimentere med sex, alkohol og enkelte også dop men jeg tror at det er mulig å sette regler som er relativt klare, rettferdige og trygge for ungdom i tidlige tenår. Jeg tror også dette kan gi en lettere hverdag både for foreldre og barn.

 

Er du 13 år syns jeg faktisk ikke du skal drikke deg stupfull og komme hjem når det passer deg. Jeg mener faktisk at du er et barn som 13 åring. Er du 16-17 er saken en litt annen. Da kan kanskje bekymrede foreldre prøve å komme til en ordning som begge parter kan leve med uten å begrense den naturlige utviklingen. De aller fleste 16-18 åringene jeg har vært i kontakt med har vært forbausende reflekterte og tar faktisk endel ansvar. Media fremstiller jo dagens ungdom som en gjeng med dritingse, sexgale tullinger som eksperimenter vilt med sex og dop. Ikke rart foreldrene er bekymret. Likevel tror jeg det er fåtallet som holder på sånn. Kanskje jeg bare er naiv. Når jeg gikk på klassefest i 7. klasse var faktisk flertallet ganske fulle noe som sjokkerte meg den gangen. Ikke så mye at de var fulle, men at foreldrene aksepterte dette uten å mukke.

Lenke til kommentar

Ser at de aller fleste argumenter er oppbrukt, men jeg har et par likevel.. :)Aldersgrensen i dag har stort sett noe å bety for å få kjøpt mer alkohol ute på byen. Dette syns jeg er en passelig aldersgrense. Man er heller i det store og hele ikke voksen nok til å ta slutningene selv og vurdere hvor store mengder alkohol man har godt av å drikke. Jeg begynte selv å drikke når jeg var 13, og første festen da var det hjemmebrygga vin. Dette gikk kanonbra, men festene etterpå var ikke like gøy, da ble det utprøving av diverse drikkevarer, jeg husker med gru enda ettersmaken av en shot ren vodka. Nå er jeg 21 år og en del erfaringer rikere. Når jeg får unger kommer jeg til å lære dem om alkohol og hva som er gøy med det, og hva som er mindre gøy med det. Jeg har foreldre som har satt ned foten for meg og sagt du får ikke lov. Alkohol er djevelens verk. Hvem tror du oppsøkte den første og værste festen etterpå? Kort og greit til slutt, for meg funker alkohol som et meget bra sosialt verktøy, brukt på riktig måte av riktige personer. Det finnes folk som har diagnoser som aldri burde ha kommet i nærheten av alkohol.. Avgiftsnivået burde vært senket littegrann for å komme nærmere skandinaviske land, men det er for billig i sverige og danmarkn t.d. Dere sier også at det er dobbelt så mange som drikker som for 30 år siden, men vi har da blitt dobbelt så mange innbyggere i norge også?

Lenke til kommentar
å så vil amburlarnse personele ike vere nøt te å vere på jåb hele tia

Huh? :hmm:

 

Kan du formulere dette på norsk er du snill? Jeg tror ikke jeg henger helt med i svingene her...

5116497[/snapback]

 

Det var bare ment som en slags spøk, med feilskriving vel og merke (ikke rettet mot noen, altså).

 

Jeg står fast ved å stemme på en lavere alkoholaldersgrense, som f.eks. 16 år i Norge, absolutt.

 

Uavhengig om man er over atten år, får man tak i drikke.

16-åringer er ikke dumme, de kan stå opp for seg selv, og vet godt selv om de er klare for å begynne å drikke alkohol, eller ikke.

 

Jeg ser neppe for meg at ungdommer på GK/VK1++ ikke drikker alkohol.

 

Synes det er logisk at Norske lavalderen for innkjøp av alkohol skal være 16 år, hvis loven skal tilpasse seg de allerede eksisterende miljøene rundt omkring i landet.

 

På den måten slipper man innkjøp av hjemmebrent, og handling av alkohyler til mindreårige som er et kjent problem i dag.

 

get my drift? :|

Lenke til kommentar
Jeg ser neppe for meg at ungdommer på GK/VK1++ ikke drikker alkohol.

 

Der tar du nok feil... På GK og VK1 klassa jeg gikk i var det 3 stk som ikke drakk (eller festet).

5117447[/snapback]

 

Bare i klassen min er det 4 som ikkje drikker.. Men det viker som andre ikje har andre lyspunkt i livet enn feste og drikke i helga. Det er så tragisk at jeg må le når de begyner å diskutere det..

Får noen rare blikk da ja.. :)

Lenke til kommentar
Bare i klassen min er det 4 som ikkje drikker.. Men det viker som andre ikje har andre lyspunkt i livet enn feste og drikke i helga. Det er så tragisk at jeg må le når de begyner å diskutere det..

Får noen rare blikk da ja.. smile.gif

Ja, så hva gjør du i helga da, som er så mye mer oppbyggelig enn å ha det morsomt sammen med venner på byen?

Lenke til kommentar
Jeg ser neppe for meg at ungdommer på GK/VK1++ ikke drikker alkohol.

 

Der tar du nok feil... På GK og VK1 klassa jeg gikk i var det 3 stk som ikke drakk (eller festet).

5117447[/snapback]

 

Bare i klassen min er det 4 som ikkje drikker.. Men det viker som andre ikje har andre lyspunkt i livet enn feste og drikke i helga. Det er så tragisk at jeg må le når de begyner å diskutere det..

Får noen rare blikk da ja.. :)

5118291[/snapback]

 

Nesten litt tragisk og si at enten drikker alle, eller så drikker ingen. Og de som drikker, har bare en ting i hodet; DREKKA MEIR!!...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...