Gå til innhold

(AMD) DUALCORE lag fix *OPPDATERT*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

bra at noen mekka en tråd om dette :) har en x2 4200+ selv, av spillene du mener det ikke støtter fungerer systemet mitt fint på Chronichles Of Riddick, Half Life og den ligaen der går som det skal.. og samme med NFS U2..

 

så selv om ytelsen sikkert ikke er skremmende bra så kjører det smooth hvertfall da..

Lenke til kommentar

Jeg for min del klarer meg med 4000+ fram til mars neste år vertfall. Da kommer Elderscrolls 4: Oblivion som visstnok skal støtte dualcore veldig bra.

 

Hvis det da går ræva uten dualcore (satt på spiss) så oppgraderer jeg, men ikke før.

 

http://www.bit-tech.net/gaming/2005/11/09/...ls_4_int/1.html

 

"Gavin Carter (GC): Oblivion will absolutely benefit from a multi-processor or multi-core PC architecture. These improvements have largely been driven by our optimizations for the Xbox 360 hardware. We have built a dynamic thread management system that manages processor load by our specific direction and by priorities. Portions of physics, AI, loading, audio, and rendering tasks can all be moved to different threads to keep the overall load balanced. The net result for the end user is a smoother experience."

Endret av Istapp
Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg skulle informere litt generelt om dette dual-core problemet. Det samme problemet vil nok dukke opp i alle multi-core og multi-cpu systemer.

 

Jeg har selv en Athlon 64 X2 3800+ og merket at et program som jeg driver og utvikler oppførte seg merkelig. Det som skjedde var nemlig at animasjonene begynte å hoppe frem og tilbake. La meg presisere:

Programmet tegnet et animert solsystem med en sol en planet og en måne. Når jeg så på planeten gikk den fint i bane. Men det var akkurat som tiden hoppet frem og tilbake omtrent ett sekund mens den roterte rundt solen.

Jeg ville jo gjerne fikse dette så jeg begynte å undersøke. Jeg fikk det til å skrive ut "tiden" for hvert bilde som ble tegnet, og ganske så riktig var det tiden rapportert av systemet som var tullete.

Hvorfor kan en spørre seg, og det gjorde sannelig jeg og. Etter å ha søkt på utvikler forum og liknende fant jeg årsaken.

 

Tiden blir hentet fra en teller på CPU'en. Greien er at når man har to kjerner så har man og to tellere, og man har ingen garanti for at de teller fra samme tid. Så jeg fant fort ut at differansen på mine kjerner var 0.7 sekunder.

Resultatet er at planeten min vil rotere helt fint til task-manageren flytter den til den andre kjernen. Da vil den hoppe 0.7 sekunder tilbake i banen sin og fortsette der, blir den byttet tilbake vil den hoppe 0.7 sekunder frem i tid igjen.

 

Jeg ser også at noen spill går tiden alt for fort. Dette kan forklares med at de har noen mekanismer som "fikser" tiden hvis den ikke er akseptabel (f.eks -0.7 sek). Hvis den da legger til gjennomsnittlig tid vil en kun sitte igjen med avvik på +0.7 sekunder som kanskje vil bli akseptert som et ekstra tregt bilde. Og når slike avvik kommer opptil flere ganger i sekundet vil tiden "fly".

 

Jeg har også hatt et problem da jeg skulle installere klienten til Magic the Gathering Online. Den fikk timeouts hele tiden da den skulle laste ned oppdateringer. Og hvis jeg satt affinity til èn kjerne så installerte den som bare det. Dette viser bare at det ikke bare er spill som kan slite med doble kjerner.

 

Jeg har ingen god løsning på dette, men kanskje M$ er så vennlig å patcher windows slik at den gir konsistent tid..

 

Jeg kan like så gjerne rapportere de spillene jeg har prøvd på mitt system..

Alle spillene funker når de kjøres på èn kjerne selv om jeg skriver at de ikke funker.

- Civ4, funker, men animasjonene har problemer.

- Tiger Woods PGA Tour 2006, funker ikke.

- Dungeon Siege 2, funker, men tiden "flyr".

- Morrowind, funker (jeg fikk blåskjerm en gang men jeg er ikke sikker på om det er dual-kjernene sin feil eller om det er noe annet)

- Anarchy Online, funker

 

Til slutt kan jeg kanskje foreslå at en kan sette affinity som forklart tidligere i tråden her og samtidig sette prioritet til REALTIME. Da vil spillet ditt få en kjerne dedikert til seg selv som den slipper å dele. Resultatet er at den slipper bli task-switchet og å dele cache med andre prosesser som fører til færre cache-misses som i min mening skulle føre til økt ytelse. De andre prosessene har tross alt den andre kjernen å dele på...

 

Bare mine beskjedne meninger... Kommentarer og slikt blir mottatt med takk.

Lenke til kommentar

det er snakk om en patch som skal komme i SP3. de er klar over problemet men kommer ikke til å gi ut en patch før SP3 kommer. Skikkelig idiotisk men det er slik det er. Skal ringe og sjekke om jeg kan få den patchen i kveld. skikkelig elendig at de har gjort det på den måten men det er slik det er.

 

Forresten så kommer jeg i kveld til å legge ut en liten film ( tatt med Fraps ) fra cs for å vise hva som skjer hos meg når jeg kjører HL på to kjerner. vet det er folk med dualcore som får det til å fungere..

 

Forresten så har HL motoren det samme problemet hos meg slik som planeten din har.

Lenke til kommentar

får prøve den når jeg kommer hjem etterpå...

multithreading og multitasking ja

 

har du en link? er det skjermkortdrivere eller chipset drivere?

 

har ikke testa ut alt i denne tråden enda, men det er en god tråd, selv om jeg synes det burde vært et skille mellom; fungerer ikke, fungerer ok, fungerer perfekt

5215790[/snapback]

 

Holder på å skrive om lista nå. litt vanskelig. må rydde litt osv

Endret av Breiker
Lenke til kommentar

Windows 2000/xp

 

ATI skjermkort - 5.12-beta catalyst:

http://194.71.11.70/pub/games/PC/guru3d/ati/5-12-beta-[Guru3D.com].exe

(kopier hele linja over, ikke trykk på den for da virker det ikke)

 

NVIDIA skjermkort - Forceware 81.95(x32):

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1265

 

 

 

 

Windows 64

NVIDIA skjermkort - Forceware 81.84(x64):

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1210

 

Artikkel om AMD dualcore og lagging.

Endret av Yell0w
Lenke til kommentar
ATI skjermkort - 5.12-beta catalyst:

http://194.71.11.70/pub/games/PC/guru3d/ati/5-12-beta-[Guru3D.com].exe

(kopier hele linja over, ikke trykk på den for da virker det ikke)

 

NVIDIA skjermkort - Forceware 81.84(x64):

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1210

 

 

 

Artikkel om AMD dualcore og lagging.

5230205[/snapback]

 

den driveren der er til Windows XP 64bit. De fleste(inkl meg ) sitter vel med x32, altså windows XP 32bit

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

finnes det noen program som gjør at man kan velge hvilken kjerne ting skal kjøres på.

f.eks. alle system tingene kjører på cpu 2 mens spill og andre programmer kjører på cpu 1?

får meg dualcore cpu i morgen og det kunne vært deilig å slippe og fikse det vær gang jeg starter maskinen.

Lenke til kommentar
Hallo!

 

Dere to siste bør prøve betadriverene på guru3d, de har støtte for multithreading, eller hva det nå heter, som gjør at prosessorene jobber sammen, istedet for mot hverandre.

 

Hvis dere ikke har prøvd det enda, gjør det :)

5230051[/snapback]

 

Jeg tror Breiker har rett, hvordan driverne behandler de to kjernene har ikke noe å si for . At driverne støtter multi-core betyr vel bare at driverne i seg selv er multi-threaded slik at de kan utnytte begge kjernene.

Slik jeg ser det kan selv spillet også støtte multithreading og allikevel få det samme problemet med timingen..

Det må nok en windows patch til for å ordnet dette er jeg redd.

Jeg skal prøve de beta driverne du snakker om. Hvis det er nVidia drivere så klart..

Men SP3? Er ikke det lenge til da? Dette er jo tross alt et alvorlig problem siden det går så kraftig ut over brukergleden over spill og PC'en generelt.

Lenke til kommentar
Hallo!

 

Dere to siste bør prøve betadriverene på guru3d, de har støtte for multithreading, eller hva det nå heter, som gjør at prosessorene jobber sammen, istedet for mot hverandre.

 

Hvis dere ikke har prøvd det enda, gjør det :)

5230051[/snapback]

 

Jeg tror Breiker har rett, hvordan driverne behandler de to kjernene har ikke noe å si for . At driverne støtter multi-core betyr vel bare at driverne i seg selv er multi-threaded slik at de kan utnytte begge kjernene.

Slik jeg ser det kan selv spillet også støtte multithreading og allikevel få det samme problemet med timingen..

Det må nok en windows patch til for å ordnet dette er jeg redd.

Jeg skal prøve de beta driverne du snakker om. Hvis det er nVidia drivere så klart..

Men SP3? Er ikke det lenge til da? Dette er jo tross alt et alvorlig problem siden det går så kraftig ut over brukergleden over spill og PC'en generelt.

5232645[/snapback]

 

jo det er lenge til. men det er informasjon som ms har kommet med selv:

 

http://support.microsoft.com/?id=896256

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...