Gå til innhold

Test i gymmen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utholdenhetstrening skal hovedsaklig gi bedre oksygenopptak for lungene. Hvis du har en langkjøring, og løper 10 Km i rolig tempo, blir lungene bedre til å ta opp oksygen. Etter løpeturen vil jo såklart musklene i beina være slitene, og da er det viktig at en passer på å tøye ut, så musklene kommer tilbake i samme lengde som de var før treningen.(Mange som mener forskjellig her, og dette er min mening. Er med på en diskusjon hvis folk vil :)) Hvis en ikke tøyer ut, vil en etterhvert få kortere muskler, og det vil lettere oppstå krame når du er ute og trener/konkurerer. Under trening er jo ikke dette noe problem, for da kan du ta en liten pause, men hvis du får krampe i en fotballkamp(som jo hender) eller for meg, midt inni skogen på et orienteringsløp, er det ikke så mye man kan gjøre enn å ta det med ro og strekke ut musklen du har krampe i, som ikke alltid er like gøy og smertefritt.

 

+ Ved styrke eller intervaltrening vil musklene bli større og sterkere.

 

Er ikke sikker når det gjelder fettforbrenning. Men vil ikke tro at utholdenheten har noe innvirkning på det. Hvis du trener utholdenhet regelmessig, vil jo såklart kroppen bruke mer energi, og derfor forbrenne mer i tidsintervallet du trener. (Men aldri tenkt noe i den retningen før, så jeg vet egentlig ikke).

 

edit: fant noe feil---OOO---

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Ledd blir vel i prinsippet slitt ved bevegelse, styrketrening kan bygge opp støtte for ledd. Til en viss grad kan utholdenhets-trening være styrkebyggende, i den grad at du faktisk beveger deg og det trenger styrke. Så det styrker ihvertfall ikke ledd. Men om det øker forbrenning er jeg også relativt skeptisk til. Noe som faktisk ØKER forbrenning er mer muskelmasse. Jo mer muskelmasse man har jo høyere forbrenning har man. Men det er klart, langkjøring, i form av puls rundt f.eks. 120 vedvarende rundt 1 time eller lenger om man vil, er en av de mer effektive måtene å forbrenne fettet på.

 

Men i bunn og grunn har nok en person med masse muskelmasse mer forbrenning enn en med god utholdenhet. På den annen side vil den utholdende personen ha mye muskelmasse målt i prosent om det har noe å si. Men det tror jeg egentlig ikke. Dette er også hovedgrunnen til at menn forbrenner bedre enn kvinner, menn har mer muskelmasse.

 

Dette med uttøyning er en helt annen diskusjon, og vet nesten ikke om jeg orker å begi meg utpå den nå. Men jeg kan si det slik at :

 

Etter utholdenhetstrening : OK tøy ut, men etter min mening ikke for hardt. Tøy ut kun for at musklene ikke skal krympe, ikke prøv å bli mykere.

Etter styrketrening : IKke tøy ut noe særlig i det hele tatt, det vil bare føre til flere avrevne muskelfibre. Og mer stølhet.

Etter oppvarming : TØY UT, førsøk GJERNE å bli mykere, er det noen gang du skal bli mykere, så er det etter oppvarming og IKKE etter trening.

 

Konklusjon : Tøy ut, men ikke hardt etter trening, sett heller av en dag i ny og ne med oppvarming etterfulgt av uttøyning!

 

PS!! JEg vil med glede knuse en myte med det samme, UTTØYNING HINDRER IKKE STØLHET! (er litt lei av den der ;))

Lenke til kommentar
PS!! JEg vil med glede knuse en myte med det samme, UTTØYNING HINDRER IKKE STØLHET! (er litt lei av den der wink.gif)

Korrektus! Beste mot stølhet mener jeg er en ny løpetur.

 

Men syns det høres rart ut at fettforbenning øker med kondisjonen. En som trener mye vil så klart ha go kondisjon, og når han har trent mye vil han i hver økt ha brukt opp mer energi enn en som bare har trent 50%. Farlig å diskutere ting en ikke er sikre på, så skal ikke si for mye om det.

Men hvis en før en har trent hadde 70% fettforbrenning ser jeg ikke at den en dag kan stige til 71%.. Men det kan føles slik, for når du har trent nok orker du mer. Og når du orker mer vil kroppen trenge mer energi fordi du må dra på en lengre tur for å hole en stigende kondiskurve...

Lenke til kommentar

Lange, rolige turer brukes for å øke andelen fett som forbrennes ift. karbohydrater. Det går "tregt" å forbrenne fett, men når intensiteten er lav kreves det ikke spesielt mye energi for å holde systemet i gang. Langkjøring trener evnen til å forbrenne fett, og jo bedre du er til å forbrenne fett jo fortere kan du (sykle, løpe, gå på ski...) uten at karbohydratforbrenningen tar av.

Jeg er syklist, og har konkurranser som varer 3-6 timer. Rittene er sjelden knallharde hele veien, og det er helt avgjørende å kunne forbrenne fett når rittet er inne i en roligere fase. Noen forskere har sagt at langkjøring er tull og at man bare bør trene intervaller, vel, hvis man hører på dem vil man sannsynligvis sitte med svært lett i de første par-tre timene, for så å gå på en storsmell når rittet kommer i den avgjørende fasen. Da har de brukt opp karbohydratlagrene, mens de med mye langkjøring som basis fortsatt har godt med krefter igjen. Treneren til kvinnelandslaget på ski, et-eller-annet Samdal, skryter veldig av den "nye" måten å utøve utholdenhetstrening på, og han mener at det har vært en stor suksess. En supertalent som Marit Bjørgen hadde nok hatt suksess uansett gammel eller ny treningsmetode, men også hun er klart best på de korte distansene. Bak Bjørgen er det ganske tynt i toppen, men det er en del som henger med bra på sprint og 5km og sånt, men jo lenger distansen blir jo lenger bak kommer de andre norske. Hilde GP henger vel med sånn noenlunde, men hun tilhører en annen generasjon og har nok trent fryktelig mye langkjøring opp gjennom årene.

 

Jeg så det var noen som skrev at en 10km lang rolig løpetur er bra for å øke o2-opptaket. All aktivitet som øker pulsen trener lungene til en viss grad, men for virkelig å øke o2-opptaket må man trene intervaller. Du skal ikke få melkesyre under disse intervallene, og du skal holde et tempo slik at du klarer å holde samme fart på første og siste intervall. Slik øker også din anaerobe terskel, noe som gjør at du kan jobbe hardere uten at du får akkumulasjon av melkesyre.

 

Skal du bli god i f.eks. sykling er det ikke noen snarveier til suksess. Andelen intervall- og styrkerelatert trening varierer fra atlet til atlet, men for de aller fleste utgjør rolig langkjøring over 70% av den totale treningsmengden.

Lenke til kommentar

For å kommentere walser, så svarte vel han nå på evnen til fettforbrenning under belastning... er vel mer eller mindre overførbart til fettforbrenning generelt uten belastning. På den annen side er det mulig jeg feiltolket spørsmålet ditt, det gjorde jeg når jeg nå tenker over det en gang til. Jeg svarte på spørsmålet om hvordan forbrenningen blir bedre. Ikke fett forbrenning. Dermed er nok walser's svar mer i tråd med det du vil ha. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...