Gå til innhold

Er det skadelig å stirre inn i MX1000 laseren?


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt Logitech MX1000. For de av dere som ikke har en slik mus, kan jeg fortelle at laseren fra denne musen ikke er synlig, noe jeg ikke visste på forhånd. Jeg går ut i fra at de elektromagnetiske bølgene ikke har en bølgelengde innenfor hva det mennesklige øyet kan oppfatte.

 

Jeg har vært så smart at jeg har tatt risken, og stirret inn i sensoren til musen mens den har vært på, er det noen som vet om dette er farlig?

 

Ellers kan jeg ikke si at jeg vil anbefale denne til noen andre. Den er temmelig dyr, og har i praksis ingen fordeler relativt til optisk mus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Laser har ikke noe med elektromagnetisme å gjøre...

5060138[/snapback]

 

 

Nei, du kan nok ikke løfte biler på skroten med en lasermus, :!: men lys er i aller høyste grad en elektromagnestisk bølge.

 

Til trådstarter. Hva i alle dager skal du sitte å glo under musa for?

Lenke til kommentar

selv om bølgelenden er usynlig for det menneskelige øyet, så gjør det ikke laseren ufarlig å se på...

 

men som sagt, så skrur laseren seg av når du løfter musa ifra underlaget.

 

og forplantingsevnen har ingen sammenheng med hva slags lys du ser på, og man kan dermed ikke bli steril av å se på en laser ;)

Lenke til kommentar

på min mx1000 mus så kan jeg se laseren gjennom linsen på undersiden.

 

tror nok der ikke er nok energi i selve laserstrålen til at det er skadelig for øyet, men for sikkerhetsskyld så bør man ikke sitte å stirre på den hele dagen :p

 

for dem som sier laseren blir slått av når man løfter musen.

dette er feil. hvordan i all verden mener dere at musen skal oppdage og slå på laseren igjen når den blir plassert på musmatten igjen? gyroskop? trykkfølsomme brytere montert under skliføttene? kvikksølvbryter inni musen som er på når mulen ligger plant?

 

nei, faktum er at musen begynner å blinke med laseren (helt likt logitechs optiske varianter) ett eller to sekunder etter man har løftet musen fra matten.

Lenke til kommentar

Hehe, en kjapp versjon før jeg legger meg...

 

For mange mange år siden når nintendo var nytt, 8 bit var revolusjonerende, og Duckhunt var tingen, var jeg en bitteliten gutt.

Jeg og et par kompiser hadde kommet oss inn på rommet til storebroren min og fyrte av nes'en:P

Jeg hadde en tendens til å spise på ting, aner ikke hvorfor egentlig, men ting endte som regel opp i munnen. Blant annet kontroller, ledninger etc.

En dag vi spilte duckhunt dreiv jeg å skøyt meg selv inn i kjeften da han ene sier dønn seriøst:

"DU! du må ikke gjøre slikt! det er farlig. du kan bli steril av det atltså!"

 

Det endte med at jeg ALDRI gjorde det igjen, tiltross for at ingen av oss visste hva sterilitet var for noe. Fakta trodde jeg det var noe kreftlignende saker eller noe...

 

 

MEn uansett det var veldig off topic, og får jeg ikke en advarsel så blir iallefall tråden stengt.

God natt.

Lenke til kommentar

du kan bli steril av og de på laser mus ja men bare de røde...finner biltilsynet ut at du har sett på blå laser mus mister du mulighet til og ta lappen noen gang! :cool:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

neija tilbake til emmnet : det gjør vondt i øya..dette er jo serkt konsetrert lys vi snakker om..så langvarig glaning kan nok gi skader...men det er vel ikke mange som sitter og ser inn i den..

Endret av usæl-gesæl
Lenke til kommentar

:!:

 

jeg fant ut hvorfor jeg så gult lys på laseren på mx1000 musa mi. jeg prøvde å sjekke nå nemlig, og nå lyste det rødt der, så jeg skjønnte ikke bæret med en gang, så fant jeg ut at den er nesten tom for strøm, og det lyser da rødt oppå den for å si i fra om det.

 

så da var det det gule lyset som indikerer hvor mye strøm det er på musa jeg så sist gang jeg sjekka :p

 

:!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...