Gå til innhold

X1800XT Beats SLI With 2 7800GTXs


klomp1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

headcleaver: X1800-serien kommer fra ATi, ikke nVidia... :roll::p

 

Man klarer uansett ikke å kjøre FEAR med max kvalitet på noe oppsett i dag, uansett om det er med 7800 GTX, X1800XT, eller med SLI/Crossfire. ATi har kanskje tapt masse terreng, men nye sjanser vil by seg, såfremt de klarer å holde seg flytende økonomisk til den tid kommer.

Lenke til kommentar
"Ultra Quality" i Doom3 kjører med ukomprimerte teksturer ja og skal kunne benytte 512MB vram (eller rettere sagt, mer enn 256MB minne), men i gjennomsnitt FPS tester utgjør det marginalt utslag bortsett fra noen få situasjoner.*snip*

5060901[/snapback]

Jepp, det var nok det jeg mente. Og jo, vi ser jo mer av dette fremover (siste eks. Q4), hvor hele brett med teksturer (ukomprimert) tar ~500MB ram.. Eller så leste jeg hvertfall et sted.. :ermm:

 

*snip* Ukomprimerte teksturer er ikke fremtiden hvis det var det du mente. Det er alt for lite å hente på det iforhold til ytelsetapet. Da er det mye bedre å heve grafikken på andre måter.

5060901[/snapback]

Tja, er det så mange andre måter som har direkte utslag på ram? og da mtp plass, ikke frekvens?
Lenke til kommentar
Et single 7800GTX kort klarer da 11307 og det er med svakere prossessor og gamle drivere  ;)

5053715[/snapback]

 

 

 

Det er greit å ha litt bakgrunnskunnskaper før man hevder det du hevder her...

Først: Shamino (LardArse) er en av de råeste overklokkerne i verden, som som forøvrig MACCI også er. Shamino er sponset av Asus, og har således tilgang på det ypperste av hardware.

Det å sammenligne dette er ikke helt ukomplisert. For det første så går hans FX på 3,6 ghz, som som gir den samme ytelsen som en FX 57 på 3,6 ghz, så prosessoren er ikke noe argument er..

For det andre så var hans kort kjølt med Flytende nitro, noe MACCI sitt kort ikke var.. det er snakk om temperaturforskjeller på hele 100 grader her... Shamino @-150 og Macci@-50

 

 

 

Får selv to stk X1800XT kort om noen dager.... så får vi se hva dette kan generere..

Lenke til kommentar
jeg er veldig missfornøyd med x1800 serien til nVidia, men den klokkehastigheten var virkelig imponerende!

 

ser også frem til x1900 kortene, men jeg har veldig lave forhåpninger etter ati's kjempe flopp

5060613[/snapback]

 

 

 

 

Hva er det egentlig du snakker om?!!

 

Det er ennå ikke solgt X1800 kort her til lands, X1900 er ikke et bekreftet navn, og hva er egentlig floppen?

Lenke til kommentar
Hva er det egentlig du snakker om?!!

 

Det er ennå ikke solgt X1800 kort her til lands, X1900 er ikke et bekreftet navn, og hva er egentlig floppen?

5060972[/snapback]

Om du ikke synes at det ATi klarte å gjøre, med å love ut X1800XL i butikkene lanseringsdato, samt papirlansering av X1800XT. Ja da må jeg si meg enig med deg. Ellers synes jeg også det eneste ATi dro iland var en stor flopp som prøvde å etterligne nVidia sitt slipp. Faktum er vel også at det er større sannsynlighet nVidia slipper et nytt kort (som vi faktisk kan kjøpe) før X1800XT blir tilgjengelig her til lands..

Lenke til kommentar

Stoolman:

 

Du misser litt av poenget her, for meg er det likegyldig hvem som er best overklokker.

Det som er poenget her er at også et single GTX kort kan klokkes til SLI fart med rett utstyr men nå er det jo engang sånn at den vanlige mannen i gata ikke sitter med flytende nitro i stua så da spiller det ingen rolle om det slår sli eller ikke.

 

Synes personlig at slike sammenligninger som dette her er latterlige.

 

Forøvrig så vil jeg tippe, unnderstreker "TIPPE" at kanskje Macci har blitt sponset av ATI, man må jo nesten trekke den konklusjonen når en av verdens råeste overklokkere personlig blir invitert av ATI ned til Ibiza.

Lenke til kommentar
*snip* Forøvrig så vil jeg tippe, unnderstreker "TIPPE" at kanskje Macci har blitt sponset av ATI, man må jo nesten trekke den konklusjonen når en av verdens råeste overklokkere personlig blir invitert av ATI ned til Ibiza.

5061028[/snapback]

Han hevder selv helt og holdent at han ikke blir det... Les mer her..

 

Edit: leif

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
lol. Jeg får nesten 11000 i 3dmark05 med 2*6800gt i sli, da burde 2*7800gtx få noe mer.

5060926[/snapback]

 

Virker snodig ja! Men det kan ikke ha noe med at prosessoren ikke er sterk nok, da? Ikke at jeg har så veldig peiling. Hørt at 3dmark 05 rettes mer mot skjermkortet. Men det har jo selvfølgelig en stor betydning hvor kraftig cpuen er også?

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp oppgradert til pci-e på mitt sokkel 754-system, men jeg gadd ikke å vente til ATIs nye kort er å finne i butikken.  Jeg trengte nytt kort nå, og da ble det et 7800GTX.  Så lenge kortene ikke er i butikken betyr det veldig lite hvor stor ytelsen egentlig er.  Det begynner å nærme seg et halvt år etter 7800-serien ble lansert, og da skulle det bare mangle at ikke x1800xt slår 7800gtx med noen prosent.

5055160[/snapback]

 

 

Snodig da at jeg scoret 12890 i 3dmark05 på min uklokka, utweaka FX57 med 7800GTX SLI på første run.

 

I mens kan alle ATI fanboys vente på X6666 mens jeg spiller BF2, Q4, FEAR etc.  :tease:

5055219[/snapback]

 

 

synes det er lite fokus på pris/ytelse i denne debatten, 7800 gtx i sli er jo tåpelig dyre greier, ikke jeg som kjøper ett slikt oppsett med det første.

 

kommer nok et bedre kort innen ett år uansett, som gruser sli, og da , ja hvordan føles det da, når kort til 10000 plutselig ikke er verd det halve engang, og du må bruke nye 10000 for å kjøpe deg de nyeste sli kortene igjen, nei takk. men har du peng å bruke så... fins så mye værre ting å bruke peng på.

5055579[/snapback]

 

 

 

Igjen godt poeng. Hvem bryer som at x1800xt får 1000 poeng mer en gtx i 3dmark 05 begge sterkt overklokket vell og merke dette er ikke tall for hvermansen hvis jeg skal si det slik. 7800 Gtx er trolig et mye billigere kort en x1800xt vil være ut i fra prisen på x1800xl. x1800xt fikk jo problemer i fear, doom3, quake 4 etc mot 7800 Gt.

5059900[/snapback]

 

 

i FEAR OG QUAKE 4 stemmer nok dette men jeg velger og tro at doom3 er nvidia plass. Personlig er jeg skuffa over denne serien feks quake 4 ultra quality vant 7800 Gt med ganske god margin i alle oppløsninger og aa, af. Hvis man overklokker de nvidia kortet tror jeg ati sliter, ser ut som de sliter med ultra quality ihvertfall x1800xl. Har ati tatt en spansk en med drivere updaten-laver kvalitet osv.

Lenke til kommentar
Stoolman:

 

Du misser litt av poenget her, for meg er det likegyldig hvem som er best overklokker.

Det som er poenget her er at også et single GTX kort kan klokkes til SLI fart med rett utstyr men nå er det jo engang sånn at den vanlige mannen i gata ikke sitter med flytende nitro i stua så da spiller det ingen rolle om det slår sli eller ikke.

 

Synes personlig at slike sammenligninger som dette her er latterlige.

 

Forøvrig så vil jeg tippe, unnderstreker "TIPPE" at kanskje Macci har blitt sponset av ATI, man må jo nesten trekke den konklusjonen når en av verdens råeste overklokkere personlig blir invitert av ATI ned til Ibiza.

5061028[/snapback]

 

 

Folk har løyet før når det gjelder penger.

Lenke til kommentar
lol. Jeg får nesten 11000 i 3dmark05 med 2*6800gt i sli, da burde 2*7800gtx få noe mer.

5060926[/snapback]

 

Virker snodig ja! Men det kan ikke ha noe med at prosessoren ikke er sterk nok, da? Ikke at jeg har så veldig peiling. Hørt at 3dmark 05 rettes mer mot skjermkortet. Men det har jo selvfølgelig en stor betydning hvor kraftig cpuen er også?

5061070[/snapback]

Tja, de resultatene av 7800GTX i SLi er ikke til å hoppe i taket for.. Syns det var litt snodig. Trodde sjiktet for ett kort lå rundt 7000~8000 poeng jeg. Og da tilsvarende det sub1343 får % via OC på 2x6800GT, overført til 7800GTX pga drivere... :hmm::ermm:

 

Er jo ikke sikker da self, men synes uansett at ~6000poeng i singel 6800GT var litt vel mye jeg da (6000 kontra 5500 fordi du alltid har litt tap ved SLi..). Men det er vel mere jeg som ikke har kjørt 3DMark05 på en god stund :p

 

Edit: skrev litt dårlig

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

For det første så var overklokkinga utrolig bra, ble imponert over hvor høy ytelse de greide å få ut av ati brikken noe som viser at det skal være en del å gå på.

 

Når det gjelder den evige diskusjonen Ati vs Nvidia her på forumet så føler jeg at det har vært visse personer som på død og liv skal tråkke ned i søla Ati sin tekniske løsning og bruker hele tiden tilgjengeligheten og løgner om at 512 Mb på Nvidia kortene skal plutselig utgjøre den magiske forskjellen som kommer til å gi Nvidia Kortene overtaket, før det ligger bevis ute på dette velger jeg å betrakte dette som spekulasjoner og løgner.

 

Noen Fanatikere prøver hele tiden å påpeke alt det negative rundt lanseringen til Ati sitt kort for å poengtere hvor dårlig kortene er noe som jeg mener ikke stemmer basert på den tekniske spesifikasjonen og ytelsetestene noe som viser nå at Ati kortene har en bedre ytelse til og med i OpenGL appliskasjoner, noe som var hovedargumentet for å kjøpe Nvidia.

 

Velger selv å prøve å ta et nøytralt standpunkt når det gjelder situasjonen da begge aktører har gode løsninger og velger da å oppsummere et par punkter for begge aktører :

 

X1800xt :

 

*Dobbel kjøleløsning muligjør bedre kjølning og mindre støy.

*Med siste Hotfix så ligger ytelsen over Nvidia rent generelt også i OpenGL.

*Bedre featureset og bedre HDR funksjon.

*Oppdatert komprimeringsteknikk for 3Dc+

*Ikke tilgjengelig enda.

 

Nvidia 7800GTX :

 

*Bedre driverstøtte for Linux.

*Bedre videokvalitet (subjektivt).

*Mange samarbeidspartnere (spillprodusenter) med optimaliserte spill.

*Tilgjengelig nå.

Lenke til kommentar

Hehe, ikke glem:

 

X1800XT:

*Veldig lite tekstur shimmering

 

7800GTX:

*Mer tekstur shimmering, men bedre ytelse

 

----

Om det gjaldt meg, det du skrev om fanatikere/tråkke i søla/løgner, så :) Da har du misforstått. Er ingen fanboi av hverken eller, men om du ikke aksepterer at det er "driti ut" å papirlansere ordentlig lansering, etter det nVidia gjorde, så tror jeg vi alle vet hvem fanboien( :p ) her virkelig er..

 

Edit: mener på bedre ytelse = 2.5 ganger så mye.. teoretisk..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Jepp, det var nok det jeg mente. Og jo, vi ser jo mer av dette fremover (siste eks. Q4), hvor hele brett med teksturer (ukomprimert) tar ~500MB ram.. Eller så leste jeg hvertfall et sted.. :ermm:

Quake 4 er bygd på Doom3 motoren og er en samarbeid med ID Software. Det er også andre spill som gir denne muligheten (det koster jo spill utviklerne lite), men fra det jeg kan se er det ingenting som tyder på at dette vil bli mer vanlig enn det har vært (dette er ikke noe nytt). Uansett er det veldig lite å hive etter pga som nevnt gir det veldig lite igjen i forhold til ytelsetapet og ellers.

 

Tja, er det så mange andre måter som har direkte utslag på ram? og da mtp plass, ikke frekvens?

5060936[/snapback]

Å ja.. teksturer med høyere oppløsning, mer varierte teksturer, Mer normal maps og med høyere oppløsning, div mapping teknikker, FP buffers/HDR, FP texturer, mer bruk av render targets.. osv.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
----

Om det gjaldt meg, det du skrev om fanatikere/tråkke i søla/løgner, så :) Da har du misforstått. Er ingen fanboi av hverken eller, men om du ikke aksepterer at det er "driti ut" å papirlansere ordentlig lansering, etter det nVidia gjorde, så tror jeg vi alle vet hvem fanboien( :p ) her virkelig er..

 

Edit: mener på bedre ytelse = 2.5 ganger så mye.. teoretisk..

5061160[/snapback]

 

Nei, det var ikke direkte myntet til deg, men til den generelle holdninga rundt Ati sitt kort og at man prøver å utnytte tilgjengeligheten for å påvirke personer til å tru at det er en mindre bedre løsning enn Nvidia sin noe den ikke er.

 

Selvsagt er det at kortet ikke er tilgjengelig et stort minus, men det gjør jo alikevell ikke kortet dårligere av den grunn, kun oppnåelig for noen få heldige for tiden.

 

Og ja, det var veldig synd at Ati ikke greide å oppnå det samme som Nvidia (pga produksjonsproblemer) og på den måten så har de nok tapt ansikt, men dette har jeg da også påpekt i tidligere poster jeg har skrevet angående situasjonen og noe jeg greit godtar.

 

Derimot så blir det veldig misvisende å basere seg på rykter når det gjelder skalering fra 256 til 512, og før resultatene ligger på bordet så vil jeg kalle dem rykter / tull / løgn etc.

Lenke til kommentar
Nei, det var ikke direkte myntet til deg, men til den generelle holdninga rundt Ati sitt kort og at man prøver å utnytte tilgjengeligheten for å påvirke personer til å tru at det er en mindre bedre løsning enn Nvidia sin noe den ikke er.

 

Selvsagt er det at kortet ikke er tilgjengelig et stort minus, men det gjør jo alikevell ikke kortet dårligere av den grunn, kun oppnåelig for noen få heldige for tiden.

 

*snip*

5061680[/snapback]

Hvis noen driver på slikt så burde de få en smekk over fingra, for det er på kanten..

 

Generelt så skjønner jeg deg jo, men samtidig kan du vel tro det er mange som er skikkelig skuffa (meg inkl) over at kortet ikke ble/blir tilgjengelig før om lenge. Er rett og slett dårlig gjort med slik papirlansering, fordi de baserer seg på at mange ikke kommer til å kjøpe nVidia-kort som "julepresang" pga akkurat dette. Kortet er jo proppet med feats som er kjempebra, og overall messig så yter kortet bedre enn 7800GTX. Men allikevel så syns jeg personlig at dette er noe de burde kutte ut. Alle sperra opp øynene for nVidia da de leverte kort (i store nok quanta) lanseringsdagen, og det er skuffende at ATi ikke klarer å gjøre det samme.

 

*snip* Derimot så blir det veldig misvisende å basere seg på rykter når det gjelder skalering fra 256 til 512, og før resultatene ligger på bordet så vil jeg kalle dem rykter / tull / løgn etc.

5061680[/snapback]

Dette har jo MistaPi forklart allerede, les posten hans..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...