Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finnes det et program for å lete opp mac adresser


Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på, er om noen av dere her på hardware hvet om et program som kan samle inn mac-adressene til alle pc-ene i nettverket, vi har ca 60 maskiner og jeg må gå rundt på alle maskinene og skrive ned dens navn og mac adresse. Dette fordi linux brannmuren på skolen godtar bare mac adresser!

 

 

jeg forestiller meg at i det moderne samfunet vi lever i så skulle det ikke være nødvendig å gå rundt med penn og papir :blush:

 

 

Skolen er pålagt å bruke denne brannmuren, så mac-adressene er eneste løsningen.

 

 

Hjelp noen? Søkte litt på google og slikt, men uten ressultat.

 

 

Takk på forhond.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja regner med det finnes :)

 

 

Men lurer på om noen andre har hvert innom samme problem...

 

Er ikke det morsomste du gjør i jobben å springe rundt på 60 maskiner å skriver:

 

ipconfig/all

 

Får så å skrive ned denne med penn og papir :blush:

 

 

Googler mens jeg venter, men har egentli litt problemer med å skjønne hva jeg skal søke etter...

 

 

Mac-adress ett eller annet.. :innocent:

Endret av tor_bjarne
Lenke til kommentar

Forslag 1: Se i loggen til DHCP-serveren.

Forslag 2: For å hjelpe med googlingen, det du trenger er sannsynligvis en eller annen slags nettverkssniffer

 

I begge tilfellene må du være rimelig sikker på at ikke noen har lurt en 'fiendtlig' maskin inn på nettverket

Forslag 3: (som jeg kom på mens jeg skrev dette) Dersom du er eller kjenner en linuxprogrammerer, lag en bootbar linuxcd (eller diskett) som starter maskinen, setter opp nettverket og sender en melding til en eller annen maskin på nettet. Da slipper du i hvert fall mellomlagring på fdt (flate døde trær) Det kan det vel forresten gå an å få til med en passende .bat fil kanskje?

 

Lykke til!

 

M.

Lenke til kommentar

Takker for hjelpen, har en del metoder å prøve nå, det programet som en av dere gav meg, det virker som bare det, bortsett fra at når jeg skal legge inn maskinene for webcontrol, så må jeg legge inn navne på pcen Foreks: "kac14" og mac-adressa: 00-04-....

 

 

med det programet fikk jeg opp ip og mac, og server navnene som er server01 - 03 - her mangler det ca 60 individuelle datamaskiners navn, noen som jeg trenger for å sette i hop et virrvarr av ip-adresser og mac-adresser :hmm:

 

 

Skal sjekke DHCP i server rommet ved en senere annledning ettersom tiden løper fra meg :)

 

 

 

Takk for all hjelpen.

 

 

Hvis det er noen som har noe å tillføye så er det bare å poste =)

 

All hjelp er selvfælgeli verdsett!

Lenke til kommentar
ARP er en protokoll som finner maskinadresser basert på en IP-adresse. I Ethernet adresseres pakker etter MAC-adresse. Skal man sende data til en maskin hvor man kjenner IP-adressen er det ARP som leter opp den riktige MAC-adressen. Tabellen får du ved å skrive
> arp -a

i Windows.

5038011[/snapback]

 

 

 

Takk for forklaringen :)

 

 

Men... lurer på om WebControl "catcher" Navne på maskinen hvis jeg legger inn mac-adressen som eneste kjente punkt...

 

 

 

Takk til alle :)

 

Keep it coming :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...