Gå til innhold

Folk som ikke vet hva de snakker om 2


WRZ_rules

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åh...mye godhistorier her! Litt av det samme som moren min, har absolutt ikke peil på datamaskiner. Begynner å få taket på det nå da...med litt hjelp av meg :razz:

 

Quote:


Den 2002-08-22 18:36, Simen1 skrev:

Når det gjelder ord på PC, så foretrekker jeg:


Harddisk = Selve harddisken (3,5")

Kabinett = kabinettet med strømforsyning

PC = Kabinettet med alt innhold

Datamaskin = PC + tastatur, mus, skjerm og høytalere


 

Jeg kunne ikke være mer enig! Er så utrolig lei av folk som bruker "data" som et navn på en PC.

"Har du data hjemme?"

"Ja, har masse informasjon hjemme"

Selv bruker jeg ordene PC eller datamaskin.

 

Når det gjelder dataingeniører, er jeg enig i at de ikke trenger å være eksperter på maskinene. Men de bør ABSOLUTT kunne grunnleggende ting, litt om hvordan CPU og hovedkort fungerer. Skal man ha en karriére innen programmering er det nødvendig å vite om kommunikasjon mellom enheter o.l., særlig med low-level programmering.

 

Heldigvis holder jeg meg unna butikker som Elkjøp, holder meg til psdata og komplett :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-22 20:06, Xvani skrev:

Simen1: Vl bare si at jeg digga historienene :wink: snd med jobben da.. Men lurer bare på hva **** DMA er? har spurt flere ganger, men ingen svarer



 

DMA, eller Direct Memory Access, gjør at harddisker/CD-ROM på mystisk vis får mye større båndbredde. PIO ble brukt før, men er nu borte, borte som en sviske

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-22 20:13, Goldfish skrev:

DMA, eller Direct Memory Access, gjør at harddisker/CD-ROM på mystisk vis får mye større båndbredde. PIO ble brukt før, men er nu borte, borte som en sviske


 

Det er ikke noe mer mystisk enn at harddisken/cd-rom/etc. skriver direkte til Ram.

Altså:

Harddisk --> Ram

ikke

Harddisk --> CPU --> Ram

 

Dermed går det litt raskere :smile:

Lenke til kommentar

Jeg synes fortsatt at folk har langt igjen til min mor jeg. som ikke skjønte hvorfor pcen ikke starta enda hun trykka på knappen! knappen på SKJERMEN!!!

 

Så jeg måtte kjøre ens ærend hjem fra kameraten min som jeg var hos da. Og det er 5km hver vei. bare for å trykke på powerknappen på kassa..:

 

menmen, nå kan hun det iallefall;)

 

Ellers kan man nevne gode skrøner som at plextors ultraplex leser dvd plater. Og at IBM lager de beste diskene :razz: har hørt mye bra i senere tid egentlig.

Og det er fortsatt mange som mener at singel cpu yter mer i multitasking og tunge ting enn dual!

La folk leve i troen på at de har peiling da;)

 

Det liker iallefall jeg å gjøre =D

Magnus

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-22 20:06, Xvani skrev:

Simen1: Vl bare si at jeg digga historienene :wink: snd med jobben da.. Men lurer bare på hva **** DMA er? har spurt flere ganger, men ingen svarer


Tusen takk :smile: Jeg har sikkert noen flere, men kommer ikke på dem akkurat nå.

 

DMA er som de skriver over direkte minnetilgang. Det letter CPU'en for alt arbeid med å flytte data mellom HD og minne. Og det hjelper faktisk ganske mye. En PC jeg fikset det på reduserte tiden for oppstart av windows fra ca 5 minutter til nesten 1.

 

Hmm, jeg kom akkurat på en episode om en som satt ved siden av meg på datasalen. Han gikk sisteåret her (NTNU Kjemi) og veilederen hadde nektet å ta i mot en håndskrevet diplomoppgave. (ca 50-100-siders prosjekt som gjøres siste halvår av studiet og er veldig essensiell når man skal søke jobb) Han skrev nemlig alltid alt for hånd... Han satt en stund og plundret med tastaturet og kikket litt på de andre. Etter en stund "poppet" word opp på skjermen hans og et stolt men dempet smil kom til syne. Etter en lang stund med leting etter bokstaver på tastaturet stoppet han opp og kikket lenge beskjedent rundt seg. Etter noen minutter dultet han litt flau borti meg og spør lavt: "Jeg har skrevet ferdig en hel linje nå.. Hvordan kommer jeg ned på neste?"

 

Jeg ble helt paff, men skjønte at fyren ikke hadde det helt lett, så jeg var snill med han da og forklarte.

 

Har ledd mye av det etterpå, og fått bekreftet at han faktisk aldri har trykket på en PC før. (Han startet før dataeksamen på 1.året var obligatorisk, men hadde et datafag som kun krevde beståtte øvinger, noe han fikk andre til å gjøre for seg..)

Lenke til kommentar

Jobber på IKEA selv, og jeg kjenner til problemet. Er kontor folka i OSLO som lager blekka med hardiskholdere. Nå har det seg faktisk slik at de fleste som handler ikke spørr etter pc bord. De vil ha en hardiskholder. Jeg pleier da og ynte frempå om de gjerne vil ha noe til resten av maskia også.

 

Men over til andre tullinger.

Læreren min på IT-akademiet nektet for at det gikk ann og boote fra 2K CD,en. Man trengte en oppstartdisk samme ****. Etter ca 10 min krangling ble saken løst ved og stappe i cd'en og trykke på reset. (Kanskje ikke så merkelig at de gikk konk?)

Lenke til kommentar

selv om en er utdannet ingeniør trenger det ikke bety at en er så glup når det gjelder data. en kompis holder på med siv.ing på data...og han har _veldig_ begrensede kunnskaper om hardware.

 

en jeg delte leilighet med hadde også lignende erfaringer..han jobbet som nettverksadmin. på en skole hvor det også jobbet folk som underviste i cad-tegning. han hadde kurs med dem blandt annet om hvordan skru på en datamaskin og lignende...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-22 21:24, alexio skrev:




sier ikke mer....



 

MUahahahahah ! :grin: :grin:

(Til moderatorer som måtte lese dette, da både jeg og min kone lo godt av dette har vi tillatt oss hele to smileys, en til hver av oss. Er dette greit og kan jeg også legge til en smiley for hver av barna og en for bikkja ? :wink:)

Lenke til kommentar

Disse data spesialistene dere snakker om minner litt om min far.

Før jeg fikk meg en egen maskin som greide cs ol greit (over 10 fps 640x480 i cs :grin:), så brukte jeg maskinen til faren min endel.

Hver gang noe gikk galt, så skyldte han på at det var jeg som hadde ødelagt maskinen hans. Hittil har jeg fått skylden for:

 

*Ødelegge påloggingen hans til internett (ISDN) et par dusin ganger. Hver gang den ikke ville connecte på første forsøk restarta han maskinen. Og mens det droget startet opp ga han meg leksjoner om hvordan jeg ødela pcen hans. (ville selvfølgelig ikke høre på hva jeg fortalte ham)

 

*Ødelegge forbindelsen/modemet/etellerannethanikkevisstehvavar, men var sikker på at jeg hadde ødelagt.

Etter mye kjeft og bannlysing av meg fra pcen hans, fant telenor omsider ut at et eller annet hadde tatt kvelden i ISDN boksen vår.

 

*Ødelegge et eller annet han ikke visste hva var, men det var min skyld, og derfor fikk han ikke til å skrive ut med printeren.

Feilen var at han i den "menyen" som kommer opp når man trykker på "print" hadde valgt vekk skriveren sin på en eller annen måte.

 

+ En hel del fille problemer som ligner litt på det siste eksempelet her.

 

Problemet med faren min er egentlig ikke det at han er så fraværende på pc, men han nekter helt å høre på meg selv om han vet jeg kan mye mer enn ham.

 

Hver gang han skjønte at jeg hadde rett, sa han noe som: "Alle spillene dine gjør maskinen min treig"

 

Så endte det alltid med at jeg måtte fikse det. Men det kjedeligste var at takken var at jeg i løpet av en ukes tid "ødela" jeg noe nytt på pcen hans og fikk kjeft.

 

Nå har jeg min egen maskin som av en eller annen grunn ikke til stadighet blir "ødelagt"

Lenke til kommentar

hmm er utdannet høgskoleingeniør i datateknikk fra høgskolen i kongsberg.. det er ikkenoe du lærer der som skal tilsi at du kan sette sammen en pc. Du behøver heller aldri å ha installert windows, utenom et fag, men du kan jo bare sitte å se på de andre i gruppa gjøre det...

 

det å sette sammen en pc er egentlig ikke så veldig vanskelig.. 99% av delene kan jo bare festes på en måte... men man blir kanskje litt usikker når an fikler med noe rimelig sensitive greier til 5-15000 kr? må si at jeg ler litt på forumet hver gang jeg ser noen som har knerta noe hardware... spes en fyr som hadde knust 6 av 7 amd cpu'r.. jaja sier jeg bare GODT JOBBA...

 

Det er masse som er kjekt å kunne for en dataingeniør, f.eks å søke på internett hehe, det er så jæææævelig driiit å finne opp hjulet for 17. gang... :smile: det burde faktisk ha vært en eksamen om noe sånt, f.eks "hva er rmi og hva brukes det til" uten at å vite hva rmi er for noe er en del av pensum...

 

jobber i et lite software/konsulentfirma med 3 ansatte, gode på hvert vårt område, så vi fordeler gjerne arbeidet deretter... er alltid morsomt når man må spørre en av de andre om hjelp, svaret er gjerne rimelig banalt.. hehe

 

det jeg prøvde å si er at selv om man ikke kan alt om data som dataingeniør burde man vite hvordan man får løst de fleste data-relaterte problemer.. å spørre en kompis el funker jo like bra som å kunne det selv, hvis kompisen er til å stole på hehe :smile:

 

blahblahblah :smile:

Lenke til kommentar

Jeg husker så godt en reklame som gikk før på tv. En mann som prøvde å betale en regning på pc'en sin ved å stappe regningen inn i cd'rommen sin. Så kom min mor med en kommentar "Kan vi gjøre det samme????"

Jeg tenke sefølgelig på at vi hadde internett, så jeg svarte ja.

Så sa hun "Hva koster en slik lese ting"

"Lese ting???" jeg startet virkelig å lure på henne nå!

"Ja den tingen han la regningen oppi. Eller kan vi bruke den vi har nå??? Etter at hun sa det, begynnte til og med min far å le.

Min mor var så flau at når jeg skulle forklare det så ville hun ikke høre mer på oss.

:grin: :grin: :grin: (Jeg har spittet personlighet, en :grin: for hver av de)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...