Gå til innhold

Hva kreves for å bli elite-spiller i fotball?


Phone

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har selv spilt fotball siden jeg var veldig ung; var veldig god for et par år siden og vurderte faktisk og satse på fotball.

Jeg ble tatt ut på sonelag osv, men fant ut at å bli fotballspiller ikke var noe for meg. Det ble for mye press fra en skummel klubbtrener og en enda skumlere kretstrener. Neida, men helt seriøst. Ville bare komme frem til at det psykiske faktisk er utrolig viktig i fotball. Det var det jeg ikke hadde, det fysiske var helt på plass.

 

Spiller nå fotball på et mer useriøst lag og har det kjempemoro; angrer IKKE på den beslutingen jeg tok.

Ventet på å få dette ut:-p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Får uten fysiske ferdigheter så tror jeg at vel så mye sitter i hode.

Med fare for å brenne bror hiver jeg et eksempel i lufta :

Zidane: Teknisk briliant, fart middles, hode perfekt. Omtalt som verdens beste spiller.

C.Ronaldo : Teknisk brilliant (og forbi?), fart hurtig, hode fortsatt en del å lære. Omtalt som det neste store.

Lenke til kommentar

Etter å ha spilt fotball siden jeg var 5år(spiller fortsatt) har jeg funnet ut av mye av det samme som white fox sier, at det ligger mye i psyke. Det gjelder å få ut det du er god for,noe som ikke er alltid like enkelt, du vil men det blir vanskelig å få det ut. Ellers så må det være å ikke gi opp, fortsette uansett hvordan det går, noen utvikler ferdighetene tidligere og noen senere.

Lenke til kommentar

Det som skiller klinten fra hveten er psyken. Du må være rolig/kald å ha en stooor spilleforståelse. Du må også ha en teknikk som gjør at ballen sitter inntil foten når du fører ballen. Overblikk er også en ekstremt viktig ferdighet.

 

Men uten fysikk vil det være ganske så meningsløst. Det er en fordel å være rask, men ingen nødvendighet. Det som er viktigere er å løpe maksimalt så fort som mulig (akselerasjon).

 

Det er også ulike krav for hver enkel posisjon.

 

Stopper:

- Time opphopp

- Spenst

- styrke

- fordel å være rask, men ingen nødvendighet

- kunne lese spillets gang

 

Ving:

- kunne slå innlegg (ha riktig teknikk)

- rask og ekstrem aks

- bra dribleegenskaper

 

Midtbane:

- Ro

- Overblikk

- Evnen til å slå flest mulig riktige pasninger

- taklings-/duell-styrke (gjelder spesielt for defensive) og får å vinne dueller må man ha bra styrke

 

ja, jeg håper du skjønner poenget mitt. Kunne sikkert skrevet et 3 sider langt innlegg om dette, men det gidder jeg ikke. Nå skal jeg se 2.omgang av United - Villarrreal :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...