Gå til innhold

hvordan "få" linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vet et er en dårlig emnetittel men jeg kom ikke på noe annet.

 

Si at jeg vill ha Linux på min PC (ikke det at jeg vill men jeg bare lurer). Hva må man gjøre da? får å få det instalert og sånt?

5020144[/snapback]

 

 

Det du ser etter er en GNU/Linux distro. Du trenger upartisjonert plass(ca 7-10giga) og innstallasjonsmedie.

Du kan for eksempel innstallere Ubuntu(http://ubuntu.com) eller Fedora Core(http://fedora.redhat.com)

Lenke til kommentar
Jeg vet et er en dårlig emnetittel men jeg kom ikke på noe annet.

 

Si at jeg vill ha Linux på min PC (ikke det at jeg vill men jeg bare lurer). Hva må man gjøre da? får å få det instalert og sånt?

5020144[/snapback]

 

Linux er berre ei kjerne, og utgjer ca 2-3% av koden i ein moderne GNU/Linux-distribusjon, som er eit komplett OS.

 

Her kan du lese om distribusjonar:

http://www.linuxguiden.no/index.php/Distribusjon

 

Ubuntu er ein populær distro for nybyrjarar (og profesjonelle). Ubuntu kom nettopp i ny versjon.

 

Link til 32-bits versjon av Ubuntu Breezy:

ftp://ftp.uninett.no/linux/ubuntu-iso/5.1...nstall-i386.iso

 

Last ned ISO og brenn med "burn image"-funksjonen i brenneprogrammet ditt e.l (Windows har jo ikkje slikt innebygd...)

 

Kvifor vil du ikkje prøve, når du først lurar? Du kan last ned ein LiveCD av Ubuntu Breezy, som er ein CD du kan boote frå, og køyre Ubuntu frå CDen (mykje treigare enn harddisk-installasjon, men fin for prøving). Med ein LiveCD vert ingenting installert:

 

ftp://ftp.uninett.no/linux/ubuntu-iso/5.1...0-live-i386.iso

Lenke til kommentar
Linux er berre ei kjerne, og utgjer ca 2-3% av koden i ein moderne GNU/Linux-distribusjon, som er eit komplett OS.

 

 

Off-topic til objorkum:

Til tross for den svært så gode og informative tråden din kan jeg allikvel ikke slutte å undres over denne voldsomme trangen til å belære nybegynnere og andre nysgjerrige om at linux kun er en kjerne og at å installere linux derfor ikke ville svare til forestillingene en nybegynner har om at linux er kde.

 

Denne pedantiske og nerdete belæringen av nybegynnere er etter min mening i beste fall så ufattelig bortkastet. Sannsynligvis er det ikke bare bortkastet men også skadelig for fremming av linux... ooopps! GNU/Linux mener jeg. :nei:

 

 

 

Ellers kan trådstarter gjerne se på både Ubuntu og Fedora. Personlig vil jeg anbefale SUSE til nybegynnere. Informasjon og link til mirrors finner du her: http://www.opensuse.org/Released_Version

Endret av Øyst
Lenke til kommentar
Ja, jeg er enig. Jeg har en bok som heter "Linux som informasjonstjenter", og den handler faktisk ikke bare om den berømte Linux-kernelen som Linus Torvalds skrev på begynnelsen av 1990 tallet :yes:

5021310[/snapback]

 

Kva så? Det er jo ikkje ukjent at Linux er blitt eit samlebegrep.

 

--

 

Jaja, greit, greit. Når ein person spør om kor han kan få tak i Linux, så vil eg sei at han får skaffe seg ein GNU/Linux-distribusjon (med tips), og ikkje sei at Linux er ein kjerne. Eg vil alltid sei GNU/Linux når det er snakk om det, men eg skal ikkje prakke det på andre.

 

Delte meiningar er det:

 

http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

 

og

 

http://www.topology.org/linux/lingl.html

 

Så lat oss ikkje diskutere Linux vs. GNU/Linux meir.

Lenke til kommentar
Off-topic til objorkum:

Til tross for den svært så gode og informative tråden din kan jeg allikvel ikke slutte å undres over denne voldsomme trangen til å belære nybegynnere og andre nysgjerrige om at linux kun er en kjerne og at å installere linux derfor ikke ville svare til forestillingene en nybegynner har om at linux er kde.

 

Denne pedantiske og nerdete belæringen av nybegynnere er etter min mening i beste fall så ufattelig bortkastet. Sannsynligvis er det ikke bare bortkastet men også skadelig for fremming av linux... ooopps! GNU/Linux mener jeg.  :nei:

5021253[/snapback]

Nå er det du som er barnslig her. Å ikke skille mellom kjerne og operativsystem vil skape forvirring, nye dumme spørsmål og ingen vil lære hva som er hva. Grunnen til at enkelte her på forumet fremmer ordbruken "GNU/Linux" fremfor bare "Linux" er fordi dette er mest korrekt, vi pakker ikke ting inn i sukkerpapir for at folk skal få slikke på det, vi hjelper heller på ordentlig vis. Og hvis du ikke takler det framfor vranglæren så bør du finne deg en annen plass å sutre.

Lenke til kommentar

Støtter Øyst her.

 

Saken koker vel uansett ned til at når vedkomne har brukt GNU/Linux en stund, vil det gå automatikk i at man finner ut hva som er Linux og hva som er GNU. Derfor mener jeg at man for enkelthetens skyld bør referere til Linux til en nybegynner.

 

Skjønner godt hva ratix og objorkum mener, men for en stakkars nybegynner er det nok best at han får det så enkelt som mulig i starten, og kanskje en link til Linuxguiden?

 

Det viktigste er ikke om de veit forskjellen på Linux eller GNU, men at de kommer i gang og smaker på systemet; tar skrittet vekk fra MS Windows.

 

:)

Lenke til kommentar
Støtter Øyst her.

 

Saken koker vel uansett ned til at når vedkomne har brukt GNU/Linux en stund, vil det gå automatikk i at man finner ut hva som er Linux og hva som er GNU. Derfor mener jeg at man for enkelthetens skyld bør referere til Linux til en nybegynner.

 

Skjønner godt hva ratix og objorkum mener, men for en stakkars nybegynner er det nok best at han får det så enkelt som mulig i starten, og kanskje en link til Linuxguiden?

 

Det viktigste er ikke om de veit forskjellen på Linux eller GNU, men at de kommer i gang og smaker på systemet; tar skrittet vekk fra MS Windows.

 

:)

5022141[/snapback]

Helt enig med deg her!

Lenke til kommentar
Skjønner godt hva ratix og objorkum mener, men for en stakkars nybegynner er det nok best at han får det så enkelt som mulig i starten, og kanskje en link til Linuxguiden?

5022141[/snapback]

(Omdirigert fra Linux)

Denne artikkelen omhandler Linux-kjernen. For operativsystemet, se GNU/Linux.

Linux-kjernen er en fri UNIX-liknende operativsystem-kjerne skapt av Linus Torvalds i 1991 (...)

Rett skal være rett :)

Lenke til kommentar

Jeg tror thomas2 føler seg mye klokere etter alt dette! :p

Linux eller GNU/Linux, samme det vel, folk må få lov til å skrive som de vil! Mange skriver GNU/Linux, men mange sider og magaziner gjør ikke det... så det er ikke noe skrivefeil!

Desuten er det greit å vite at Linux-kjernen er en del av en linux distro og at en linux distro er et fullverdig operativ system.

 

Hvis du har lyst til å se litt bilder fra forskjellige distroer og programmer til linux kan du ta en titt her:

 

http://shots.osdir.com/

 

De fleste distroene bruker enten Gnome eller KDE (eller et eget som er basert på et av dem) som er to av de mange forskjellige brukergrensesnittene til Linux. Selv om en distro bruker en GUI er det ingenting i veien for å installere flere på en gang og bruke det som passert deg best.

Lenke til kommentar
Jeg tror thomas2 føler seg mye klokere etter alt dette! :p

Linux eller GNU/Linux, samme det vel, folk må få lov til å skrive som de vil! Mange skriver GNU/Linux, men mange sider og magaziner gjør ikke det... så det er ikke noe skrivefeil!

Desuten er det greit å vite at Linux-kjernen er en del av en linux distro og at en linux distro er et fullverdig operativ system.

5025397[/snapback]

Jeg tror ikke du har forstått det, Linux er en operativsystemkjerne og den brukes i operativsystemet GNU (eller GNU/Linux, for å legge vekt på at det faktisk brukes Linux og ikke noe annet som f.eks HURD). Selv om magasinene og en del folk bruker feil ord og skaper forvirring for folk som faktisk vet forskjellen så kan de ikke bare forandre hva som er hva uten videre (et godt eksempel er ordet hacker), gjentagelse av noe feil gjør det ikke rett.

Lenke til kommentar

Jeg trur ikke at å bemerke at OSet ikke heter Linux, men GNU/Linux kan skade utbredelsen av GNU/Linux, hvis det gjøres på en skikkelig måte. Folk er dumme og trenger utdanning.

Foreldrene mine har Windows på du PCer og de sier Windows om begge og bryr seg lite med at den ene kjører win98 og den andre winXP. De fleste gir vel egentlig F om de trur de kjører Linux eller GNU/Linux, men som tuxerator sier: "det greit å vite"

:)

Lenke til kommentar
Jeg trur ikke at å bemerke at OSet ikke heter Linux, men GNU/Linux kan skade utbredelsen av GNU/Linux, hvis det gjøres på en skikkelig måte. Folk er dumme og trenger utdanning.

Foreldrene mine har Windows på du PCer og de sier Windows om begge og bryr seg lite med at den ene kjører win98 og den andre winXP. De fleste gir vel egentlig F om de trur de kjører Linux eller GNU/Linux, men som tuxerator sier: "det greit å vite"

:)

5029234[/snapback]

 

Og mange trur at PC = Windows.

 

Dersom ein derimot forklarar nybyrjarar slike grunnleggande ting med ein gong (som ikkje akkurat er krevande å lære seg, Linux er hovudkomponenten/kjerna, men GNU/Linux er OSet), så vil ikkje slike ting oppstå.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Når de fleste snakker om kjerna understreker de det med å kalle det Linux-kjernen.

Jeg bruker Ubuntu og når folk spør meg hva jeg bruker sier jeg Linux aldri GNU/Linux...

 

Hva er riktig da?

Bruke Linux når man snakker om kjerna?

Spørre om GNU/Linux-program hvis man leter etter et program?

Blir Linux brukt som et fellesbegrep på GNU/Linux eller Linux?

Heter det GNU/Linux-distro eller holder det med Linux-distro?

 

Har aldri gitti å satt meg inn i det for jeg har aldri hatt behov for det, for meg er GNU/Linux det samme som Linux med GNU/ foran Linux. Har alltid brukt Linux som et fellesbegrep på Linux uansett om det med eller uten GUI...

 

Men hvis det er så veldig viktig og er så veldig store forskjeller på dette kan jeg gjærne tilpasse meg dette... men det betyr at jeg må bruke fire ekstra tastetrykk hver gang jeg skal skrive Linux :mad:

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Skriv Linux du, eg skal ikkje skyte deg for det. Du er i alle fall klar over situasjonen :) ... Men å klage over at det er meir å skrive, det vert som å klage over at du m åskrive "Windows" i staden for "Win". Slik er det berre.

 

Når ein snakkar om kjerna, seier ein Linux. Det er namnet på den, rett og slett. Du finn den på kernel.org.

 

GNU/Linux-program = Rett. Vis meg det programmet som kan fungere kun med Linux-kjerna.

 

Linux vert brukt som eit fellesbegrep på GNU/Linux med masse tilleggsprogram, som X og KDE/GNOME/anna, stort sett. I overskrifter står det ofte ting som: "Linux skal bli bedre på skrivebordet", her meines ikkje at Linux-kjerna skal verte betre på skrivebordsting.

 

Det må vere litt frustrerande for Linus å lese ting som "Linux sucks omg", når det er ein bug i GNOME, ikkje sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...