kim86 Skrevet 17. oktober 2005 Skrevet 17. oktober 2005 Er koblet til på følgende måte: Adsl-modem i hus1->router->hub->200m kabel->router i hus2->iBook eller bærbar pc = Funker ikke (eller det vil si: ca 150 kbit på speedometer test) men... Adsl-modem i hus1->router->hub->200m kabel->iBook = Funker helt topp med 2Mbit hastighet Adsl-modem i hus1->router->hub->200m kabel->bærbar pc = Funker ikke i det heletatt Har prøvd 2 forskjellige routere med samme resultat. Noen som har forslag?
grimsqueak Skrevet 17. oktober 2005 Skrevet 17. oktober 2005 Er det noen spesiell grunn til at det fungerer med iBooken og ikke med den bærbare PCen? Kan nesten virke som om dette avhenger av signalstyrken i mellom enhetene på hver side av den 200 meter lange kablen (som er for lang å bruke uforsterket til å forvente brukbare signaler om det er snakk i TP-kabel Cat. 5). iBooken virker rett og slett som om den forsterker signalene bedre enn routeren og pc'en. Har du vurdert å sette en repeater på kabelen mellom husene?
kim86 Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Skrevet 17. oktober 2005 Er det noen spesiell grunn til at det fungerer med iBooken og ikke med den bærbare PCen? Kan nesten virke som om dette avhenger av signalstyrken i mellom enhetene på hver side av den 200 meter lange kablen (som er for lang å bruke uforsterket til å forvente brukbare signaler om det er snakk i TP-kabel Cat. 5). iBooken virker rett og slett som om den forsterker signalene bedre enn routeren og pc'en. Har du vurdert å sette en repeater på kabelen mellom husene? 5017456[/snapback] i Hus1 er cat 5 kabelen koblet på en tykk svart kabel med 20 ledere og i hus2 er det koblet en cat5 kabel til den kabelen som ligger mellom husene. Når jeg plugger i iBooken får jeg samme resultat om jeg kobler den til før eller etter 200m kabelen. Hjelper det å sette en repeater der kabelen kommer inn i hus 2?
grimsqueak Skrevet 17. oktober 2005 Skrevet 17. oktober 2005 Det tør jeg ikke uttale meg om siden jeg aldri har prøvd noe sånt.. :/
Theo343 Skrevet 17. oktober 2005 Skrevet 17. oktober 2005 (endret) Du strekker deg godt over standarden for signallengden med vanlig ethernet utstyr. Hva slags kabel går disse 200m og hva er den koblet til i begge punkter? Husker ikke i farten men mener du hadde 100 og 180m som 2 av standardene på et segment. Endret 17. oktober 2005 av Theo343
kim86 Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Skrevet 17. oktober 2005 Du strekker deg godt over standarden for signallengden med vanlig ethernet utstyr. Hva slags kabel går disse 200m og hva er den koblet til i begge punkter? Husker ikke i farten men mener du hadde 100 og 180m som 2 av standardene på et segment. 5017598[/snapback] den 200m kabelen er en tykk svart kabel (godt skjermet) som er gravet ned, den har blitt brukt til isdn-linje på samme strekning før. I hver ende er cat5 kabel koblet til via en hvit boks som du trykker lederne inn i.
Theo343 Skrevet 17. oktober 2005 Skrevet 17. oktober 2005 (endret) Du kan ha så tykk kabel du vil, men det gjør ikke signalet noe sterkere. Utstyret som sender signalet over kabelen har også mye å si. Derimot er den selvf. mer robust mot støy ol. Hvorvidt en repeater vil funger over et 200m strekk vet jeg ikke. Poenget med disse eller annet utstyr som forsterker signalet er at de plasseres innenfor maksrekkevidden. Men du kan forsøke. Ellers ville jeg vurdert å sette opp en trådløs forbindelse. Får de som går 500m eller mer. Fiber er også rimeligere i dag, men fortsatt for dyrt for privatforbruker. Endret 17. oktober 2005 av Theo343
kim86 Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Skrevet 17. oktober 2005 Du kan ha så tykk kabel du vil, men det gjør ikke signalet noe sterkere. Utstyret som sender signalet over kabelen har også mye å si. Derimot er den selvf. mer robust mot støy ol. Hvorvidt en repeater vil funger over et 200m strekk vet jeg ikke. Poenget med disse eller annet utstyr som forsterker signalet er at de plasseres innenfor maksrekkevidden. Men du kan forsøke. Ellers ville jeg vurdert å sette opp en trådløs forbindelse. Får de som går 500m eller mer. Fiber er også rimeligere i dag, men fortsatt for dyrt for privatforbruker. 5017736[/snapback] Veit at tråløst er et alternativ. Men det jeg ikke helt skjønner er at jeg ikke taper signaler uansett hvilken side av 200m kabelen jeg kobler til iBooken min
Theo343 Skrevet 17. oktober 2005 Skrevet 17. oktober 2005 (endret) Det er ikke nødv. så rart, nettverkskortet har mye å si. Det er mye bra og dårlige trancivere i disse, husker ikke detaljene her og nå men vet at det kan utgjøre stor forskjell på hvor lange strekk du tåler. Jeg har opplevd å ikke få forbindelse i hele tatt med en IBM laptop i et auditorium, og full forbindelse med en Compaq. Uten noen sammenheng for kvaliteten til produsentene forøvrig, tilfeldig valg av komponenter i en tilfeldig modell. Endret 17. oktober 2005 av Theo343
agvg Skrevet 17. oktober 2005 Skrevet 17. oktober 2005 Hva skjer om du låser nettkortet på den bærbare til 10Mbit/s halvduplex?
Theo343 Skrevet 17. oktober 2005 Skrevet 17. oktober 2005 å gå ned på specen kan være verdt et forsøk ja. Hvis da utstyret i andre enden er satt til å støtte det du setter. Som regel er alt automatisk pr default i dag, så det går sikkert greit.
kim86 Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Skrevet 17. oktober 2005 Det er ikke nødv. så rart, nettverkskortet har mye å si. Det er mye bra og dårlige trancivere i disse, husker ikke detaljene her og nå men vet at det kan utgjøre stor forskjell på hvor lange strekk du tåler. Jeg har opplevd å ikke få forbindelse i hele tatt med en IBM laptop i et auditorium, og full forbindelse med en Compaq. Uten noen sammenheng for kvaliteten til produsentene forøvrig, tilfeldig valg av komponenter i en tilfeldig modell. 5017758[/snapback] Forslag til hva som kanskje kan funke da? Kan det være lurt å koble utenom den huben i hus1 dan denne bare er 10mbit og alt det andre er 100mbit? Kan ta med routern bort til hus1 og teste om den funker før 200metern
Theo343 Skrevet 17. oktober 2005 Skrevet 17. oktober 2005 kan fungere å mikse litt med utstyret for å se hva som gir best signaler over 200m strekket. Kan også forsøke litt instillingern på NIC på iBook som ble nevnt her.
kim86 Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Skrevet 17. oktober 2005 kan fungere å mikse litt med utstyret for å se hva som gir best signaler over 200m strekket. Kan også forsøke litt instillingern på NIC på iBook som ble nevnt her. 5017817[/snapback] Testet 10mbit/half duplex....samme resultat
Theo343 Skrevet 17. oktober 2005 Skrevet 17. oktober 2005 (endret) forsøk å bytte litt på utstyret i hver av endene som siste/første ledd for å se om signalet blir noe bedre med din ibook. Kunne vært en ide å forsøke å sette en Hub el. i andre huset. Da burde det fungere hvis signalstyrken er problemet og Huben får signal. Ta med hub i hus en over i hus2 og se. slik at du får: hus1..div...router-200m-hub(hus2)-laptop EDIT: mener selvf laptop ikke ibook.. blandet Endret 17. oktober 2005 av Theo343
kim86 Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Skrevet 17. oktober 2005 forsøk å bytte litt på utstyret i hver av endene som siste/første ledd for å se om signalet blir noe bedre med din ibook. Kunne vært en ide å forsøke å sette en Hub el. i andre huset. Da burde det fungere hvis signalstyrken er problemet og Huben får signal. Ta med hub i hus en over i hus2 og se. slik at du får: hus1..div...router-200m-hub(hus2)-laptop EDIT: mener selvf laptop ikke ibook.. blandet 5017837[/snapback] Takk for svar! Kan noe av problemet være at det er to routere ?
Theo343 Skrevet 17. oktober 2005 Skrevet 17. oktober 2005 Nja.. ikke pga 2 routere alene, da skulle ingenting virket og vært pga. konfigurasjon. Men du har en slags regel på ethernet som sier ikke mer enn 5 nivåer/ledd av segmenter, ved hvis at osv. Så du kan jo selv telle nivåer fra A-B. Søk det opp på google. Men det skulle igjen gitt utsalg på alle maskiner i andre enden. Forsøk å flytte huben til andre siden av kabelen og se om det fungerer da. Hvis ibook funker på hub i hus2 så skal også laptop det fordi hub vil da være en signalforsterker. Men så klart du beveger deg i grenseland, så ingen garantier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå