Gå til innhold

Enkel kontor-PC til 4-5-6k


Anbefalte innlegg

Hei!

Faren min trenger en ny kontor-PC som han skal ha hjemme.

Den skal brukes til dokumentskriving, jobbing med AutoCAD (teknisk tegning), og til "lett" bilderedigering, dvs. enkle fotomontasjer.

 

De eneste kravene han har er at PC'en skal takle de ovennevnte oppgavene, være stille, ha 2 harddisker, og ha minst 1 GB ram (grunnet de relativt tunge AutoCAD-tegningene). PC'en skal ikke brukes til spilling, og det er det samme for ham om det er Intel eller AMD, bare den yter bra nok for ham. Han vil også at den skal vare noen år, og ha muligheter for oppgradering. Skjerm, tastatur og mus har han fra før. Som det står i overskriften er budsettet på 4-5-6k.

 

Jeg fikk i oppgave å finne et passende tilbud til ham, og derfor skriver jeg her på forumet, for dere kan dette bedre enn meg. Jeg takker på forhånd for alle som gidder å ta seg tid til å hjelpe :thumbup:

Endret av Sivblom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville kanskje anbefale Dell...

 

Du har ikke like store oppgraderingsmuligheter men slipper alt slitet med at komponentene kanskje ikke passer sammen.

 

Ingenting er så kjipt som en nyinnkjøpt PC som du ikke får til å funke!

 

Edit: Fint formulert førsteinnlegg

Endret av ^FeKtus
Lenke til kommentar

Asus A8N-VM CSM 829,-

- Et helt nytt hovedkort med et helt nytt brikkesett med lassevis av egenskaper i tillegg til en grei integrert grafikkrets som dermed sparer kjøperen for masse penger. Tar PCIe, dobbelkjerner og mer minne for fremtidig oppgradering.

 

AMD Athlon64 3500+ 1950,-

- Ganske så god pris/ytelses-forhold på denne. Kan byttes ut med f.eks 3200+ eller 3000+ hvis det blir for dyrt. Kan høyst sannsynlig overklokkes til 2,5-2,6 GHz.

 

Corsair Value Select 1024 MB (2x512 MB) 890,-

- Greit minne til en god pris.

 

Samsun SpinPoint P120S 200 GB (2 stk.) 2x850,-

- Da får han evig mye plass. Samsung er visst også ganske stillegående.

 

Antec Sonata II miditower (m/ 450W) 995,-

- Nydelig og stillegående kabinett med en fin medfølgende 450W PSU. (test)

 

Huff... det ble visst 6400,-

Men han kan f.eks velge AMD Athlon64 3200+ hvis det ble for dyrt. Da blir prisen 6200,-.

Lenke til kommentar

Jeg ser mye OK anbefalinger, men ser ikke helt vitsen i å legge så mye penger i grafikk/skjermkort når man skal bruke maskinen til "kontorarbeid", lett bilderedigering og AutoCAD. Jeg kjører selv AutoCAD på en Centrino (pentium -m) bærbar maskin med 512 mb RAM uten tegn til at ting går sakte.

 

Til bilderederedigering og AutoCAD kan det imidlertid være lurt å ha 1024mb RAM og en god prosessor (AMD/Pentium, unngå celeron CPU'er).

 

Og pengene man sparer på ikke kjøpe et dyrt grafikkort kan man heller legge i en god skjerm ;) Man har igjen for det hvis en skal drive mye med tegninger og bilder.

Lenke til kommentar
Jeg ser mye OK anbefalinger, men ser ikke helt vitsen i å legge så mye penger i grafikk/skjermkort når man skal bruke maskinen til "kontorarbeid", lett bilderedigering og AutoCAD.

 

Enig. Skjermkort har lav prioritet i denne PC'en.

 

 

Men: Gammer'n lurte på hvilken bærbar PC som har omtrent lik ytelse som forslaget som endrebjorsvik89 kom med. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Jeg ser mye OK anbefalinger, men ser ikke helt vitsen i å legge så mye penger i grafikk/skjermkort når man skal bruke maskinen til "kontorarbeid", lett bilderedigering og AutoCAD.

5019381[/snapback]

 

Kommer litt an på om man jobber i 2D eller med tyngre tegninger i 3D. Bruker selv Inventor, og integrerte skjermkort er da absolutt ikke tingen.

Lenke til kommentar

Synes det beste forslaget så langt er forslaget til endrebjorsvik89.

En ting jeg reagerer litt på sånn generellt er det faktum at folk flest den dag

i dag tror at en PC lett kan oppgraderes til det bedre ved en senere anledning.

Å faktisk bruke ekstra penger for å liksom ha muligheten til å oppgradere senere

er bare tull i mine øyne.

Maskinen kommer likevell til å være utrangert lenge før det blir aktuellt, samtidig som jeg kan garantere at det blir nærmest "umulig" å finne f.eks prosessor som går på det hovedkortet om 2-3 år.

Sånn generellt så har så å si "alle" maskiner muligheten til å oppgradere ved å dytte inn en ekstra disk eller minnebrikke, men der er forsåvidt også grensen.

 

Å finne en bærbar til 6k som yter tilnærmet en stasjonær, blir nærmest umulig.

Det nærmeste jeg kan komme må være f.eks denne bærbare fra PS-Data.

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=111636&mlevel=130500

 

Her får du hvertfall en kraftig bærbar som takler de oppgaver bra. Kanskje litt kjekt å gå for en bæbar som gir mange flere arbeidsmuligheter :)

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Men: Gammer'n lurte på hvilken bærbar PC som har omtrent lik ytelse som forslaget som endrebjorsvik89 kom med. Noen som vet?

5019871[/snapback]

Du skal ikke se bort i fra at det vil koste ihvertfall 10.000-12.000 kr, og vil samtidig gi frytkelig dårlige muligheter til oppgradering senere.

 

I det forslaget jeg foreslo kan man dytte inn en raskere prosessor (både FX'er og dobbelkjerner), to minnebrikker til, et skjermkort, og en del harddisker.

Verken DDR(1)-minne eller socket 939-prosessorene forsvinner nok fra markedet før om 2 år siden s939 skal ta over Sempron-serien (som da garantert vil yte bedre enn dagens Athlon64 3500+).

Socket A holdt jo tålelig lenge. ;)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...