Gå til innhold

Økt skatt på pc bruttolønnsordninga!


Anbefalte innlegg

Ja.. jeg hadde også planer om å skaffe meg en bra pc, kanskje et videokamera og gjerne en stor skjerm (hadde ikke sagt nei til en lcd tv). Vi har blitt så syke i dette landet at vi kaller et skattefradrag (ja det er ingen som gir deg noe, du gir bare litt mindre) for misbruk.

 

For all del. Ta fra oss et av de få godene vi hadde i dette landet. Gud hjelpe oss hvis vi faktisk får en god deal på noe litt gøy også.

 

For meg er det fullstendig utelukket å kjøpe en celeron d pc med 15 " lcd og en skriver. Jeg ville ha en bra maskin som jeg ellers ikke hadde hatt råd til. Dere får kalle det urettferdig og misbruk men jeg ser ikke skaden i at jeg betaler et par tusen mindre i skatt i året. Jeg betaler da nok fra før, i tillegg til avgifter i bøtter og spann.

5011663[/snapback]

 

Hvorfor skal de andre skattebetalerene spense LCD-tven din? Jeg kan ikek fatte og begripe at folk sutrer over å ikke åf en feit PC sponset av staten. At folk benyttet seg av ordning skjønner jeg godt, men det er ikke akkurat som jeg synes enormt synd på folk nå som man bare får kjøpt seg en adekvat PC til prisen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja... bare det å få med office-pakka gjør at man har brukt opp en god del av summen allerede.. Så vil man kanskje ha utvidet support om man ikke kjenner noen datakyndige.. en skriver er greit... så skal man ha skjerm... det blir ikke så veldig mye igjen til selve pc'n.. 10.000 er rimelig lite... mener også at grensen ikke burde vært lavere enn 15.000.. Også enig at ola normann ikke trenger en et råskinn til 30.000kr for å kunne øke datakompetansen litt..

 

Ordningen er tross alt ikke for de som er stinn av penger fra før og bare vil handle for halvpris sånn at de får dobbelt så mye stæsj for de samme penga. Den er for at de som ikke har så mye penger skal kunne skaffe seg datamaskin og lære å bruke ny teknologi..

 

Hvis du tar en grei pc til 8000kr og plusser på alt det andre som også burde vært med er du fort langt over 10.000kr... skriver, adsl-etablering (synes ikke månedavgiften her burde få skattefratrekk), office-pakka, ekstra supportavtale, osv...

Lenke til kommentar
Tja... bare det å få med office-pakka gjør at man har brukt opp en god del av summen allerede.. Så vil man kanskje ha utvidet support om man ikke kjenner noen datakyndige.. en skriver er greit... så skal man ha skjerm... det blir ikke så veldig mye igjen til selve pc'n.. 10.000 er rimelig lite... mener også at grensen ikke burde vært lavere enn 15.000.. Også enig at ola normann ikke trenger en et råskinn til 30.000kr for å kunne øke datakompetansen litt..

 

Ordningen er tross alt ikke for de som er stinn av penger fra før og bare vil handle for halvpris sånn at de får dobbelt så mye stæsj for de samme penga. Den er for at de som ikke har så mye penger skal kunne skaffe seg datamaskin og lære å bruke ny teknologi..

 

Hvis du tar en grei pc til 8000kr og plusser på alt det andre som også burde vært med er du fort langt over 10.000kr... skriver, adsl-etablering (synes ikke månedavgiften her burde få skattefratrekk), office-pakka, ekstra supportavtale, osv...

5056869[/snapback]

 

Openoffice er jo et fint gratis alternativ. Tok stort sett bare å trykket meg litt tilfeldig inn på dell sine sider.

Denne PCen er dualcore med 1 gb minne, og koster 8500 med dell utvidet service, og ca 10 000 om man ikke nøyer seg med open-office (noe som burde holde til de aller flestet). Mao en ganske bra speccet PC til 10k, som var den første jeg klikket meg innpå på Dell sine sider. Så veeeldig vansklig å finne en grei pc til1 0k er det ikke (selv om det helt sikker vil argumenteres for at man trenger ditt og datt, man kan isåfall nedgradere resten av utstyret endel, sikkert mange som klarer seg uten dual-core)

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor skal de andre skattebetalerene spense LCD-tven din? Jeg kan ikek fatte og begripe at folk sutrer over å ikke åf en feit PC sponset av staten. At folk benyttet seg av ordning skjønner jeg godt, men det er ikke akkurat som jeg synes enormt synd på folk nå som man bare får kjøpt seg en adekvat PC til prisen.

 

AtW

5056837[/snapback]

 

Skjønner ikke helt hvor du får det fra at noen skal sponse LCD tv'en min :) Jeg betaler mellom 150-200k i skatt i året og bidrar da sikkert like mye om ikke mer enn de fleste. Om jeg da betaler litt mindre skatt etter denne ordningen tror du da det går ut over deg eller noen andre skattebetalere?

Lenke til kommentar

Carnifex: Betaler selv 150K-200K i skatt, og vet hva dette betyr i inntekt. Du har ingenting å klage over :nei:

 

Dessuten har denne ordningen en stor bakdel. Tanken bak det hele var at folk uten IT kompetanse skulle kunne få seg en PC og bedre kunnskapsnivået uten å måtte bli helt blakk. Dette vil fortsatt være mulig. Det som ikke er mulig, er for folk som tjener relativt godt, å kjøpe en kjempestor TV eller til og med projektor skattefritt. Dette har ingenting med det ordningen var til for å gjøre, men er bare et smutthull som folk har utnyttet. Du har råd til å kjøpe deg en stor skjerm om du vil!

 

Bakdelen var, og er, at det er de rikeste som tjener mest på ordningen. Slik er det altså fortsatt. Folk med 200K i lønn skatter mye mindre i % enn det folk med 450K i lønn gjør. Dette vil i praksis si at de lavtlønndede sparer kanskje 10%, mens de som tjener mest sparer kanskje 30% eller mer. Dette er helt feil måte å gjøre det på. Jeg mener at man skulle kunne skrive av slike ordninger direkte på skatten. Da ville det gjordt stor forskjell for de lavtlønnede, og de som har endel penger ville ikke hatt større fordel enn andre.

 

En annen ting folk ikke tenker over, er at dette også gir seg utslag på feriepenger og pensjon. Man glemmer å ta med i betraktningen at man faktisk mister denne summen på sin brutto lønn, som er den summen feriepengene beregnes ut ifra. Dermed vil prisen automatisk bli 12,5% høyere i og med at man ikke får det som inntekt, og dermed heller ikke får 12,5% i feriepenger. Hva dette gjør for pensjonen vet jeg ikke sikkert, men jeg vet at for de som tjener mest så har det lite å si, for de opparbeider seg pensjonspoeng til høyeste pensjon uansett. De lavtlønnede vil derimot kanskje tape pensjonspremie når man går ned i lønn på denne måten.

 

For meg virker det mer rettferdig å gjøre det slik at man kan skrive av

(50% - Skatteprosent) * totalbeløp / 36måneder

direkte på skatten (eller en lignende formel). På denne måten vil de lavtlønnede kunne skrive av opp imot halve prisen, mens de som tjener mest vil nesten ikke få skrive av noe som helst. Jeg unner alle i norge å ha tilgang til datamaskin og internett. :yes: Ordningen har mange feil, men den blir mye bedre med de nye reglene.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Hvorfor skal de andre skattebetalerene spense LCD-tven din? Jeg kan ikek fatte og begripe at folk sutrer over å ikke åf en feit PC sponset av staten. At folk benyttet seg av ordning skjønner jeg godt, men det er ikke akkurat som jeg synes enormt synd på folk nå som man bare får kjøpt seg en adekvat PC til prisen.

 

AtW

5056837[/snapback]

 

Skjønner ikke helt hvor du får det fra at noen skal sponse LCD tv'en min :) Jeg betaler mellom 150-200k i skatt i året og bidrar da sikkert like mye om ikke mer enn de fleste. Om jeg da betaler litt mindre skatt etter denne ordningen tror du da det går ut over deg eller noen andre skattebetalere?

5064940[/snapback]

 

Ja, det gjør det, de pengene de ikke får inn på å sponse ditt datautstyr må de få inn fra et annet sted. Personlig synes jeg det er mange ting staten kan bruke penger på (ect ikke ta inn penger på) som er mer fornuftig enn å sponse en "unødcendig kraftig" PC.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, det gjør det, de pengene de ikke får inn på å sponse ditt datautstyr må de få inn fra et annet sted. Personlig synes jeg det er mange ting staten kan bruke penger på (ect ikke ta inn penger på) som er mer fornuftig enn å sponse en "unødcendig kraftig" PC.

 

AtW

5065568[/snapback]

 

 

Nå.. det ble en liten asvsporing ;) Jeg er jo ikke uenig i at denne modellen har blitt melket litt for mye (LCD/plasma, kamera mm.) men jeg var innstilt på det og hadde gledet meg. Det er lett for at man blir litt selvsentrert da. Jeg hadde gledet meg og ble skuffet og deppa. Det er ikke verre enn det. :(

Lenke til kommentar
Ja, det gjør det, de pengene de ikke får inn på å sponse ditt datautstyr må de få inn fra et annet sted. Personlig synes jeg det er mange ting staten kan bruke penger på (ect ikke ta inn penger på) som er mer fornuftig enn å sponse en "unødcendig kraftig" PC.

 

AtW

5065568[/snapback]

 

 

Nå.. det ble en liten asvsporing ;) Jeg er jo ikke uenig i at denne modellen har blitt melket litt for mye (LCD/plasma, kamera mm.) men jeg var innstilt på det og hadde gledet meg. Det er lett for at man blir litt selvsentrert da. Jeg hadde gledet meg og ble skuffet og deppa. Det er ikke verre enn det. :(

5066908[/snapback]

 

Ja, det er jo forståelig det, regner med de aller fleste av oss bruker de fratrekkene man kan på skatten :) Og sånn sett synes jeg egentlig ikke det er noe umoralsk i å kjøpe en dyr PC og trekke det, når reglene en gang er som de er. Men på mer prinsipielt grunnlag, så har jeg ikke noe mot en liten innstramning fra vår ledestjerne og gud staten :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...