Gå til innhold

Økt skatt på pc bruttolønnsordninga!


Anbefalte innlegg

Jaja, slik går det når folk ikke klarer å få ræva ut av sofen og ned på valglokala.

 

Dette er ei stor skam, denne ordningen er med på å få dinosaurene Ola og Kari inn i teknologien, og være litt oppdatert på data, internett og EDB.

 

Itillegg vil pc tilbuda bli meget innskrenket.

 

Så spør det om de rødgrønne kan gjøre noe med dette da. dont think so :hmm:

 

Fant ingen tråder om dette, steng og link dersom det skulle eksistere en.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det verste er at grensen settes på 10 000,-

 

For den summen så får du ikke mye til pc via hjemmepcordning. Naturlig nok så vil en slik ordning ikke bare dekke selve pcen, men også annet utstyr, samt gjerne adsl-abonnement, support og garanti. Ordningen var genial tidligere, da kunne man bestille seg en svært bra pc med mye utstyr og med bredbånd, men hva som er mulig fremover er betraktelig redusert...

 

Det verste er at den nye skattemessige ordningen liksom skal ramme "de rikeste". Dette er jo rent vrøvl, de rikeste bryr seg særdeles lite om hjemmepcordning. Derimot er det - eller var, inntil i dag - en attraktiv ordning for "fattige" arbeidere som ellers ville slitt med å spare opp penger til en full pc.

 

Trist at regjeringen nok en gang gjør sitt beste for at de som har lite penger skal kunne få seg egen pc.

Lenke til kommentar
Det verste er at grensen settes på 10 000,-

 

For den summen så får du ikke mye til pc via hjemmepcordning. Naturlig nok så vil en slik ordning ikke bare dekke selve pcen, men også annet utstyr, samt gjerne adsl-abonnement, support og garanti. Ordningen var genial tidligere, da kunne man bestille seg en svært bra pc med mye utstyr og med bredbånd, men hva som er mulig fremover er betraktelig redusert...

 

Det verste er at den nye skattemessige ordningen liksom skal ramme "de rikeste". Dette er jo rent vrøvl, de rikeste bryr seg særdeles lite om hjemmepcordning. Derimot er det - eller var, inntil i dag - en attraktiv ordning for "fattige" arbeidere som ellers ville slitt med å spare opp penger til en full pc.

 

Trist at regjeringen nok en gang gjør sitt beste for at de som har lite penger skal kunne få seg egen pc.

5005067[/snapback]

 

Helt enig. Dette var en glimrende ordning for de som ikke tjener så alt for masse.

Hvis reglene blir som dere sier, er dette utrolig synd. Begrunnelsen er også patetisk. Ramme de rikeste du liksom, blir oppgitt over sånt piss.

Lenke til kommentar
Det verste er at grensen settes på 10 000,-

 

Synes eg las 10 000 pr år..

burde jo fåt litt utstyr til 30.000 delt over 3 år da

5005267[/snapback]

 

 

ja, så at digi.no skrev dét. aftenposten derimot skriver følgende:

 

For nye avtaler som inngås fra og med 14. oktober 2005, kan månedlig trekk i brutto lønn høyst tilsvare om lag 10.000 kroner over en treårsperiode. Statsbudsjett-forslaget innebærer at ordinære hjemme-PC-er fortsatt kan subsidieres gjennom ordningen.

 

Fra samme tidspunkt er det heller ikke anledning til å la kommunikasjon inngå i nye bruttotrekkordninger.

Endret av el_cash
Lenke til kommentar

Helt enig med "hanigjen", Men samtidig så de som jobber har penga til å fikse seg en brukbar hjemme pc til rundt 10 000. Da det tilogmed er pr.år så er det ikke å klage ove. Men studenter tenker de ikke på. Men uansett er det med bondevik i spissen at de fant ut at de tjente inn no kroner på å gjøre det så da blir det nok slik..Ganske latterlig egentlig

Endret av darkz
Lenke til kommentar

heh, så fordi studenter og arbeidsledige ikke har mulighet til å pc, så er det like greit at de som jobber fratas muligheten til å få kjøpe pc på en rimelig måte? den fulgte jeg ikke helt, "hanigjen"...

 

darkz; jeg tok ikke helt det regnestykket ditt. 10 000,- over tre år blir da vitterlig 3 333,- per år, eller hva? som jeg tidligere nevnte over så er det noe å klage over.

Lenke til kommentar

Fra http://www.statsbudsjettet.dep.no/2006/dok...teotp/kap04.htm

 

Departementet går inn for at grensen bør settes til et månedlig beløp tilsvarende om lag 10 000 kroner over en treårsperiode. Forslaget innebærer at ordinære PC-er som dekker tjenstlige behov, fortsatt kan finansieres gjennom bruttotrekkordningen, innenfor beløpsgrensen. Gjennom en ordning med utplassering av arbeidsgivers datautstyr hos arbeidstaker vil en etter departementets forslag da kunne bli trukket et månedlig beløp (med skattevirkning) som utgjør maksimalt 280 kroner (tilsvarende 10 080 kroner over 36 måneder). Beløpsbegrensningen er ikke knyttet til arbeidsforholdet eller den enkelte avtale om hjemme-PC. Det månedlige maksimumsbeløpet bør reguleres fra tid til annen i samsvar med konsumprisindeksen.

 

Merk at den at den rød-grønne regjeringen kan endre på dette (som er Per Kristian Foss sitt forslag), men sedvane tilsier at de ikke gjør det i dette statsbudsjettet.

Lenke til kommentar

Dette er ingen krise. For 10000 (jeg går ut i fra at arbeidsgiver får fradrag for utgående mva) så får man f.eks. en sånn. Det bør holde bør holde til de fleste spillere også. Også for 10000 kr inkl mva får man en PC som dekker 95% av det norske folks behov.

 

For øvrig er internettabonnement tatt ut av ordningen. Det vil bli skattemessig behandlet på linje med privat mobiltelefonbruk.

Lenke til kommentar

Helt enig.

 

Du får faktisk en helt ok jobb og spill pc med skjerm og skriver for 10.000,- - Elkjøp selger da pakker som funker topp til 7.990,- hver dag? - Argumentene for å betale dobbelt så mye for en pc som er _litt_ raskere realtivt sett er ikke gode.

 

Når det er sagt så synes jeg det har vært en bra ordning (heldigvis fikk jeg meg plasma før innskrenkningen ;)) - men en begrensning til 10.000,- undergraver ikke det opprinnelige formålet med ordningen.

 

De som blir rammet her er hjemme-pc firmaene som har skummet fløten de siste åra, og solgt inn det aller nyeset og hotteste og dyreste før det kom på markedet, og lagt på åger-marginer av en annen verden i tillegg. - Vi vil nok se en kraftig konsolidering i bransjen når disse skal bytte fra å selge PC'er til 30.000.- med 40% dekning til å presse prisen pr. pc inkl margin under 10.000,- (det er ikke synd på dem ;))

Lenke til kommentar

de tre siste posterne her er tydeligvis ikke helt på nett om hva en hjemmepcordning er. det er ikke snakk om priser på pcer tilsvarende hva man får på nærmeste nettsjappe. de aller fleste kjøper en pakkeløsning som inkluderer adsl-abonnement, support, garanti og programvare. totalt sett blir dette ganske så mye dyrere enn hva den jevne gamerpc koster på nettbutikkene.

husk at dette er en ordning for andre enn oss "pc-eksperter", dette er en løsning som skal gi den jevne ola dunk en pc hjemme, hvor de kan lære seg ett og annet - og som garantert kommer til å trenge både support og garanti.

 

slik det ligger an nå vil man ikke kunne få kjøpe noe særlig mer enn den rimeligste dell-pcen (med support, garanti og programvare) før man overskrider beløpsgrensen. jeg tror mange vil få et litt klarere syn på saken hvis de leser denne artikkelen, og gjerne følger opp med denne - som viser dokumentasjon på at det er lavtlønte som "tjener" på hjemmepcordningen.

 

nei, 10 000,- over en treårsperiode holder rett og slett ikke. summen bør minst dobles, om ikke tredobles - og man bør fortsette å ha muligheten til å legge inn bredbåndsabonnement i prisen! for hva f... skal man med en pc i dag uten å ha bredbånd??

Endret av el_cash
Lenke til kommentar

El_cash:

1. Bredbånd overføres til der det hører hjemme: Kommunikasjonmidler (som mobiltelefon). Det alene gjør at grensen kan senkes ca 4000 pr år, avhengig av abonnement.

 

2. "Support, garanti og programvare" refererer du til flere ganger, og prøver å skape et inntrykk av at dette særtegner hjemme-PC-ordning. Faktum er at når man kjøper en pakke-PC, så følger det med Windows og f.eks. Works, uansett om man vil ha det eller ikke. Garanti har man ikke bruk for, fordi reklamasjonsretten er lovfestet til minimum 3 år. Support derimot, det får ikke ved vanlig pakke-PC-kjøp.

 

Men når man selge en meget bra pakke-PC til 8000 kr inkl programvare, så bør det ikke være noe problem å selge den for 10000 kr inkludert support.

 

Men det innebærer at leverandørene får avkortet sine marginer betydelig, og det tror jeg er grunnen til at Computerworld har negativ vinkling på denne saken.

Lenke til kommentar

Har tittet på en del Hjemme PC-ordninger, og det som slår meg er hvor mye de forskjellige selskapene har i fortjeneste. Dette gjelder spesielt på ekstratilbehøret som skriver, scanner, MP3-spiller (lagringsenhet) og kamera.

 

Enig i det buskmann sier om at man ikke får så mye ekstra ved å velge en slik ordning. Mangler er dekket gjennom reklamasjon, programvarepakker følger nesten alltid med når man kjøper ny maskin og support gis av produsent. Riktignok er det ikke alle produsenter som gir support i hele 3 år fra kjøpsdato.

 

Dette har uten tvil vært en gullgruve for forhandlerne! Betydelig høyere fortjeneste, flere solgte produkter pr. sluttkunde, enklere innkjøp og flere storsalg. Jobber selv innen detaljevarehandelen, og kjenner flere som har jobbet med salg av slike ordninger.

 

Syntes grensen på 10 000 kr var ganske streng, men det er ikke til å komme utenom at det er *mange* som har misbrukt ordningen. Mener at 15 000 burde være et minimum. Allikevel mener jeg at 30 000 kroner og oppover er tøvete. Hvem i all verden har brukt for slikt utstyr? Ordningen er for å heve IT-kompetansen hos de ansatte. 99% av Norges befolkning har garantert *ikke* bruk for en PC-pakke til 25 000 kr. De får ikke surfet mer på nettet, skrevet raskere i Word eller sendt flere mailer. Det er dette som er poenget med ordningen, og ikke at vi skal hamstre datautstyr/plasma som gale.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

For å si det på den enkle måten: med ny grense på 10 000,- så vil *ingen* av pc-tilbudene som vi fikk på min arbeidsplass være aktuelle. Eneste versjon som var mulig var rimeligste pc, men uten skjerm. Og det var slettes ikke snakk om noen "high end gamer pc", snarere en helt allright pc til enkelt bruk.

 

At det er mange som skor seg på denne ordningen nekter jeg aldeles ikke for. Det jeg påpeker er at de nye reglene er fullstendig urimelige og medfører at hjemmepc-ordningen nå er lagt død.

 

Og hva i all verden er dette med å fjerne bredbånd/nettoppkobling fra hjemmepc-ordningen? Har man pc så trenger man jo også bredbånd, skulle da bare mangle at staten kan trå støttende til!

Lenke til kommentar
Og det var slettes ikke snakk om noen "high end gamer pc", snarere en helt allright pc til enkelt bruk.

5011098[/snapback]

 

Får de fleste norske arbeidstakere bedre IT-kompetanse som arbeidsgiver har nytte av, om de bruker en "high end gamer pc" enn en allright pc?

 

Det skal også nevne at de fleste "all right" PCene holder til *langt* mer avansert bruk enn Word og surfing. De fleste PC-pakkene man kan få til 10 000 kroner inkluderer maskin, programmer, skjerm og support. På disse maskinene kan man redigere video, musikk og bilder, bruke Office-programmer, surfe på nettet og skrive mails, spille de fleste spill osv.

 

Jeg liker ikke den nye grensen heller, men det er mest fordi jeg ikke kan få alt jeg har ønsket meg. Samtidig har det aldri vært ment fra myndighetenes side at dette skal være en slik ordning der alle får alt det de ønsker seg. Det har vært en ordning for å heve IT-kompetansen hos oss nordmenn. Er du ikke fornøyd, så får du heller gå og ta opp et forbukslån, men jeg tviler på at din IT-kompetanse blir betydelig bedre av den grunn.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...