Gå til innhold

Blogg: Fotballen er rund


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg har lenge vore ein stor fan av Fifa serien. Sidan eg fekk mitt første møte med Fifa 98, har eg sett fram til kvart nytt spel. Eller rettare sagt, eg såg fram til kvart nytt spel. Rundt Fifa 2002/2003 begynte eg å miste litt interessen. Det kan vere mange grunnar til det. Kanskje eg vokste frå konseptet, og begynte å finne større glede i å skyte folk i diverse fps-spel.

 

Men eg trur at grunnen er ein annan. Noko av det eg syns var artig med dei tidlege Fifa spela var å vinne 20-0, og å springe over heile bana med keeperen for så og score. Etterkvart som dei nye spela satsa på å bli meir og meir realistsik, forsvant denne moglegheten, og dermed litt av gleda av å spele Fifa.

 

Den stadige kampen om å skape det mest realistiske fotballspelet, har øydelagt gleden av å spele fotball på PC for min del.

 

PES har eg bare så vidt prøvd ein demo av ein gong for lenge sidan. Det vart ikkje mange timane eg brukte på den. Det var rett og slett ikkje det same som gode gamle Fifa. Det er nok ingen tvil om at PES er eit svært godt spel, og eg kunne sikkert hatt det mykje moro med det vist eg hadde gitt det ein sjanse, men det er no ein gong sånn at enkelte ting er best sånn dei alltid har vore.

 

Det er heilt klart flott at vi har fleire fotballspel å velge mellom. Det er bare så synd at dei begge prøver å oppnå det same, mest mogleg realisme. Dermed ender det opp med to relativt like spel. Eg hadde likt det betre om Fifa kunne holde på den urealistiske, men artige, fotballfølelsen frå dei gamle Fifa spela, og så kunne heller PES ha satsa på å gi oss eit realistisk spel. Dermed hadde vi fått enda større valfridom enn det vi har i dag.

Lenke til kommentar

Det ble snakket om fotballfølelse, jeg vil tro at veldig få av spillere som spiller FIFA eller PES spiller fotball ukentlig (sikkert en del, men mineoritet). Men de fleste liker fotball. Ikke å spille, men å se på kamper på TV.

 

Så et godt fotball-spill skal simulere en ekte fotball kamp med så bra bevegelse og grafikk som mulig. Og ikke minst AI...

 

Syns begge spillene er gode, og kommer nok til å prøve begge før jeg kjøper den ene eller andre. For jeg som mange andre vil ikke kjøpe altfor mange fotballspill. Det kommer jo tross alt en del av de hvert år.

Lenke til kommentar

PES gir deg mer følelsen av å være på banen enn det FIFA gjør. Jeg tenker fotball når jeg spiller PES, helt ned i hver minste ballberøring. Og det er dette JEG mener med ballfølelse. Greit nok at fotball på skjermen og i virkeligheten er to forskjellige ting, men i PES får jeg følelsen av å spille fotball i virkeligheten (og jeg spiller fotball ukentlig...). Så om du mener ballfølelse ligger i alt rundt, så har du nok spilt for lite PES. Tok meg selv igår i å ha noen rykninger i kroppen når jeg skulle i skulder mot skulder, som om jeg var på banen selv.

 

Dette har aldri FIFA gitt meg følelsen av. I FIFA får jeg toppen følelsen av å se en kamp på en tv, der jeg kan styre spillerne selv. Moro nok, men langt fra det PES klarer gi meg.

 

Det er heller ikke vanskelig å hente ned oppdaterte option-filer på nettet der alle lagene og spillerne har riktige navn, oppdaterte stats fra Football Manager, nye lag, andre ligaer, osv osv osv.

 

Og det må sies, etter å ha spilt en del PES5: Det er rett og slett fantastisk! Alle irritasjonsmomenter fra PES4 er borte. Når man får kontroll på driblingen (som jeg etterhvert mener er utrolig bra nå) så går det som en drøm. Gleder meg til fortsettelsen. At farten er lavere er en veldig bra ting. Når man kommer inn i det så føles ikke spillet saktere, men du får følelsen av å ha enda mer kontroll over ballen og bevegelsene dine.

 

PES er en fotballsimulator.

Lenke til kommentar

Personlig så syntes jeg arcade fotball spill er mye morsommere. som f.eks gode gamle nintendo world cup, Adidas power soccer. sensible soccer og iss.

skal jeg ha "realistisk" fotball, spiller jeg på ordentlig eller ser en kamp på tv.

Syntes noen skal satse på sånne typer fotball spill, hadde jo vært morro med et spill ala shaolin soccer der du nærmest hadde krig på banen så hele grassmatta vrengte seg :D

Lenke til kommentar
Jeg ønsker i dag å ta FIFA-serien litt i forsvar. En ting er den manglende nyskapningen, men ærlig talt, det er fotball og ikke så forbasket mye å spinne rundt. Er det noe FIFA skal ha kreditt for, så er det at de alltid har lagt ned mye arbeid og betalt lisenser for å få lov til å bruke de navnene, lagene og draktene som eksisterer i sporten. Fotball er i dag enormt og dreier seg utvilsomt mye om merkevarebygging. Nå skal jeg ikke gjøre Pro Evolution Soccer-serien til noen piñata, men det er ingen hemmelighet at de aldri har hatt alle merkevarene til stede, noe de forøvrig ikke er i år heller.

 

Alvorlig talt, mener du at det er til forsvar for FIFA-serien at de bruker sine enorme pengeressurser til å skvise ut konkurrentene ved å kjøpe eksklusvitet på fotballisenser? Det er vel heller til forsvar for Pro Evolution som til tross for manglende Premiere League-lisens klarer å selge like mange eksemplarer som FIFA i bl.a. England.

 

Hadde EA hatt lyst kunne de betalt en mindre sum for å bruke alle ligaene, og latt andre fotballspill også fått kjøpe lisensene billig. Da ville spillene konkurrert på samme grunnlag.

Endret av Pastor Lorentzen
Lenke til kommentar

Og så lenge man gratis kan laste ned oppdateringer til PES med alle lag og spillere editert riktig, så ser jeg ikke på lisensene som noe stort problem.

 

Men men... FIFA og PES har jo forskjellige målgrupper, og derfor trenger FIFA disse lisensene og all glansen for å overskygge det som faktisk betyr noe: spillbarheten.

Endret av Toa
Lenke til kommentar
Alvorlig talt, mener du at det er til forsvar for FIFA-serien at de bruker sine enorme pengeressurser til å skvise ut konkurrentene ved å kjøpe eksklusvitet på fotballisenser? Det er vel heller til forsvar for Pro Evolution som til tross for manglende Premiere League-lisens klarer å selge like mange eksemplarer som FIFA i bl.a. England.

 

Hvilke markedsstrategier de forskjellige selskapene bruker for å få solgt sitt produkt kan jo diskuteres, men er ikke fokusert noe på i min blogg. Jeg tar FIFA i forsvar på bakgrunn av at det er en flott fotballserie som har gitt oss mange gode spill i mange år, og mest sannsynlig kommer til å fortsette med det. De har i de siste år blitt utsatt for hard kritikk, en kritikk jeg synes er en smule urettferdig ettersom de klarer å fenge så mange som de gjør.

 

De klarer jo ikke å skvise sin argeste konkurrent ut av markedet hvis de selger like mange eksemplarer? :)

Endret av EmmJay
Lenke til kommentar

For min del er det ikke så vanskelig å beskrive denne ubeskrivelige ”fotballfølelsen” du nevner.

Når laget som helhet oppfører seg mest mulig som de ville gjort i virkelighetens verden, og jeg føler at jeg ikke bare spiller et spill hvor jeg blir belønnet om jeg følger spillets egne regler, men får en illusjon om at jeg må følge virkelighetens regler, dukker denne følelsen opp hos meg. Dette klarer PES-serien forbausende ofte.

 

Det skal sies at jeg er over gjennomsnittet interessert i fotball, og ikke minst den taktiske og strategiske biten. For meg er ett mål etter en vellykket Flo-pasning like egnet til å frembringe gåsehud som et flott dribleraid (som jeg også vet å sette pris på).

 

Når det er sagt har jeg full forståelse for at mange foretrekker FIFA. Et spill hvor det visuelle og umiddelbare blir vektlagt i så høy grad vil nødvendigvis appellere til en stor gruppe. Selv foretrekket jeg SSX foran andre, mer realistiske Snowboardspill, uten at jeg ser på meg selv som en mindreverdig gamer av den grunn.

 

 

Med det klarlagt er jeg likevel skuffet over usaklighetene og de håpløse definisjonene i bloggen din.

 

Det eksisterer over hodet ingen likhetstrekk mellom det å spille fotball i virkeligheten og å spille det på data eller konsoll, så hvordan kan vi kalle det fotballfølelse?

 

Doh.

 

 

Du har selvfølgelig helt rett i at man ikke kan sammenligne fotball man spiller selv og fotball på TV-spill på den måten at man ikke har noen fysiske relasjoner til verken ball, bane, medspillere, motspillere og alt annet som kan relateres til det å selv spille ekte fotball i et TV-spill. Det vet selv en femåring. Men å si at det ikke er noen likhetstrekk er like forbanna teit som å si at en flysimulator overhodet ikke har noen likhetstrekk med det å fly et ordentlig fly. Konsekvensen av din påstand blir dermed at Super Mario Bros 3, eller et hvilket som helst annet spill, har like mye (lite) til felles med fotball som et fotballspill (for eksempel FIFA).

 

 

Alle er enige om at fotballspill ikke kan sammenlignes fysisk med det å spille fotball selv, men det kan vel sammenlignes med det å se fotball på TV? Og jeg føler meg ganske trygg når jeg påstår at ethvert fotballspill baserer seg på å gjenskape en tilskuersituasjon, hvor man selv kontrollerer spillerne og ikke en fysisk-være-på-banen-selv situasjon.

Her mener jeg PES knuser FIFA, de lykkes mye bedre i å frembringe følelsen av at man styrer spillerne etter de samme premissene som i virkelighetens fotball.

Endret av Leonardo
Lenke til kommentar
Et av de store argumentene er ofte at Pro Evolution Soccer er et bedre spill fordi det gir den beste fotballfølelsen. Er dette sant?

 

Ja, selvfølgelig er det et av de store argumentene. Akkurat som Leonardo i posten over skriver at folk leter ikke etter den nøyaktige fotballfølelsen, for den finnes ikke på et TV-spill, men de leter etter den beste, òg den følelsen har Pro Evolution skapt.

Lenke til kommentar
Alvorlig talt, mener du at det er til forsvar for FIFA-serien at de bruker sine enorme pengeressurser til å skvise ut konkurrentene ved å kjøpe eksklusvitet på fotballisenser? Det er vel heller til forsvar for Pro Evolution som til tross for manglende Premiere League-lisens klarer å selge like mange eksemplarer som FIFA i bl.a. England.

 

Hvilke markedsstrategier de forskjellige selskapene bruker for å få solgt sitt produkt kan jo diskuteres, men er ikke fokusert noe på i min blogg. Jeg tar Fifa i forsvar på bakgrunn av at det er en flott fotballserie som har gitt oss mange gode spill i mange år, og mest sannsynlig kommer til å fortsette med det. De har i de siste år blitt utsatt for hard kritikk, en kritikk jeg synes er en smule urettferdig ettersom de klarer å fenge så mange som de gjør.

 

De klarer jo ikke å skvise sin argeste konkurrent ut av markedet hvis de selger like mange eksemplarer? :)

5005312[/snapback]

 

Tja, nå har vel alltid Britney Spears solgt flere cd'er og "fenget" mer mennesker enn diverse mer god musikk....

 

Fifa har den greien at folk kan score feiende flotte mål med minimal trening, og dermed gir spilleren belønning fra første spark. Men etterhvert som man spiller Fifa ender det opp med at man begynner å frustrere seg over mangler og begrensninger i spillet.

 

PES har den greien at den er vanskeligere og MYE mer realistisk fotball. Etterhvert som man kommer inn i det, så kjenner man igjen masse mer situasjoner som dukker opp på fotballbanen. At fotballen ikke alltid er feiende flott har jo mindre å si. Å vinne en 20-minutters kamp 1-0 der meste av kampen er kjemping på midtbanen, og knallharde tacklinger, føles utrolig godt!

 

At folk fremdeles liker Fifa er rett og slett fordi de ikke vet bedre...

 

(skrevet i høy hastighet, og sikkert dårlig formulerte poenger....dårlig tid... tjobing!)

Endret av Toa
Lenke til kommentar

At folk fremdeles liker Fifa er rett og slett fordi de ikke vet bedre...

 

(skrevet i høy hastighet, og sikkert dårlig formulerte poenger....dårlig tid... tjobing!)

5006566[/snapback]

 

 

Og hvem er du til å bestemme hva folk vet eller ikke? Selv har jeg mye mer lyst til å spille et enkelt fotballspill enn et spill som er utfordrende og tar tid å lære. Det har absolutt ingenting å gjøre med at jeg ikke vet bedre, det har å gjøre med hva man foretrekker.

 

Selv synes jeg PES-serien er kjedelige greier og vil heller slå på fifa og score et flott mål etter 3 minutters spilling (og minimalt med utfordring). Vil jeg spille fotball tar jeg meg en tur på kunstgresset.

Lenke til kommentar

Å diskutere hvilket av spillene som funker best på et personlig plan blir like teit som å diskutere hvem som er penest av Jennifer Aniston og Angelina Jolie (Angelina :love: ). Jeg respekterer alle som foretrekker FIFA, og har forståelse for deres argumenter.

 

Men leter man etter dybde og et spill som etterligner fotball mest mulig realistisk må man velge PES.

Endret av Leonardo
Lenke til kommentar

At folk fremdeles liker Fifa er rett og slett fordi de ikke vet bedre...

 

(skrevet i høy hastighet, og sikkert dårlig formulerte poenger....dårlig tid... tjobing!)

5006566[/snapback]

 

 

Og hvem er du til å bestemme hva folk vet eller ikke? Selv har jeg mye mer lyst til å spille et enkelt fotballspill enn et spill som er utfordrende og tar tid å lære. Det har absolutt ingenting å gjøre med at jeg ikke vet bedre, det har å gjøre med hva man foretrekker.

 

Selv synes jeg PES-serien er kjedelige greier og vil heller slå på fifa og score et flott mål etter 3 minutters spilling (og minimalt med utfordring). Vil jeg spille fotball tar jeg meg en tur på kunstgresset.

5012207[/snapback]

Pes er slett ikke vanskeligere, bare så mye bedre!. Skal ikke spill være litt vanskelig å?

Som med alle ting så trengs det bare øving for å bli god.

Lenke til kommentar

Pes er slett ikke vanskeligere, bare så mye bedre!. Skal ikke spill være litt vanskelig å?

Som med alle ting så trengs det bare øving for å bli god.

5018981[/snapback]

 

 

Som jeg sa, så går det på preferanser. Det er ikke opp til andre å bestemme hvilken type spill andre skal like.

 

Det jeg reagerte på var: "At folk fremdeles liker Fifa er rett og slett fordi de ikke vet bedre..."

Lenke til kommentar

Det blir jo som å sammenligne Gran Turismo med Burnout. Noen vil spille arcade versjonen av fotball, mens andre vil spille the real deal.

 

Jeg personlig foretrekker PES serien for den er nermest virkeligheten. Du får virkelig følelsen av hvor tilfeldig, irriterendes, herlig, fantastisk og frustrerende fotball kan være når du spiller PES.

 

Mens andre igjen foretrekker Fifa. Her får du en blanding av action og glam fotball. Følelsene er borte, her er det spillet som styrer deg og ikke omvendt. tilfeldighetene er borte, og den fantastiske følelsen ved å knuse ballen i vinkelen fra 20 meter finnes ikke lenger. For du har scora det samme målet 50 ganger før.

 

Jeg kommer aldri til å forstå folk som velger Fifa framfor PES. Men smaken er vel som baken? :hmm:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...