Gå til innhold

"Panikknapp" til umiddelbar sletting


Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til at folk mistenker sterkt kriminelle motiver er vel at ingen andre vil ha så stort behov for øyeblikkelig destruksjon uten å allerede ha tilgang til det.

 

(Forutsetter at både norsk og utenlandsk etteretning har tilgang til mange måter å destruere en disk som ikke er lovlig for vanlige borgere)

 

For alle andre så vil en kryptert disk være tilstrekkelig. Altså ikke at man krypterer enkeltfiler, men at selve disk-systemet er kryptert.

 

Med god kryptering så vil selv ikke CIA klare å få fram dataene før det har gått så mange år at innholdet ikke lenger er interessant.

 

Eneste grunn til å destruere isteden er hvis man skal beskytte seg mot at en domstol pålegger å oppgi pasordet eller at man frykter at det tortureres fram.

 

Begge deler er sterke indikatorer på Tung Kriminalitet....

Lenke til kommentar

Blir ikke dataene ødelagt ved stor varme, eller mye strøm?

 

Hvis dette er tilfelle, kan du jo installere en transformator/inverter i PC'en, som straks du trykker på knappen sender enorme spenninger gjennom harddisken? Eventuelt bruke en ekstern strømkilde? Med nok strøm bør det jo være mulig å "grille" hele disken.

Lenke til kommentar

Ein kunne jo og kanskje evt lagra data på ein USB-penn-sak.

Slike er vel også enkle å ødelegge / destruere...?

Litt drit om den blit ødelagt når den ikkje skal det da - så kan være lurt å kanskje ha ein kopi ein plass ingen vil tenke på å leite... (lettere sagt enn gjort - veit...)

 

MEN - har ikkje TEMP-filer har ein tendens til å bli liggandes på systemdisken? Gjerne uten at disse er tilgjengelig? Tenker at dei som driver med data-recovery har mulighet til å sjekke dei filene me ikkje normalt får tilgang til...?

Endret av 2rb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
Grunnen til at folk mistenker sterkt kriminelle motiver er vel at ingen andre vil ha så stort behov for øyeblikkelig destruksjon uten å allerede ha tilgang til det.

 

(Forutsetter at både norsk og utenlandsk etteretning har tilgang til mange måter å destruere en disk som ikke er lovlig for vanlige borgere)

 

For alle andre så vil en kryptert disk være tilstrekkelig. Altså ikke at man krypterer enkeltfiler, men at selve disk-systemet er kryptert.

 

Med god kryptering så vil selv ikke CIA klare å få fram dataene før det har gått så mange år at innholdet ikke lenger er interessant.

 

Eneste grunn til å destruere isteden er hvis man skal beskytte seg mot at en domstol pålegger å oppgi pasordet eller at man frykter at det tortureres fram.

 

Begge deler er sterke indikatorer på Tung Kriminalitet....

4999822[/snapback]

 

Herre min hatt, er du østtysker eller? Det kan vel være mange gode grunner til å beskytte dokumenter uten at man skal stemples som kriminell av den grunn. Men som sagt tror jeg dette er å overdrive litt, siden han allerede kjører PGP dekstop 9.0. Og når det gjelder lovligheten er det selvsagt ikke bittelitt ulovlig hverken å kryptere eller destruere data.

 

Jeg mener som sagt at han kanskje er litt paranoid, men det er ikke til å komme bort fra at selv politiet gjør ulovlige ting i dette landet. At man ønsker en slik løsning for å beskytte sin egen lovpålagte taushetsplikt ser jeg utelukkende på som positivt.

Lenke til kommentar
Kongevann er jo den ultimate løsningen da. Det knekker jo gull og platinum, så tror nok ikke en spinkel liten HD skal klare å motstå noe sånt. Problemet er jo bare å få tak i det...

 

Noen burde sende en mail til mythbuster og be dem lage en episode om dette!

4998263[/snapback]

 

Kongevann er vel bare en blandig av Salpetersyre og Svovelsyre? skulle ikke være så vanskelig og lage... finner det man trenger på enhver skolelab:P

Lenke til kommentar

Herre min hatt, er du østtysker eller? Det kan vel være mange gode grunner til å beskytte dokumenter uten at man skal stemples som kriminell av den grunn.  Men som sagt tror jeg dette er å overdrive litt, siden han allerede kjører PGP dekstop 9.0. Og når det gjelder lovligheten er det selvsagt ikke bittelitt ulovlig hverken å kryptere eller destruere data.

 

Jeg mener som sagt at han kanskje er litt paranoid, men det er ikke til å komme bort fra at selv politiet gjør ulovlige ting i dette landet. At man ønsker en slik løsning  for å beskytte sin egen lovpålagte taushetsplikt ser jeg utelukkende på som positivt.

5000063[/snapback]

 

Jovisst, men den er beskyttet allerede når hele disksystemet er kryptert. (Ikke som i et program man kjører i Windows, men som at hele disken er kryptert før man engang kommer så langt som å formatere og installere.

)

Jeg kjenner nok advokater til å vite at å finne et passord som ikke eksisterer andre steder enn inni hans hode er en meget vanskelig og omstendelig prosess som må oppfylle meget formelle krav og dermed er innholdet på disken like sikkert som alt annet han vet men ikke kan fortelle.

 

En stor fordel er at han ved behov senere kan "huske" det igjen og dermed unngår å permanent ødelegge noe ved en misforståelse.

Lenke til kommentar

Om det er smaa datamengder man trenger aa sikre er det sikkert mulig aa lage seg en liten partisjon paa disken og saa bruke et program som skriver verdier fra 0-255 over hele partisjonen iloepet av kort tid. Med 255 lag data over de originale verdiene tror jeg IBAS sliter. Sleng paa en UPS saa har man noen minutter kraft om polisen kutter stroemmen og. Om man er skikkelig paranoid kobler man delete programmet til UPS notification saken slik at naar lynet slaar ned i trafo'en blir kvitteringa di for Luther Vandross CD'en og den fra kondomeriets nettbutikk borte :-)

 

-

Per Christian

Lenke til kommentar

Fannt denne oppskriften på elektromagnet. Vet ikke hvor sterkt batteriet må være, eller hvor stor spiker/metallstang du vil trenge, men du kan jo prøve deg frem med en handfull disker. ;) Det vil være verdens minste sak å legge en bryter på ledningen i alle fall:

 

Elektromagnet: Surr først en ledning rundt en jernspiker (ca ti ganger). Jo flere ganger du surrer ledningen rundt spikeren, jo sterkere blir elektromagneten din. Ta av plasten ytterst på ledningen, og fest metallet til et batteri.

Endret av squabbish
Lenke til kommentar

Borr et lite hull i harddisken oppå, slik at det er mulig å helle ned noe direkte på plata. Lag en beholder til en sykt sterk syre og en liten elektrisk ventil som er forbundet med denne "panikk" knappen. Da trykker han bare på den og *Sssssssssssh* borte vekk.... må kanskje ha noe som stopper syra før den ender på gulvet men...

Lenke til kommentar
Borr et lite hull i harddisken oppå, slik at det er mulig å helle ned noe direkte på plata. Lag en beholder til en sykt sterk syre og en liten elektrisk ventil som er forbundet med denne "panikk" knappen. Da trykker han bare på den og *Sssssssssssh* borte vekk.... må kanskje ha noe som stopper syra før den ender på gulvet men...

5003353[/snapback]

 

Borrer du hull oppå disken tipper jeg en 5'er på at den blir ubrukelig etterpå. Skal lite støv/spon etter borringa før den blir defekt.

 

Opererte en 5 år gammel disk som hadde tatt kvelden her om dagen. Den hadde "ferdig-borrede" hull med tykk klisterlapp "Warranty void if removed" (noe i den dur) på. Under klisterlappen var det rett på lager-plata... Skulle vært ganske enkelt å hellt noe neppå der...

 

Edit: Om dette er praksis i dag er en annen sak. Jeg pirker ikke klisterlapper på hd'er.

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

"Jeg kjenner nok advokater til å vite at å finne et passord som ikke eksisterer andre steder enn inni hans hode er en meget vanskelig og omstendelig prosess som må oppfylle meget formelle krav og dermed er innholdet på disken like sikkert som alt annet han vet men ikke kan fortelle.""

 

Selvsagt har du rett i dette, men hvis det nå skjedde at politiet tok seg ulovlig til rette så hadde det ikke hjulpet å komme med de juridiske innsigelsene etter at tannkremen var ute av tuben, om du skjønner hva jeg mener. Dessuten er det ikke nødvendigvis slik at de etiske retningslinjene alltid vil være i tråd med politiets og domstolenes oppfatninger.

 

I alle tilfeller så er problemet løst ved hjelp en SSD løsning, så jeg kan bare takke for hjelpen til rette vedkommende :thumbup:

 

Om det er noen vits å ha tråden åpen etter dette får moderator vurdere.

 

Edit: Ikke helt smooth med det nye forumet enda, så missa litt på quotingen.

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor dere avskrev løsningen med spregstoff så kjapt.

Kl C sprengningsserfifikat krever ingen formell utdanning, bare en enkel avkrysningsprøve på nermeste politistasjon.

0,5 meter detonerende lunte (klippes opp og tapes på hdd'en) koster ca 100,-

1 stk "treg" gruppe 3 elektrisk tenner (tapes sammen med resten) koster 50,-

1 9V batteri og 1 bryter koster vel ca 50,- det også.

Dette blir ikke så stor eksplosjon at det er farlig for annet en hørselen så lenge du ikke sitter oppå kabinettet når det smeller, og ALT av hardware er ujenkallelig borte!

Lenke til kommentar

Et alternativ er jo å legge disken i en utskytningskanon og sende den 2000 meter opp i lufta, før den lander på statuene i Frognerparken (viktig å ikke bomme da :innocent: )

 

Fra spøk til alvor, kunden har to alternativer slik jeg ser det: Forsterke døra for å kjøpe seg tid nok til å skrive over disken flere ganger, eller benytte seg av skikkelig kryptering. Det finnes krypteringsalgoritmer som det *påstås* det er umulig å knekke før om ganske lenge. Jeg husker også en sak i Danmark for en del år tilbake der politiet stod maktesløse når de beslagla maskiner kryptert med Safeguard (kjøpes hos buysec.no) De klarte riktignok å komme inn på noen av maskinene fordi en brukeren hadde valgt et 1 vanlig ord som passord (som polititet gjettet) men resten kom de ikke inn på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...