Gå til innhold

har jeg dårlige forutsetninger om jeg greier måle.


Christian86

Anbefalte innlegg

Studerer økonomi og administrasjon bachlor grad nå. Som spesialisering 3. året så har jeg vel valget mellom bedriftsøkonomi og lederpyskologo (sitnevnte liker jeg godt)

 

etter dette skal jeg ha master i jus.

 

 

Har jeg dårlige sjanser på godt betalt jobb om jeg får c på alle karakterene, eller burde jeg stresse og så prøve å hevde meg til B i en del fag?

 

ps! ikke minn meg på at dette er langt studie osv. jeg vet at det er lenge, men jeg vil og skal greie det uansett!

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør uansett skaffe deg best mulige karakterer. De første årene er det bare karakterer (og stedvis til en viss grad utenomfaglige aktiviteter) som teller når du skal skaffe deg arbeide. Etter det jeg hører av andre er dette spesielt viktig innen juss.

 

Senere er det resultater fra ditt arbeide som teller når du skal skifte arbeide i den merkantile sektoren.

 

Et studium som i øyeblikket er i vinden, også når det gjelder lønn, er MBA: http://www.karrierelink.no/al.php?ar_id=1010 "Mest tjener MBA-kandidatene i konsulentbransjen hvor gjennomsnitts- inntekten er 94.000 dollar årlig."

Lenke til kommentar

Av erfaring i de sakene der jeg har vært med på å ansette folk: karakterene betyr mindre enn at vedkommende har tatt studiet på normert tid. Det siste som er interessant er mennesker som sitter og gnurer og ikke klarer å gjøre seg ferdig med utdanningen.

 

Jussen er historisk sett litt spesielt, og langt mer "analt" i forhold til karakterer.

Lenke til kommentar

Du store tid. For en innstilling.

 

Mine råd:

 

- dersom arbeidsgiver ikke vil ansette deg fordi du har "for gode" karakterer, er det heller ikke en arbeidsgiver du ønsker å arbeide for.

 

- vær klar over at endel arbeidsgivere, spesielt de som anser seg for å være eliten, ønsker å se gode resultater i utenomfaglige aktiviteter som f.eks. idrett, organisasjoner med mer.

Lenke til kommentar

i løpet av de siste tre årene så er dette hva jeg har gjort:

 

Leder for Aktiv Elev 2003-2005

Komité ansvarlig 2003-2004

Design ansvarlig for Årbok 2003-2004

Design ansvarlig for Aktiv Elev årsrapport 2004-2005

Design ansvarlig for Årbok 2004-2005

Seminar ansvarlig for Elevrådet 2003 – 2004

Seminar ansvarlig for Aktiv Elev 2002-2005

Nestleder Skoleutvalget 2005-2005

Elevrådsleder 2005-2005

Frivillig Folkebiblioteket 2005-

Frivillig Aktiv Elev 2005-

Koordinator for de frivillige ved Folkebiblioteket 2005 -

 

 

så er jeg muligens en del av miljøutvalget ved skolen min nå (høgskole)

Lenke til kommentar
Og elevrådet, hvertfall på skolen vår, virker bare LAME og uinteressant.

5000425[/snapback]

 

Elevrådet virker LAME helt til du er med der selv..

 

Så lenge man ikke engasjerer seg kommer man seg heller ingen vei..

 

 

Christian: Merittene dine burde jo ihvertfall kun telle positivt, og ellers har jeg ingen peiling på karakterer så kan egentlig ikke uttale meg noe mer om denne saken.

Lenke til kommentar

en gang må du starte...jeg var passiv helt til politiet dukket opp på skolen og begynte å snakke om aktiv elev. Etter det tok det helt av. Tror jeg i løpet av 2,5 år hadde ca 400 timer fravær, 4,2 i snitt og gjennomførte alle prosjekter jeg satt i.

 

årboken kom sist ut i 99 når jeg begynte, i løpet av 3 år var jeg sentral i å få den ut 2 ganger :p

Lenke til kommentar
en gang må du starte...jeg var passiv helt til politiet dukket opp på skolen og begynte å snakke om aktiv elev. Etter det tok det helt av. Tror jeg i løpet av 2,5 år hadde ca 400 timer fravær, 4,2 i snitt og gjennomførte alle prosjekter jeg satt i.

 

årboken kom sist ut i 99 når jeg begynte, i løpet av 3 år var jeg sentral i å få den ut 2 ganger :p

5000973[/snapback]

 

Misforstår jeg når jeg tolker "400 timer fravær" som fravær på grunn av at du var utenomfaglig aktiv? Eller var dette "skolelei"-fravær?

 

Uansett, jeg hadde også rundt 4,2 i snitt (på ungdomsskolen), hvis jeg ikke tar feil så trenger man rundt 5 for å komme inn på jus, noe jeg også har veldig lyst til. Kommer du lettere inn hvis du har en bachelor?

 

Men for at jeg ikke bare skal besvare spørsmålet ditt med et annet spørsmål, så tror jeg at åtte års høyere utdannelse utelukkende sees på som positivt. Du kan kanskje få problemer med å få jobb innenfor noe som relaterer seg til kun økonomi-utdannelsen, fordi du vil være overkvalifisert. Da vil sikkert arbeidsgiveren anta at du forlater jobben hvis du får et jobbtilbud som passer deg bedre. Men hvis du søker på en jurist-jobb og har over middels karakterer, så bør du jo stille sterkere enn konkurrenter. Det vil kanskje også telle at du er litt "gammel" til å være nyutdannet, men det vet ikke jeg noe om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...