Gå til innhold

FireFox bruker mye CPU

-=Petter=-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Bruker Mozilla Firefox, ikke hatt noe problemer med det i det hele tatt, men nå har det begynt og bruke utrlig mye cpu og lagger da jeg skroller...

Noen som vet hva grunnen til dette kan være?

Mvh

Petter

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hei

Bruker Mozilla Firefox, ikke hatt noe problemer med det i det hele tatt, men nå har det begynt og bruke utrlig mye cpu og lagger da jeg skroller...

Noen som vet hva grunnen til dette kan være?

Mvh

Petter

Kommer jo an på hva du har lagt inn..

Har du mange extensions?

Evt kan det hende skjermkortet ditt suger. (ok edit, det hørtes litt slemt ut)

Er det mye bilder + flash og slikt på sidene det lagger eller er det bare ren html med css?

Endret av wabble
Skrevet

Tror nok Firefox hadde gått glimerende på et Matrix Mystique med 2 MB RAM, skjermkortet har ytterst lite med det å gjøre, 2D er veldig enkelt og raskt å tegne.

Det er mest sannsynlig noe som har hopet seg opp, av plug-ins, adware, virus, spyware, extensions, programmer i gang etc.

Sjekk med Ad-Aware eller hijackthis

Reinstallering av firefox kan være en utvei.

Skrevet (endret)
Tror nok Firefox hadde gått glimerende på et Matrix Mystique med 2 MB RAM, skjermkortet har ytterst lite med det å gjøre, 2D er veldig enkelt og raskt å tegne.

Det er mest sannsynlig noe som har hopet seg opp, av plug-ins, adware, virus, spyware, extensions, programmer i gang etc.

Sjekk med Ad-Aware eller hijackthis

Reinstallering av firefox kan være en utvei.

Dette er jeg ikke enig i. Tenk på det du sier. Hvis det da er tyngre bildefiler i siden med høy oppløsning så kan det ha mye å si. Både på prosessor og skjermkort da alt skal tegnes opp på nytt.

Nettleseren trekker allerede masse når den tegner opp en side. Prøv selv.

>>Åpne windows oppgavebehandling>finn nettleseren din under prosesser>gå i nettleseren din>skriv www.vg.no i adresselinjen>trykk enter of se spent på hva som skjer..

Men det er trolig svak cpu som stopper mest..

Endret av wabble
Skrevet (endret)

Når et bilde er dekomprimert, blir det lagret i et linjært minneområde, et bildet 1024x768x4 (32bit) tar nøyaktig 3MB (uten header), for å kopiere dette inn i skjermkort minne, trengs det en 45 MHZ prosessor (eller betydelig lavere, grunnet noen interne ting i moderne prosessor som gjør at de kan utføre flere operasjoner samtidig) for å tegne 60 ganger i sekundet, enkel matematikk.

Og når vår venn sitter med et skjermkort som kanskje har en 333 MHz prosessor, og en CPU med kanskje 1.8 GHz prosessor(eller mye raskere, hva vet jeg?), er det enkel logikk at dette går glimrende :)

Endret av GeirGrusom
Skrevet (endret)
Når et bilde er dekomprimert, blir det lagret i et linjært minneområde, et bildet 1024x768x4 (32bit) tar nøyaktig 3MB (uten header), for å kopiere dette inn i skjermkort minne, trengs det en 45 MHZ prosessor (eller betydelig lavere, grunnet noen interne ting i moderne prosessor som gjør at de kan utføre flere operasjoner samtidig) for å tegne 60 ganger i sekundet, enkel matematikk.

Og når vår venn sitter med et skjermkort som kanskje har en 333 MHz prosessor, og en CPU med kanskje 1.8 GHz prosessor(eller mye raskere, hva vet jeg?), er det enkel logikk at dette går glimrende :)

ahem

Da var det rart at jeg på jobben sitter på en 1,8ghz prosessor og får hele pc'n til å låse seg med en oppløsning på 1600x1200 på skjermkort med mer enn 16 mb da. Ser du under prosesser så sier det jo seg selv når cpu flyr opp på 90% når du scroller uansett hvor mye teoritall du har å by på.

Endret av wabble
Skrevet (endret)

Men tilbake til konkrete råd.

Jeg ville forsøkt først å fjerne alle extensions, oppdater den så til 1.0.7 hvis du ikke har gjort det. Får du da fortsatt samme problem?

Endret av Theo343
Skrevet
>>Åpne windows oppgavebehandling>finn nettleseren din under prosesser>gå i nettleseren din>skriv www.vg.no i adresselinjen>trykk enter of se spent på hva som skjer..

Men det er trolig svak cpu som stopper mest..

VG er jo en temmelig spesiell side med ufattelig dårlig kode og som i tillegg er stappet med animerte bilder og Flash. Derfor bruker CPU'en mye kraft på å tegne den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...