Gå til innhold

Elevvold i Norske skoler (TV2 doc)


Anbefalte innlegg

Mandag kveld gikk det en dokumentar på Tv2 klokka 2230.

Denne handlet om vold i norske skoler, elevvold mot lærere.

 

Det kom frem at blandt de offesielle tallene på en og en halv prosent var det store mørketall, der så mye som 1/5 av alle lærere har opplevd alvorlige trusler og 1/6 av alle lærere har opplevd vold fra elever i skolen.

 

Det ble blandt annet vist at ved utvalg av to tilfeldige 10ende klasser så hadde over halvparten av elevene i de to klassene registerte tilfeller av div (bl.a. ran, heleri, narkotika, brannstifting, legemsbeskadeligelse).

 

Hva tenker folk om dette?

Flere som såg dokumentaren?

 

Linker:

Tv2

Dagbladet

Endret av troyel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sier litt om hvordan kriminaliteten blandt ungdom utvikler seg og ikke minst respekten for de voksne. Selv om det kan ha en aller så liten forbindelse med dop...

 

Anyway, det der bør stoppes med kjappe tiltak, og deretter jobbe med noen langsiktige tiltak for å bedre dette fremover...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dette har nødvendigvis spesifikt med respekten for voksne. Mer om respekt for samfunnet etc. Dersom man kan oppføre seg truende mot en lærer etc så er vel lista tilsvarende lavere mot en medelev? Når det kommer så langt at lærerne føler det på kroppen vil jeg tro at det går tilsvarende verre utover elever.

Lenke til kommentar

sant så sant.

Det er nesten så at dersom det er slike situasjoner så skulle lærere hatt en form for "myndighet" over elevene. Som direkte utvisning av klasse og rett på institusjon for barn med adfers- og kriminal problemer (om det finnes, hvis ikke opprettes nå).

Og om lærere ikke tørr pga direkte trusler så burde de da kunne ta det via styre på skolen uten videre spørsmål.

 

Høres kanskje enkelt ut her, men noen tiltak bør vurderes dersom det er så ille som media sier.

 

Liker forresten litt av ironien. Mange av avisene er venstrepåvirket... Blåser opp Frp bagateller, stiller dem i et mørkt lys og "ler" av dem, samtidig som de blåser opp kriminalproblemene i samfunnet ... Ain't life ironic!

Lenke til kommentar
Liker forresten litt av ironien. Mange av avisene er venstrepåvirket... Blåser opp Frp bagateller, stiller dem i et mørkt lys og "ler" av dem, samtidig som de blåser opp kriminalproblemene i samfunnet ... Ain't life ironic!

Hører jeg noen si --- salgstall? Kriser, konflikter etc SELGER.

 

Jeg synest personlig at dokumentaren gav et ALT for skeivt inntrykk. Tilfellene var fra Oslo skoler og en fra Bergen. Jeg skal banne på at de eksemplene de brukte der halvparten av elevene hadde caser hos politiet er EKSTREM tilfeller. Det ble presentert som om dette skulle gjelde hele landet, noe jeg tviler sterkt på. Dette er nok et veldig stort problem i Oslo, og kanskje i mindre grad i andre store Norske byer.

 

Men det morsommer er vel at ting som foregår i Oslo har en tendens til å forgreine seg i mindre byer etterhvert...

Lenke til kommentar

Dette er problemer man må ta tak i. Jeg vil påstå at sosialdemokrater har et naivt syn på problemene, at det vil ordne seg bare man lar elevene få herje litt mer.

 

Man må for det første få et godt samarbeid mellom elever, lærere og foresatte for praktiske løsninger på problemer. Lærere må også tørre å sette grenser. Jeg har mange sympatier med Bjørneboe-idealer, men en plass må man sette en grense.

 

Vi trenger også flere lærere og mindre klasser. SV går med på å skape større klasser. Det er et velkjent faktum at mindre klasser og flere lærere gir bedre oppfølging, du kan få svar på flere spørsmål, og dessuten et nærere forhold til både lærer og medelever.

 

Jeg støtter også (Stange) RV når de maner opp til at skolene skal samarbeide mer med arbeidslivet. La elever få hospitere i arbeidslivet, slik at de kan få et avbrekk fra trøtt teori, samtidig som de får erfaring og opplæring i det virkelige arbeidslivet, slik at man kan få kontakt med samfunnet utenfor skolen, kanskje et mål for fremtiden - hva kan utdanningen benyttes til i praksis osv.

 

Lærere bør også ha en verdifull lønn, og en oppfølging som sikrer de. Lærerne har tross alt ansvaret for fremtiden vår.

Lenke til kommentar

Problemet er at læreren ikke har noen mulighet til å ta igjen. I enkelte situasjoner er det ganske enkelt på sin plass å gi snørrungen en skikkelig lusing. Enkelte, mindre intelligente og mindreverdige individer, klarer først å forstå når et slag blir møtt med et hardt balltre.

 

Vi trenger også flere lærere og mindre klasser. SV går med på å skape større klasser. Det er et velkjent faktum at mindre klasser og flere lærere gir bedre oppfølging, du kan få svar på flere spørsmål, og dessuten et nærere forhold til både lærer og medelever.

Mine erfaringer fra ungdomsskolen er at det først og fremst var bråkmakerne som opptok lærerne mest. Og bare for å ha det sagt: Det er ikke fordi de trengte hjelp med noe fagrelatert.

 

Jeg støtter også (Stange) RV når de maner opp til at skolene skal samarbeide mer med arbeidslivet. La elever få hospitere i arbeidslivet, slik at de kan få et avbrekk fra trøtt teori, samtidig som de får erfaring og opplæring i det virkelige arbeidslivet, slik at man kan få kontakt med samfunnet utenfor skolen, kanskje et mål for fremtiden - hva kan utdanningen benyttes til i praksis osv.

Hvis det er løsningen på problemet, så er problemet eleven og ikke undervisningen. Selv en 10-åring bør forstå at man ikke kan rave rundt som en vill ape og true andre for å få viljen sin. Undervisningen i den norske skolen er håpløst gammeldags og så og si komplett ubrukelig i en praktisk situasjon. Det eneste skolen lærer elevene er å pugge, og det er nettopp derfor man ofte lærer mer av å lete opp ting på egen hånd. Uansett så skal ikke elendig undervisning og pensum drive elvene til å bli voldsmaskiner.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Jeg synest personlig at dokumentaren gav et ALT for skeivt inntrykk. Tilfellene var fra Oslo skoler og en fra Bergen. Jeg skal banne på at de eksemplene de brukte der halvparten av elevene hadde caser hos politiet er EKSTREM tilfeller. Det ble presentert som om dette skulle gjelde hele landet, noe jeg tviler sterkt på. Dette er nok et veldig stort problem i Oslo, og kanskje i mindre grad i andre store Norske byer.

Hvis du hadde fulgt med hadde du kanskje fått med deg at det var gjort en undersøkelse på vold mot lærere. Den viste at 1 av 6 lærer hadde blitt utsatt for vold og at tilfellene fordelte seg jevnt over hele landet. Synes det er bra at de tar med slike tilfeller, vi trenger å vite hvor ille det faktisk er på enkelte skoler.

Lenke til kommentar
de skjønner ikke at noen må bli satt på plass med en real omgang juling.

Nei, akkurat det skjønner jeg ikke. Du er velkommen til å forklare.

Det kalles selvforsvar. Desverre så er det enkelte som innbiller seg at alder gir voldelige elementer immunitet og frihet til å herje på andres bekostning.

Lenke til kommentar

Klassekampen hadde et oppslag om disse problemene for et par uker siden. De intervjuet blandt annet en gruppe fremmedspråklige elever på ungdomskoletrinnet. De ga klart uttrykk for den oppfatningen at i den norske skole er alt lov.

 

En av dem fortalte en historie om en gutt i klassen som hadde gått frem til læreren og bannet henne opp og ned. Hva gjorde læreren med det? Jo hun sa noe sånt som: "Hvorfor sier du sånt til meg? Nå ble jeg lei meg..." Og noen annen konsekvens fikk ikke det. De sa at i landene de kom fra hadde sånt blitt slått ned på øyeblikkelig (og bokstavelig!) Her i Norge fikk bråkmakerne ødelegge for undervisningen uten at lærerne kunne/ville gripe inn.

 

Det var et tankekors at de fortalte at noen foreldre løste dette problemet å sende barna til hjemlandet for å gå på skole, og at disse følge dem selv "kunne mer enn de som hadde gått i norsk skole" når de kom tilbake til Norge...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Sosialisttantene selv ha ødelagt arbeidsplassen sin ved å systematisk ødelegge lærernes autoritet, myndighet og respekt. Raddistantene i skolen tror at villmenn kan unnskyldes fordi de har hatt en "vond oppvektst, fattige foreldre etc", de skjønner ikke at noen må bli satt på plass med en real omgang juling.

Juling skaper bare frykt og fører til at med en gang elevene får en "snillere" lærer vil de utnytte at læreren ikke griper inn så sterkt.

Lenke til kommentar
Juling skaper bare frykt og fører til at med en gang elevene får en "snillere" lærer vil de utnytte at læreren ikke griper inn så sterkt.

Og av det mener du man kan utlede at hvis ingen lærer griper inn så sterkt, så vil de ikke utnytte dem...?

 

Eller med andre ord: Hvis det står èn ulåst bil på en parkeringsplass, kan vi være enig om at den står i fare for å bli stjålet. Men hva skjer hvis alle er ulåst, slutter biltyvene å stjele biler?

 

Hvordan mener du ellers at skolen skal takle elever som ødelegger for alle?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Sosialisttantene selv ha ødelagt arbeidsplassen sin ved å systematisk ødelegge lærernes autoritet, myndighet og respekt. Raddistantene i skolen tror at villmenn kan unnskyldes fordi de har hatt en "vond oppvektst, fattige foreldre etc", de skjønner ikke at noen må bli satt på plass med en real omgang juling.

Juling skaper bare frykt og fører til at med en gang elevene får en "snillere" lærer vil de utnytte at læreren ikke griper inn så sterkt.

Du har rett. Løsning; spanskrør i alle klasserom.

Lenke til kommentar
Juling skaper bare frykt og fører til at med en gang elevene får en "snillere" lærer vil de utnytte at læreren ikke griper inn så sterkt.

Og av det mener du man kan utlede at hvis ingen lærer griper inn så sterkt, så vil de ikke utnytte dem...?

Jeg mener at elever som utøver vold ikke har noe på en skole å gjøre. La dem komme tilbake når de har lært å oppføre seg.

Lenke til kommentar
Juling skaper bare frykt og fører til at med en gang elevene får en "snillere" lærer vil de utnytte at læreren ikke griper inn så sterkt.

Og av det mener du man kan utlede at hvis ingen lærer griper inn så sterkt, så vil de ikke utnytte dem...?

Jeg mener at elever som utøver vold ikke har noe på en skole å gjøre. La dem komme tilbake når de har lært å oppføre seg.

Hurra, la bråkmakerne seile sin egen sjø.

Ungdomsfengsel neste.

Lenke til kommentar
Hurra, la bråkmakerne seile sin egen sjø.

Ungdomsfengsel neste.

Man behøver ikke la dem seile sin egen sjø. Man kan sette dem på noe arbeid imens.

Arbeid? Spikre paller?

 

Jeg mener uansett at bråkmakere bør holdes i skolen hvis det skal være noe som helst håp for at de skal komme seg ut av den onde sirkelen de har havnet i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...