Gå til innhold

Elevvold i Norske skoler (TV2 doc)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan mener du ellers at skolen skal takle elever som ødelegger for alle?

At enkelte høyreekstreme på forumet kommer med slike utsagn kan jeg forstå (selv om det er skuffende), men jeg hadde ikke forventet slikt fra deg. Mener du virkelig at læreren skal ha lov til å banke opp elever som ikke oppfører seg ordentlig?

 

Hvilke signaler tror du dette vil sende ut? Kanskje man der og da kan stoppe en enkelt elev (selv om man også risikerer en dramatisk eskalering av problemet ved at 20 "fettere" står og venter når læreren skal gå for dagen), men hva med alle de andre elevene? Jeg, som snill og lovlydig elev, hadde i hverfall mistet all respekt for en slik lærer som flyr rundt og svinger knyttneven sin :(

 

Nei, da bør man heller gjøre det lettere å sende voldelige elever på spesialskoler hvor de kan få en helt annen oppfølging av dertil egnet personale. I de mest ekstreme tilfellene kunne kanskje en type internatskole vært tingen, slik at man får kontroll på elevene døgnet rundt. Problembarn har jo ofte vanskelige forhold i hjemmet, hvor foreldren(e) har forsømt sin rolle i oppdragelsen. Ofte er det skilsmissebarn, kanskje bare én foreldre lever, at de er alkoholisert, eller at en av dem har flyttet til et annet land. Dermed har ikke eleven fått "banket" inn den nødvendige disiplinen i hjemmet, som tross alt er den viktigste arenaen for slikt. En vanlig lærer i en vanlig skole har rett og slett ikke tid eller mulighet til å ta over hele den rollen som foreldrene burde stått for. Gjeninnføring av spanskrøret vil nok heller ikke løse problemet.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Jeg sa da ikke noe slikt... ;)

 

Jeg spurte ganske enkelt hvordan man ellers skulle takle slike elever. Jeg etterlyste en kur for problemet, jeg foreskrev ikke noen medisin.

Jeg beklager at jeg kanskje var litt kjapp i svingen. Jeg tolket deg som at du støttet enkelte tidligere innlegg hvor det ble etterlyst fysisk avstraffelse mot elever.

Lenke til kommentar

Jeg, som snill og lovlydig elev, hadde i hverfall mistet all respekt for en slik lærer som flyr rundt og svinger knyttneven sin

Det er greit at du tror at det er mulig å forsnille noen ved å godta voldelig oppførsel. Jeg, derimot, anerkjenner først og fremst lærerens rett til å forsvare seg. Hvis det betyr å legge en vrang elev i bakken, så er det nødvendig for å sikre lærerens og elevene sin sikkerhet.

 

Det har aldri vært snakk om å bruke fysisk vold mot elever som ikke gjør leksene sine, bråker i timen eller kommer for sent, men om nødvendig gripe inn fysisk for å fjerne farlige elever fra klasserommet eller skolens område.

Lenke til kommentar

Iallefall. Da jeg gikk på skolen på 60-tallet var det muligheter for læreren å vri øyrene på oss, uten at det ble noe ramaskrik fra foreldre. Husker vi hadde en sløyd-lærer som kneip oss så hardt i nakken at det stundom rant en liten tåre.

Da ble de verste elevene sendt på OBS'en, det var 2 slike observasjons-klasser i hele Stavanger. Og det var ikke noe stas å bli sendt dit, lærerene der brukte også "mild vold", som ørevridning etc. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg hadde mildt sagt voldelige lærere på barneskolen. Noen eksempler:

- En elev kom med en sarkastisk kommentar i en KRL-time: Læreren løftet han opp etter nakkeskinnet og kastet han i bakken.

- En elev spyttet på fotballbanen under en gymtime: Læreren fikk han til å slikke et kvadrat på 20x20cm rent med tungen.

- En elev var frekk mot læreren i sløyd: Læreren banket hodet til eleven mot veggen.

 

Ser ut som situasjonen har endret seg radikalt på bare et par år.

Lenke til kommentar
Det er greit at du tror at det er mulig å forsnille noen ved å godta voldelig oppførsel. Jeg, derimot, anerkjenner først og fremst lærerens rett til å forsvare seg. Hvis det betyr å legge en vrang elev i bakken, så er det nødvendig for å sikre lærerens og elevene sin sikkerhet.

Vold og mobbing skal aldri godtas i skolen, uansett politisk ståsted. På dette punktet burde vi være enige. Derimot er det uenighet om reaksjonsformene.

 

Angående læreres rett til å forsvare seg, så er det klart at jeg ikke selv ville stått der som punching bag og tatt i mot slag og spark fra elever. Jeg ville simpelten vært nødt til å forsvare meg av hensyn til egen helse. Av og til kan det også være nødvendig å gripe litt ekstra hardt i elever for å stoppe slagsmål og slikt, men å gå derfra til å begynne fysisk avstraffelse av elever er for drøyt. Selvforsvar er altså ikke en fysisk avstraffelse fordi man snarere gjør det for å stoppe voldshandlingene istedenfor å initiere egne voldshandlinger.

 

At en lærer selv skal bruke vold som reaksjonsform er rett og slett totalt forkastelig. Og hvilke signaler ville det sendt ut til elevene? Jo, at vold er en akseptert reaksjonsform hvis noen gjør noe galt. Og hvis lærer skal få lov til dette må jo også andre få lov?

 

(Det siste der var mer rettet til RagnarDanneskjold&co)

Det har aldri vært snakk om å bruke fysisk vold mot elever som ikke gjør leksene sine, bråker i timen eller kommer for sent, men om nødvendig gripe inn fysisk for å fjerne farlige elever fra klasserommet eller skolens område.

Enda godt å høre at man ikke skal få bank for å glemme leksa ;)

Lenke til kommentar
Sosialisttantene selv ha ødelagt arbeidsplassen sin ved å systematisk ødelegge lærernes autoritet, myndighet og respekt. Raddistantene i skolen tror at villmenn kan unnskyldes fordi de har hatt en "vond oppvektst, fattige foreldre etc", de skjønner ikke at noen må bli satt på plass med en real omgang juling.

At vanskelige forhold i hjemmet er en medvirkende årsak til problemene er nok ikke til å stikke under en stol, men oppførselen skal på ingen måte godtas av den grunn. Og ihvertfall ikke hvis de driver med vold og mobbing. Dog finnes det ulike måter å håndtere problemet på - noen har en tydeligvis en dragning mot spanskrøret, mens andre forkaster slike neandertal-metoder.

Lenke til kommentar
Hurra, la bråkmakerne seile sin egen sjø.

Ungdomsfengsel neste.

Man behøver ikke la dem seile sin egen sjø. Man kan sette dem på noe arbeid imens.

Arbeid? Spikre paller?

 

Jeg mener uansett at bråkmakere bør holdes i skolen hvis det skal være noe som helst håp for at de skal komme seg ut av den onde sirkelen de har havnet i.

Hvorfor holde dem i skolen? Hvis de ikke har annet å finne på enn å utøve vold mot lærere kan de umulig få noe ut av undervisningen. Angående paller så finnes det nok av dem. Arbeidet må iallefall være en såppass dritjobb at de ønsker seg tilbake til skolen ganske fort.

Lenke til kommentar
Hvorfor holde dem i skolen? Hvis de ikke har annet å finne på enn å utøve vold mot lærere kan de umulig få noe ut av undervisningen. Angående paller så finnes det nok av dem. Arbeidet må iallefall være en såppass dritjobb at de ønsker seg tilbake til skolen ganske fort.

La dem plukke boss, eller sitte å bossbilen rundt om i bygda!

 

 

 

Jeg ble nesten litt sjokket da jeg så reklamen for dokumentaren på tv.

Jeg fatter det rett og slett ikke hvorfor elevene oppfører seg slikt, går de på noe ?

Hvis de er så hissige på læreren, hvorfor går de på skolen i det hele tatt ?

 

 

Da jeg gikk på ungdomskolen(regner med det var der dokumentaren ble tatt ifra) hadde jeg aldri hørt om elever som brukte vold mot læreren.

De var kanskje uenige, men aldri så mye at det ble noe fysisk kontakt mellom dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...