Gå til innhold

X800XL 256 MB låser seg, forslag til tiltak?


Hanniz

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hardware:

AMD Athlon 2,36 MHZ

1,5 GB DDR-SDRAM

X800XL Sapphire

Zalman vannkjøling på CPU og GPU. Kjøleribbe på Northbrigden.

ca 500W strømforsyning "Mist"

 

Software:

Catalyst 5.9 drivere, versjon 8.172.0.0

Win XP sp2

directX 9c

 

Problem:

 

GPU og CPU har vært noe overklokket, men ikke spesielt mye. Etter at jeg installerte BF patch 1.3 har grafikkortet begynt å streike. Jeg har forsøkt med både Omegadriverne og ATI sine orginaldrivere, men det hjelper ikke på problemet.

 

Under spill, dvs BF2, fryser grafikken og jeg klarer med "nød og neppe" og slite meg ut til windows. Maskinen må likevel restartes idet en feilmelding fra ATI sier at skjermkortet ikke lenger svarer.

 

Det kommer også avogtil skremmende fargestreker som dekker hele skjermen idet det kræsjer.

 

Følgende har blitt prøvd og/eller undersøkt:

 

- Fjernet all overklokking av GPU

- Fjernet alle programmer som hadde med dette å gjøre

- Installert og re-installert ATI sine drivere

 

- Kjøleblokka på GPU og selve kortet er ikke uvanlig varmt. Heller ikke de små kjøleribbene.

- Strømforsyninga er overdimensjonert og skal duge

- Systemet har fungert knirkefritt siden i sommer (dvs før BF1.03 patch)

- Spiller SWAT 4 uten problemer

 

jeg begynner så smått å bli fortvilet....:cry: Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, takk så langt.

 

Har ikveld sjekket kontakten mellom GPU og kjøleblokka og lagt på ny kjølepasta. Alt ser bra ut på den kanten.

 

Har nå også problemer med å starte opp windows....

 

Skal prøve kortet hos en kompis ved første anledning.

 

edit: kom på at jeg har oppdatert Nforce driverne. Har ABit NF7-S HK, kan dette være en feilkilde? at "styringa" av AGP porten er rotet til? Grafikkkortet er jo opprinnelig et PCI-express kort som er moddet fra fabrikanten for å passe AGP.

Endret av Hanniz
Lenke til kommentar

ok, tingene utvikler seg... desverre i negativ retning.

 

Forsøkte med å koble ut en av mine 3 HD'er. Koblet av den som satt på samme kabel som skjermkortet. VOILA og maskinen starter som normalt.

 

Men hvor lenge var Adam i paradis?

 

Etter ca 10-15 i drift (jeg brukte tiden til å sjekke tempereturer, laste ned Everst osv, dvs ingen tunge 3d aplikasjoner) kommer de gode gamle freaky fargene på skjermen igjen. Jeg får deretter feilmelding fra ATI om at driverne ikke fungrer som de skal og at grafikkortet blir resatt. Jeg er da tilbake til 256 fargers modus, men Windows fungerer fortsatt.

 

Jeg tar da å hensynsløst avinstallerer alt som har med ATI å gjøre og kjører restart.

 

Det har siden ikke vært liv i maskinen....

 

Maskinen startet jo forsåvidt, men den kommer ikke sålangt at han sparker igang grafikkortet og skjermen forblir derfor svart.

 

may-day may-day... :wallbash:

Lenke til kommentar
2,36MHz ? :p

jeg nevnte vel at det var noe overklokket :yes:

 

Orginalt AMX XP 3200 m Barton kjerne.

 

Ozelot, jeg får ikke artifacts under spillet, bare total klikk og forkiling. Har jo klokket litt opp og ned og sett artifacts før - dette er bare total kræsj av alt som har med grafikk å gjøre.

 

Hvis kortet er gåent tror jeg at jeg begynner å grine! Har jo klokket det svært snillt og aldri hatt spesiell høy temperatur.

 

Man kan vel gå utifra at alle garantier er blåst hvis man har tatt av vifta og montert kjøleblokk, eller?

Lenke til kommentar
2,36MHz ? :p

jeg nevnte vel at det var noe overklokket :yes:

 

Orginalt AMX XP 3200 m Barton kjerne.

 

Ozelot, jeg får ikke artifacts under spillet, bare total klikk og forkiling. Har jo klokket litt opp og ned og sett artifacts før - dette er bare total kræsj av alt som har med grafikk å gjøre.

 

Hvis kortet er gåent tror jeg at jeg begynner å grine! Har jo klokket det svært snillt og aldri hatt spesiell høy temperatur.

 

Man kan vel gå utifra at alle garantier er blåst hvis man har tatt av vifta og montert kjøleblokk, eller?

Hehe, joda - men MHz - da er det vel ca 2 GHz underklokket ;)

Lenke til kommentar
2,36MHz ? :p

jeg nevnte vel at det var noe overklokket :yes:

 

Orginalt AMX XP 3200 m Barton kjerne.

 

Ozelot, jeg får ikke artifacts under spillet, bare total klikk og forkiling. Har jo klokket litt opp og ned og sett artifacts før - dette er bare total kræsj av alt som har med grafikk å gjøre.

 

Hvis kortet er gåent tror jeg at jeg begynner å grine! Har jo klokket det svært snillt og aldri hatt spesiell høy temperatur.

 

Man kan vel gå utifra at alle garantier er blåst hvis man har tatt av vifta og montert kjøleblokk, eller?

Hehe, joda - men MHz - da er det vel ca 2 GHz underklokket ;)

ookai, da ditt petimeter :p

 

jeg ser det nå. Har jo litt annet å tenke på når jeg sitter her gråtkvalt og ser desperat på et svært uventet og ubehagelig grafikkort-kjøp som er forestående.

 

Gudskjelov for laptop'en... jeg kunne jo blitt uten internett! :wow:

 

Og jeg skulle gjerne slått av fastwrites hadde jeg bare fått bootet jævelskapen...Omegadriverne hadde FW off som standard oppsett tror jeg.

Lenke til kommentar
Test med memtest86

Reinstallasjon av win.

 

Er mine forslag, høres strengt tatt ut som et HW-problem, men som vanlig kan Windows føre til de særeste problem  :roll:

4980795[/snapback]

Er det et problem i hardware er det mye mer normalt med random restart, enn at man opplever korrupt grafikk eller at maskina fryser. Det er nemlig som oftest et problem i software.

 

Til trådstarter: Har ikke tilfeldigvis et hovedkort med brikkesett fra VIA?

I såfall er det mulig at følgende kanskje vil fungere:

NB! Dette kan i teorien krasje maskina

 

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management]

Lag en DWORD med navnet "LargePageMinimum" hvis den ikke finnes. Sett verdien til ffffffff.

 

 

Edit: Ups, maskina booter ikke nei. Vel du kan skru av fastwrite i BIOS da ;)

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Edit: Ups, maskina booter ikke nei. Vel du kan skru av fastwrite i BIOS da ;)

4999014[/snapback]

 

takk for forslagene, men skjermen er nå svart som natten... jeg ser ikke engang bios oppstarten... :cry: (kjenner en tåre presser på)

 

må... spille...... battlefield2 snart..... kjenner .... jeg ..... blir.. *host-host* ..svakere....... stats'en min!............ urk...........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...