Gå til innhold

Enda en harddisk tok kvelden med klikkedøden


Ulkesh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg dumper ikke en helt fin 80gigabytes disk bare fordi jeg kjøper en ny. Da putter jeg den heller i lagringsserveren og bruker den helt til den dør (med backup om jeg får mistanke om at den begynner å slite). Det er bare folk som kjøper ferdigmekket PC som dumper harddisker. :)

Hvor lenge har du vært med i gamet? Har du disker på under 1GB som surrer og går du?

Eller dumper vi slike disker etterhvert fordi utviklingen går raskt?

Kommer du til å dumpe 80GB-disken din den dagen du kjøper en 300TB-disk, og en film-fil er på 90GB?

1: Jeg har disker under 1GB som snurrer og går. :)

 

2: Når en film-fil er på 90GB skal jeg vurdere å kaste min 80GB-disk (om den ikke allerede er røket da), evt kan jeg bare putte den i lagringsserveren min, og heller dele filen over flere partisjoner og disker. Kjører man et skikkelig OS kan man gjøre slikt, vettu. ;)

Lenke til kommentar
Har aldri opplevd at en eneste disk jeg har vært borti har tatt kvelden. Har selv hatt over 50 disker på 10 år, brukt ca. 20 disker jevnlig det siste året og de fleste står på mesteparten av døgnet. Aldri tapt så mye som en eneste byte.

 

14 ødelagte disker på 2 år? Uforståelig...

Har lignende erfaringer ja. Masse disker som snurrer og går 24/7. Bare en død til nå og det var en IBM 75GXP.

Lenke til kommentar
Hadde problemer med en relativt ny disk, som klikket og forsvant fra tid til annen. Viste seg å være de flotte runde motekablene som køddet med disken. Byttet til gammel standard, alltså flat, aldri en klikkelyd fra den disken igjen.

Ulkesh: om du har de samme "mote kablene" som UAM beskriver så tror jeg faktisk disse er problemet, nesten overbevist. Har nemlig kommet så vidt borti kablene endel ganger og da kommer klikkelyden. Jeg fikk med mine kabler på et epox hovedkort om jeg ikke tar feil der...Dem er lilla i farge og er runde, akkurat slik dine var UAM/Ulkesh?

Endret av AnDis
Lenke til kommentar
Normalt skal ikke en harddisk krasje. Jeg har aldri opplevd det ihvertfall, og mine disker sviver døgnet rundt. Den eldste er 4 år...

LOL .. nei hadde det bare vært så vell :)

 

"Normalt skal vel ikke en motor skjære seg heller men.. jeg har iaffal aldri opplevd det" .. hehe..

Lenke til kommentar

Og for guds skyld .. raid 1 eller raid 5 :) kjøre viktige data på enkle disker , eller raid0 , er igrunn ikke så mye sikkert. Ofte kan disker få sån "instant death" , at de dør uten noe form for forhåndsvarsling.

 

Hadde en maxtor 200gb , 3 uker gammel .. raid 0 .. plutselig hang pcen i 5 sekunder, og så fikk jeg sån "dealyed write failed" .. og da var den kaputt.

 

Samma skjedde med en LaCie 250gb ekstern (Møkkasatans WD disker) , 5 min gammel!! sku flytte på den , løfta den 3 cm .. hørte et klonk , og så varn dæv.

Endret av xB^
Lenke til kommentar
Normalt skal ikke en harddisk krasje. Jeg har aldri opplevd det ihvertfall, og mine disker sviver døgnet rundt. Den eldste er 4 år...

LOL .. nei hadde det bare vært så vell :)

 

"Normalt skal vel ikke en motor skjære seg heller men.. jeg har iaffal aldri opplevd det" .. hehe..

Synes egentlig motorskjæring var en grei sammenlikning, det skjer veldig sjelden om bilen er noenlunde ny og kjøres nonlunde normalt, innbiller meg at det er noe av det samme med harddisker, de bør tross alt ikke dø så ofte...

 

AtW

Lenke til kommentar

Ingen av mine 6-7 disker jeg har hatt de siste 5 årene har død eller fusket på noen måte. Dette inkludere f.eks. Samsung og Maxtor.

 

Sant sies så kan jeg bare huske et tilfelle at en av mine disker ble ødelagt. Det skjedde i forbindelse med nødbremsing med bil og påfølgende bevegelser fra pckassa i baksete :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...