Gå til innhold

Ka for noken ledninga i nettverks-kabel blir brukt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I grunnen blir jo alle brukt, men i datakomunikasjon blir vel bare

Orange / Hvit

Orange

Grønn / Hvit

Grønn

 

 

Har har du koblingen for en kontakt med 8 ledere.

 

Pin 1 ---------- Orange / Hvit

Pin 2 ---------- Orange

Pin 3 ---------- Grønn / Hvit

Pin 4 ---------- Blå

Pin 5 ---------- Blå / Hvit

Pin 6 ---------- Grønn

Pin 7 ---------- Brun / Hvit

Pin 8 ---------- Brun

 

Så vidt jeg husker brukes Blå og Blå/hvit til telekomunikasjon og brun/hvit

og brun til strøm (Til f.eks LCD display på telefoner)

 

Ellers kan du lese mer her http://www.safenet.no/article/articleview/347/1/4

Lenke til kommentar
Om du skal ha nettverksforbindelser til to maskiner trenger du fire par da hver maskin skal ha ett par til "send" og ett par til "receive".

 

det er jo feil da, send-paret er jo receive-paret på den andre PCen så du trenger bare to par.

 

Edit: mulig jeg misforstod deg her... du mente sikker det samme som meg, to par til hver kabel...

 

 

jeg har mekka en del kalbler, og bruker selv to par fra telefonkabelen hjemme til PC-nett mellom to rom (telefonkabelen hadde 5 par, og jeg brukte bare to tilfeldige par som var ledige).

 

siden som det ble linket til, http://www.cablesplususa.com/rj45-utp-guide.htm viser rett kobling på bildene i toppen. du trenger bare to par, og skal koble på pinne 1,2,3 og 6. Du ser sikkert selv hvordan, det er slik jeg har gjort det og det virker.

 

de andre lederne brukes for skjerming i vanlig cat5, men kan i enkelte systemer brukes til andre ting som strøm o.l.

Så vidt jeg har fått med meg så er cat5 en betegnelse for standarden kabelen er laget etter og ikke navnet på selve ledningen som brukes, men jeg kan ta feil her da. husker bare å ha lest en del om skjerming-krav og tilkobling av plugger i forbindelse med de forskjellige cat'ene.

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

Hei.

 

dr_vingtor: Mulig du har rett, jeg er ikke påstålig eller sta (og det kommer jeg til å hevde til jeg dør!).

 

Da jeg laget splittere for å ha to maskiner tilkoplet nettverk gjennom en stk CAT-5 kabel brukte jeg alle åtte lederne (fire par). Om du kan få det til med to par er jeg meget interessert i å vite hvordan du kopler.

 

Som du sier så skal Transmit i en ende kolpes til Receive i andre enden, da en maskin har både transmit og receive må du vel bruke to par, eller?

 

Slik:

 

Rx1a-------------Tx2a

Par1

Rx1b-------------Tx2b

 

 

Tx1a-------------Rx2a

Par2

Tx1b-------------Rx2b

 

 

Jeg koplet i henhold til tegningen du finner her: http://www.duxcw.com/digest/Reviews/Network/ats/index.html

 

Det virket meget bra.

 

Good Luck

Endret av ragstian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...