Gå til innhold

Vil skattelegge tiggere


Anbefalte innlegg

Jeg blir flau. Meget flau på hennes vegne. La nå de svakeste få lov til å selge denne avisa. Jeg kommer fortsatt til å kjøpe den, og jeg kommer fortsatt til å smile og slå av en prat med selgern

Hvis du ser på ting i litt større perspektiv så er det en dårlig ide. Åpner man for at diverse foretak/organisasjoner skal slippe å betale skatt/avgifter så må det ansettes en bråte mennesker for å definere hvem som skal ha grunnlag for å slippe, det blir haugevis av medieoppslag med de som ikke får unntak og det blir folk som kommer til å utnytte dette. Det overrasker meg stort om ikke kostnaden av å innføre noe slikt blir så stor at det går med mer i administrative kostnader i organisasjonene som skal ha unntak og i Skatteetaten enn det =Oslo og lignende organisasjoner tjener på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Penger representer arbeid, filosofi, intellekt og menneskets skaperkraft. Men for en sosialist som ikke annerkjenner dette som reele verdier er det klart at det bare er "mynter, lapper og kort".

Vi har hørt det før. "The colour of freedom is green", "penger er roten til alt godt" og masse andre ekstrem-liberalistiske fabler.

 

Man kan arbeide uten penger. Penger står mer i veien når det gjelder arbeid enn det gjør godt. Det fins f.eks uttallige artister, webdesignere osv. som ikke får gjøre noe selvrealiserende og som de virkelig interesserer seg for - de må gjøre standard-oppdrag for å få penger til sitt livsgrunnlag. Man kan kun leve når man har penger, i et kapitalistisk samfunn. Og valgfrihet får du kun med penger. Jo mer penger, jo mer valgfrihet.

Lenke til kommentar
Man kan arbeide uten penger. Penger står mer i veien når det gjelder arbeid enn det gjør godt. Det fins f.eks uttallige artister, webdesignere osv. som ikke får gjøre noe selvrealiserende og som de virkelig interesserer seg for - de må gjøre standard-oppdrag for å få penger til sitt livsgrunnlag.

Så fæl verden er. Hvordan skal verden gå rundt hvis alle gjør det de har lyst til?

Lenke til kommentar
Og faktisk, min andre klisjésetning: Det er godt å gi/dele med andre.

 

Enig i dette, men en kan jo spørre seg selv hvilken godhet det ligger i å bedrive "solidaritet" som er finansiert av tvang. Er det like godt å "gi" til andre når en ikke har noe valg, men staten tar valget for deg? Jeg personlig syntes ikke det.

Lenke til kommentar
Forskjellen mellom rik og fattig øker betraktelig i Norge

Hva har det med saken å gjøre? Den narkomane tiggeren på et gatehjørne får det ikke bedre om Røkke tjener noen millioner mindre i året, gjør han vel?

 

Og tror du tiggeren får bra selvfølelse av å være fullstendig avhengig av andre for å overleve? Nei, løsningen her er å la Røkke tjene så mye han bare vil, og å skaffe den narkomane en jobb.

 

Det å leve i et samfunn handler om å ha omsorg for hverandre

Dette er en setning uten innhold. Er det å ha "omsorg" å klientifisere noen? Å gjøre dem avhengige av at andre betaler for dem for at de skal overleve?

 

Jeg syns det er flott at de svakeste får seg en jobb som de utfører med stolthet og innsats.

Så hva har det at forskjellene øker med saken å gjøre? Tydeligvis er det håp for disse svakeste selv om forskjellene øker!

 

Men det aller aller viktigste er at disse folkene føler at de gjør en samfunnsnyttig jobb. Mange av dagens arbeidstagere har litt å lære av disse.

Hvilke da, mener du? Hvilke arbeidstagere er det som har jobber som er mindre samfunnsnyttige enn dette?

 

Jeg betaler gjerne litt mer i skatt for å ivareta fellesskapet.

Det er bare å betale i vei. Ingen hindrer deg i å gi bort dine egne penger. Men synes du ikke det er litt frekt av deg å tvinge andre til å gi fra seg mer av sine penger? Hvis du føler deg så moralsk opphøyd at du ønsker å betale mer i skatt, hvorfor gjør du ikke noe med det selv istedenfor å kreve at alle andre skal tenke som deg?

Lenke til kommentar

Dette er faktisk hårreisende! La dem bare holde på sier jeg. De gjør ihvertfall noe om dagene istedet for å ligge å skyte horse. Ser på dette som en positiv ting jeg (ikke skatteleggingen altså) at de får selge disse bladene. Men at ligningskontoret absolutt skal ha en del av kaka som de har hardt tjent gjør meg nesten kvalm!

 

Norge er en forbannet kapitalistisk stad som ikke tenker på sin neste, bare på seg selv. Ikke særlig bra. Det er vel heller ikke noen overraskelse av Norge har en elendig politikk som omhandler narkomane og uteliggere. I elendig mener jeg ikke USA-elendig, men elendig i Norge i 2005 når det burde ha vært mye mye mer liberalt og friere.

Lenke til kommentar
Norge er en forbannet kapitalistisk stad som ikke tenker på sin neste, bare på seg selv.

Norge er langt ifra kapitalistisk. Hva er kapitalistisk med at staten vil ha pengene til narkomane for å viderefordele ut til andre? Dette er så sosialistisk som det kan få blitt, og har ingenting med kapitalisme å gjøre.

Lenke til kommentar
Men at ligningskontoret absolutt skal ha en del av kaka som de har hardt tjent gjør meg nesten kvalm!
Synes det er vel så kvalmende at ligningskontoret skal ta pengene til vanlige lønnsmottakere, som har jobbet vel så hardt. Når vi i tillegg vet at de narkomane er en stor utgiftspost for samfunent, bør de betale ca 3000% marginalskatt fra første krone :thumbup:
I elendig mener jeg ikke USA-elendig, men elendig i Norge i 2005 når det burde ha vært mye mye mer liberalt og friere.
Er det liberalt og fritt å gi enkelte grupper av kriminelle særordninger mht inntektsærvervelse? Er USA-elendig et nytt begrep på venstresiden?
Dette er faktisk hårreisende!
Innlegget ditt var så fullt av herlig sosialistpsykopati at jeg får reisning :thumbup:
Lenke til kommentar
Hva er kapitalistisk med at staten vil ha pengene til narkomane for å viderefordele ut til andre?

Hva som er kapitalistisk med å ta fra de som sliter og har lite fra før, og gi til de som som regel har det de trenger og mer til? :)

Det er ikke noe kapitalistisk i det.

 

Forøvrig: Hvis du har to epler og jeg bare tar et av dem istedenfor begge, betyr det at du har tatt et eple fra meg?

 

Det er sosialismen som er basert på å ta fra andre. Ren kapitalisme handler om at folk handler frivillig. Det vil si at de som har lite (eller mye for den saks skyld) ikke tvinges til å gi fra seg noe som helst.

 

Det du snakker om er sosialistisk tvang: At man tvinges til å gi noe fra seg. Det er ikke kapitalisme.

Lenke til kommentar
Ren kapitalisme handler om at folk handler frivillig.

Ja, alle som havner i de nederste sjiktene og har det forjævlig under et kapitalistisk styre er helt sikkert over-frivillige.

 

Forøvrig: Hvis du har to epler og jeg bare tar et av dem istedenfor begge, betyr det at du har tatt et eple fra meg?
Poenget er vel heller at de narkomane som selger disse brosjyrene ikke har nok til at det kvalifiserer som et «eple». Mulig de får det etter hvert.

 

BTW; fint at du bidrar til å få sidene du linker til i signatur lenger opp på søkemotorene :)

Lenke til kommentar
Ren kapitalisme handler om at folk handler frivillig.

Ja, alle som havner i de nederste sjiktene og har det forjævlig under et kapitalistisk styre er helt sikkert over-frivillige.

Dette er meningsløst babbel. Hva med alle som har det forjævlig under dagens sosialistiske styre?

 

Forøvrig: Hvis du har to epler og jeg bare tar et av dem istedenfor begge, betyr det at du har tatt et eple fra meg?
Poenget er vel heller at de narkomane som selger disse brosjyrene ikke har nok til at det kvalifiserer som et «eple». Mulig de får det etter hvert.

Nei, poenget er at du ikke kan si at noen som blir fratatt mindre tar mer fra andre fordi de ikke blir fratatt like mye som de kunne blitt fratatt.

Lenke til kommentar

Artig hvordan 90% av trådene i Politikk, religion, og samfunn utvikler seg til sosialisme vs. kapitalisme tråder :p

 

On-t: Bladet er et bra tiltak, men når tiggerne har solgt ett hvis antall aviser bør de skattlegges. Om det antallet skal være ved den vanlige frikortgrensen, eller høyere er vanskelig å si. Mener uansett at dette foretaket bør være subsidiert av staten, for å få de til å gå rundt. Noen som vet om denne avisen er det?

Endret av Agres
Lenke til kommentar
Penger står mer i veien når det gjelder arbeid enn det gjør godt. Det fins f.eks uttallige artister, webdesignere osv. som ikke får gjøre noe selvrealiserende og som de virkelig interesserer seg for - de må gjøre standard-oppdrag for å få penger til sitt livsgrunnlag.

Dette har jo ingenting med penger å gjøre. Det er ganske enkelt et eksempel på at virkeligheten setter grenser for atferd. Dersom man har kunst eller vevformgiving som hobby, kan man ikke kreve at noen skal like de kunstverk eller nettsider man utformer. Du mener vel ikke alvorlig at vevformgivere i et kommunistisk samfunn kunne sitte foran datamaskinen 24 timer i døgnet og utforme nettsider som ingen vil ha?

Lenke til kommentar

Likhet for loven, lol, tror dere virkelig disse x-tiggerne i PRAKSIS har levd et liv som har gitt dem ett verdig syn på at de blir behandlet med likhet for loven? Uansett hva teori eller loven sier, så blir ikke disse menneskene behandlet med verdighet dagen lang.

 

En normal mann kan stå på Karl Johan og prate med en annen normal mann på samme sted i timesvis uten at noen hever et øyebryn eller blir plaget av f.eks politiet.

 

Står derimot to tiggere, i skitne klær, ikke fått vaska seg på en uke, ikke fått spist siden gårsdagen, og de står og prater sammen (ikke tigger, men prater sammen), tror dere virkelig de kan stå i like mange timer på det stedet uten at et x-antall politi patruljer stopper opp for å sjekke hva de driver med? for å ikke snakke om alle de tusenvis av stygge blikkene de møter av forbigående i løpet av de timene de står der hvis de så klarer å stå der så lenge uten å bli hektet inn?

 

Poenget er at i praksis lever disse menneskene elendig, de har fått dårlig behandling i åresvis fordi de har kommet på feil spor i sitt eget liv på ett eller annet tidspunkt og er daglig mål for dobbeltmoral, de har nok ingen likhet for loven i praksis, og da burde de være fritatt fra den "likheten" for loven når det gjelder skatt, skulle bare mangle, vi er nok av mennesker som har flust med penger her til at vi skal sitte å pirke på noen stakkarer som har vært igjennom et helt liv med helvete som endelig tjener noen kroner ekstra.

 

Folk burde skamme seg, som ikke gjør noe aktivt for å få disse menneskene vekk fra gata og inn i verdige liv når de ser at politikerne ikke gjør noe effektivt med det. Hadde alle gitt 1000 kroner i et engangs-beløp for å støtte uteliggere og narkomane , ville det ikke vært narkomane eller uteliggere i Norge lenger.

 

Hvor mye er 1000 kr? Det er det beløpet de fleste nordmenn tjener på ca 1-2 dager. Ville vært fælt å måtte jobbe 2 dager "gratis" i løpet av hele livet for de fleste av oss, virkelig fælt.

 

Hvor mange uteliggere/tiggere/narkomane er det i Oslo? 30000? mer/mindre? Uansett, 2-3 milliarder NOK ville vært mere enn nok til å komme i gang med et verdig liv, egen bedrift / butikk osv.

Motivasjon betyr alt, og det gjelder alle mennesker, ikke bare uteliggere eller narkomane: har man ingenting å gå til, er det lett å ty til nåla/flaska/_fyll_inn_din_favorittuvane_her osv.

Lenke til kommentar
Folk burde skamme seg, som ikke gjør noe aktivt for å få disse menneskene vekk fra gata og inn i verdige liv når de ser at politikerne ikke gjør noe effektivt med det. Hadde alle gitt 1000 kroner i et engangs-beløp for å støtte uteliggere og narkomane , ville det ikke vært narkomane eller uteliggere i Norge lenger.

Dette er så naivt at jeg egentlig ikke hadde tenkt til å kommentere det... De narkomane i Oslo får flere tusen kroner i måneden i støtte fra meg og deg. Problemet er ikke at de mangler penger - problemet er at de har en livsstil av rusmisbruk de ikke kommer ut av. Om du hadde gitt dem tre millioner hver, så hadde de blåst det av på et år eller to - og så vært tilbake på bar bakke.

 

De sponses allerede med penger til mat, tak over hodet (plass på hospits), gratis legehjelp og mere til.

 

Problemet er ikke penger, problemet er livsstilen deres.

Endret av hilram
Lenke til kommentar
Folk burde skamme seg, som ikke gjør noe aktivt for å få disse menneskene vekk fra gata og inn i verdige liv når de ser at politikerne ikke gjør noe effektivt med det. Hadde alle gitt 1000 kroner i et engangs-beløp for å støtte uteliggere og narkomane , ville det ikke vært narkomane eller uteliggere i Norge lenger.

Dette er så naivt at jeg egentlig ikke hadde tenkt til å kommentere det... De narkomane i Oslo får flere tusen kroner i måneden i støtte fra meg og deg. Problemet er ikke at de mangler penger - problemet er at de har en livsstil av rusmisbruk de ikke kommer ut av. Om du hadde gitt dem tre millioner hver, så hadde de blåst det av på et år eller to - og så vært tilbake på bar bakke.

 

De sponses allerede med penger til mat, tak over hodet (plass på hospits), gratis legehjelp og mere til.

 

Problemet er ikke penger, problemet er livsstilen deres.

Mulig det er naivt,

men hva med å f.eks bruke de 2-3 millionene på å ansette en tilsynsperson som nærmest støtter dem 24/7, hjelper dem med leilighet, jobb eller starte bedrift.

En slik støtteperson, la oss si 500.000,- går som lønn til den personen for 12-15 mnd. hardt oppfølgingsarbeide?

 

Den personen har da som ansvar å nærmest leve med misbrukeren eller uteliggeren til de kommer seg ut av den livsstilen, har fått egen leilighet og egen jobb eller bedrift, og 500.000,- går til 2-3 års deltids-oppfølgings lønn for den tilsynspersonen.

De to andre millionene burde være mere enn nok til at misbrukeren har nok av midler til å leve og starte bedrift, ha egen leilighet og begynne å produsere egen reell innekt i løpet av 1-3 år.

 

Vi har nok av penger her i landet vi kaster bort på langt mere urealistiske og enda mere naive ting, så hvorfor ikke prøve å tenke litt nytt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...