Gå til innhold

Er forumet blitt for stort og uoversiktlig?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen og dere som styrer forumet!

 

Bruker min post nr 6000 til å ta opp et problem som i lengre tid har irritert meg:

Oppdelingen av forumet.

 

Jeg har god fartstid her både som skribent, moderator og bruker. Allikevel syns jeg forumet er vel uoversiktlig, og jeg tørr i tenke på de som ikke har noen erfaring i dette forumet.

 

I dag ble denne posten stengt som jeg postet i feil i dette forumet.

(Legger til at dette ikke er kritikk av Blacktower, som imo gjør en meget god jobb).

 

Problemet er at jeg har jo ikke det minste peil hvor jeg skal poste dette. Hadde jeg postet det i off topic delen av forumet når jeg ikke lesergruppen jeg ønsker skal lese dette. Alle har jo fått med seg at denne delen av forumet ikke akkurat er overrepresentert av eldre dataintresserte brukere (med unntak av en to tre tråder).

 

 

La oss si at jeg har problem med min Internett leser.

Hvor skal dette postes? I nettverksforumet må man nesten være idiot om man prøver seg med dette. Men for mange vanlige brukere er en nettleser det samme som internett, og ergo burde det fanges under nettverk

 

Kanskje en bruker klarer å rote seg over i programvare delen av forumet, som selvfølgelig er en utfordring for en som har blitt bruker via www.hw.no Det er faktisk ikke alle som legger merkte til kategoriene på venstre siden av menyfeltet. Mange andre forum benytter det nettopp til reklame og linking til andre siter på nettet.

 

Nok om det. En bruker klarer da utrolig nok å komme seg inn på programvare delen av forumet. Igjen har han problemer med nettleseren og ser forumskategorien nett-tjenester Igjen vil brukeren bli oppfattet som idiot, og det hjelper spesielt godt når ulike "lekemoderatorer" tar opp at denne er feilpostet og legger til spydige kommentarer som "hva har dette med .... å gjøre?" etc.

 

Nei. Brukeren holder på å gi opp og søker snart hjelp andre steder, men så ser han det lyse mot seg: programvare. Halleluja. Han starter å spesifisere problemet med nettleseren og kommer samtidig med hentydning at han har besøk ulike xxx sider på nettet. Jippi tenker de som leser dette og hjelper idioten med å påpeke at dette burde vært postet under sikkerhet

 

 

Etter mye knall og fall får ikke brukeren hjelp i det hele tatt, fordi det viser seg at nettleseren er Internett Explorer og derfor i utgnagspunktet skulle være postet under windows.

 

 

Vi kunne godt ha hatt en poll på dette og funnet ut om jeg er alene om å synes forumet er for uoversiktlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke det er for stor og uoversiktlig, men jeg synes modereringen kunne vært gjort på en annen måte. Det irriterer meg grenseløst at feilposter blir stengt istedet for at de flyttes. Spesielt når det er en post som har fått mange svar, og der en diskusjon er igang. Det kan da ikke være så vanskelig å flytte posten? Dessuten kan det nok virke som en hån mot nye brukere med både lite kunnskap til det de søker svar på og forumets oppbygning.

Lenke til kommentar

jeg er enig at som en førstegangs bruker er det vanskelig å se forumkategoriene på venstre side. Jeg husker spesielt godt en av mine første poster, der jeg ikke fant fram til programvare kategorien. Selv om den stod på den venstre siden, så greide jeg bare ikke å se den. Da jeg skulle poste min tredde post, plutselig greide jeg å se den.

 

Rart nok, men av en eller annen årsak greier ikke førstegangsbrukere her å se den, kanskje noe med at den ligger på en helt annen plass enn hva som er vanlig i forum.

 

 

-Kristoffer

Lenke til kommentar

- Forumet til hw.no er blitt svært stort, og selv om noe av oversikten da forsvinner, så mener jeg og at det finnes fordeler med en tung oppdeling i kategorier. Tror ofte det er slik at vi besøker de forumskategoriene som "ligger vårt hjerte nærmest". Jeg har vært innom nettverksforumet 2 eller 3 ganger, men har vel et par hundre poster i forumet for bærbare maskiner. En slik fordeling har vel mange av oss.

 

- Jeg mener dog at siden forumet er blitt så veldig stort, bør man være veldig varsom med hvordan man møter "feilposter", og moderatorene bør i større grad flytte tråden samt forklare årsaken til at den er flyttet. Brukere som ikke er moderatorer (men av og til tror de er det), får bite i seg ukvemsordene og vise varsomhet og omtenksomhet mer enn hva som til tider er blitt vist her "hos oss". Det oppleves ikke så ille å poste i feil forum hvis man bare blir møtt på rette måten.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er altfor mange liksom-moderatorer som skriker "TRÅDEN BLIR STENGT..RAPPORTERT!" hvis de ser noe de mener er feilpostet. Det er slettes ikke sikkert moderator har tenkt å stenge tråden selv om du rapporterer. Det er bare ren spam og skaper off-topic diskusjoner istedet for å holde seg til emnet tråden handler om.

 

Om man føler for å rapportere, for pokker ikke lag en egen post der dere skriver "RAPPORTERT!!11!"..det er til ingen nytte for tråden. Det går fint an å trykke på Report-knappen uten å svare i tråden.

 

Ellers med tanke på Dahle sitt innlegg, jeg har laget såpass mange nye poster gjennom de siste årene at jeg stort sett finner fram. Det første jeg tenkte på når jeg så beskrivelsen av tråden var programvare/windows siden det er spørsmål om et windows-program. Men nye brukere vil ikke vite dette, og sannsynligvis feilposte. Det ser da ikke særlig bra ut med 4 replies som bare inneholder "du suger, feilposta, du blir bannet, rapportert" o.l. Bruker får ikke særlig lyst å komme tilbake da.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Nærmer meg selv 5K poster, og må si meg enig;

Forumet har tapt seg på mange punkter, deriblant også inndelingen.

 

Før ble problemer, ideer og andre nyttige tråder diskutert grundig, synes dette også er noe som har tapt seg.

 

Dette kan også ha sammenheng med at tråder og temaer er spredt i all for stor grad (dermed for spesifikt).

 

Selv om jeg er "dreven" forumbruker hender det jeg feilposter - i noens øyne (andre ikke, faktisk).

 

Har faktisk sett en moderator som feilpostet og, så helt enkelt er det nok ikke :green:

 

 

Hvis du skal ha ny bærbar, for eksempel, er dette ;

a. Hjelp til ny...

b. Bærbare maskiner

 

Finnes mange slike.

Vil du ha anbefalt hovedkort og CPU... er det "Hjelp til ny.." eller "hovedkort (...)"

 

Det er bedre å samle kategoriene.

Lenke til kommentar

Ja, forumet er ikke så dynamisk som det gjerne skulle vært når man kommer opp i størrelse. Og Flytting av tråder skulle vært mer prioritert, og da vist hvorfor det ble gjort.

 

La selv merke til når den nye design kom at det tok ei stund før jeg la merke til forumkategoriene til venstre.

Mye henger vel sammen med at dem er på samme plass som linkene til hw.nos søstersider på forsiden til hw.no. Så tenker man, ah der er de linkene til de sidene, dit skulle jeg ikke, jeg skal på forumet til hw.no.

Lenke til kommentar

Jeg setter pris på et oversiktlig forum, og at ting havner i riktig kategori. Selv har jeg rapportert en del poster som åpenbart ikke har hatt noe å gjøre i den kategorien de har blitt postet i. (Virusspørsmål i skjermkortforumet mm.) Men jeg har unnlatt å poste i tråden hvis jeg ikke har hatt noe å si som kunne hjelpe trådstarter. Jeg er hjertens enig i at moderatorer i større grad kunne flytte tråder enn å stenge dem, ihvertfall hvis det ligger "i skyggeland".

 

Knakende bra eksempel, Dahle!

Lenke til kommentar

En tinjg som irriterer meg;

Hvorfor er følgende kategorier under overklokking;

PSU - man må ikke overklokke for å ønske seg en god psu

Støydemping - er vell ikke OC'eren som tenker mest på støy?

Kjøling etc. litt mer forståelig, men alle PCer trenger kjøling

Benchmark - alle bencher om de har klokket eller ei. Dessuten passer vel dette bedre under "programmer"?

 

Og hvor er det meningen man skal poste driver info/problemer etc. under?

Lenke til kommentar

Jo, forsåvidt enig, men det er eit stort forum, og om du blandar for mange emner i samme kategori blir det enda meir uoversiktelig.

 

Skal du ha ein ny PC i dag så går du til "Hjelp..ny PC", problemer med hovudkort? "Hovudkort"-kategorien.

 

Nettverksspørsmål er eit emne som lett blir feilposta, som du gav eit meget godt eksempel på Øyvind, sidan du har mange delar av emnet som er delt på ganske mangen kategoriar.

Lenke til kommentar

Enig i det som blir sagt her.

Poster blir stengt kjapt og kunn med henvisning til 3 ord regler og dårlig utnytelse av emnefelt.

Og at det er en del her som kverulerer med folk som mulig sliter med generel skrivefeil.

Tror det er mange som blir forvirra her deriblandt meg selv rett som det er.

Mener selv denna nett sia har vokst seg¨Åver sine bredde grader slik at ting blir forvirende.

Fines mange nett sider som er på den måten uten at man skal peke på noen spesielle, da blir det uintresangt for mange seriøse folk og holde en god linje i forhold til forum.

Lenke til kommentar

Du treffer midt i blinken med dette.

Dessverre er mine norskkunnskaper ikke gode nok til at jeg kan skrive så lange innleg, men det er noe som har plaget meg for ganske lenge nå. Er glad at det er tatt opp. Venter i spenning på situasjonsutvikling.

Gratulerer med post nr. 6000, og takk for ditt bidrag her på forumet. :thumbup:

 

 

Hehe... ble flyttet mens jeg skrev svar (måtte søke på nytt hvor ble det av innlegget)... :D

Lenke til kommentar

Er litt enig her ja...

Husker selv når jeg var ny her, etter en stund fant jeg ut det med forumkategorier på siden via en kamerat som var mer erfaren her enn meg og en ting jeg lurte på postet jeg da i 3 kategorier fordi jeg trodde det var forskjellige grupper mennesker i de forskjellige og større sjanse å få et raskt og bra svar, dette fikk jeg såklart advarsel for, men hva skal en ny bruker gjøre da?

Lenke til kommentar

QUOTE (oivind_dahle @ 30/09/2005 : 13:02)
Jeg har god fartstid her både som skribent, moderator og bruker. Allikevel syns jeg forumet er vel uoversiktlig, og jeg tørr i tenke på de som ikke har noen erfaring i dette forumet.

I dag ble denne posten stengt som jeg postet i feil i dette forumet.
(Legger til at dette ikke er kritikk av Blacktower, som imo gjør en meget god jobb).

Problemet er at jeg har jo ikke det minste peil hvor jeg skal poste dette. Hadde jeg postet det i off topic delen av forumet når jeg ikke lesergruppen jeg ønsker skal lese dette. Alle har jo fått med seg at denne delen av forumet ikke akkurat er overrepresentert av eldre dataintresserte brukere (med unntak av en to tre tråder).

Når det gjelder kategorier der det finnes sticky/annonseringer som omtaler div. regler som gjelder for kategorien (t.d. da Annet om hardware og [http://forum.hardware.no/index.php?showforum=94]Hjelp til kjøp/salg[/url]) skal disse selvsagt leses. Velger du da og ikke lese gjennom disse er som oftest resultatet gitt (i begge dømene over vil brudd føre til stenging). Du av alle (som tidligere moderator) burde da om du var i tvil event. kontaktet en moderator vedr. hvor du da eventuelt skulle postet tråden.

 

QUOTE (oivind_dahle @ 30/09/2005 : 13:02)
La oss si at jeg har problem med min Internett leser.
Hvor skal dette postes? I nettverksforumet må man nesten være idiot om man prøver seg med dette. Men for mange vanlige brukere er en nettleser det samme som internett, og ergo burde det fanges under nettverk

Kanskje en bruker klarer å rote seg over i programvare delen av forumet, som selvfølgelig er en utfordring for en som har blitt bruker via www.hw.no Det er faktisk ikke alle som legger merkte til kategoriene på venstre siden av menyfeltet. Mange andre forum benytter det nettopp til reklame og linking til andre siter på nettet.

Nok om det. En bruker klarer da utrolig nok å komme seg inn på programvare delen  av forumet. Igjen har han problemer med nettleseren og ser forumskategorien nett-tjenester Igjen vil brukeren bli oppfattet som idiot, og det hjelper spesielt godt når ulike "lekemoderatorer" tar opp at denne er feilpostet og legger til spydige kommentarer som "hva har dette med .... å gjøre?" etc.

Nei. Brukeren holder på å gi opp og søker snart hjelp andre steder, men så ser han det lyse mot seg: programvare. Halleluja. Han starter å spesifisere problemet med nettleseren og kommer samtidig med hentydning at han har besøk ulike xxx sider på nettet.  Jippi tenker de som leser dette og hjelper idioten med å påpeke at dette burde vært postet under sikkerhet

Etter mye knall og fall får ikke brukeren hjelp i det hele tatt, fordi det viser seg at nettleseren er Internett Explorer og derfor i utgnagspunktet skulle være postet under windows.

Vi kunne godt ha hatt en poll på dette og funnet ut om jeg er alene om å synes forumet er for uoversiktlig.

 

Jeg skjønner poenget ditt, men du tar nok litt hardt i da tråden sansynligvis ville blitt rapportert som feilpostet og flyttet til riktig kategori i første omgang. Spaming og off topic innlegg som i det uendelige skal kritisere brukeren for feilpost el. vil også bli fjernet (og i visse tilfeller føre til rekasjon mot bruker).

 

Til informasjon holder det at en informerer om det eventuelle bruddet (feilpost, emnefelt el.) i tråden. Du kan gjerne sende inn rapportering, men du slipper og postet enda flere innlegg vedr. dette.

 

Når det gjelder listen over forumkategorier som du finner i hw.no skinnet, er dette noe jeg savner i flere av de andre. Dette burde være standard i alle skinn mulighetene i hw.no nettverket. Da det til tider virker som noen brukere ikke helt oppfatter at det er et samlet forum for alle nettsidene i nettverket.

 

 

QUOTE (kvase @ 30/09/2005 : 14:09)
Enig i det som blir sagt her.
Poster blir stengt kjapt og kunn med henvisning til 3 ord regler og dårlig utnytelse av emnefelt.

Tråder som bryter med tre-ords-regelen vil bli slått hardt ned på, ref. retningslinjene. Vi vurderer (som altid) dette opp mot om brukeren er ny på forumet osv.

 

Når det gjelder dårlig bruk av emnefelt vil vi i de aller fleste tifeller nå gi trådstarter muligheten til og endre emnefeltet selv først. Godt erfarne brukere (som t.d. Dahle) vil kunne oppleve at tråden hadde blitt stengt om den ikke var kommet igang, dette da brukere som har lang og aktiv fartstid på forumet burde vite bedre.

 

Uansett er dette noe som har blitt diskutert opp og ned flere ganger tidligere, da spes. omkring tre-ords-regelen. Så ønsker du og debatere dette videre gjør dette i en av de andre trådene som finnes om disse teamene.

 

QUOTE (kvase @ 30/09/2005 : 14:09)
Og at det er en del her som kverulerer med folk som mulig sliter med generel skrivefeil.

Kommer du over slike innlegg skal disse rapporteres.

Uthenging av brukere grunnet skrivefeil vil kunne føre til reaksjoner mot bruker, samt sletting av aktuelle innlegg.

Endret av am3k
Lenke til kommentar

QUOTE (Okay @ 30/09/2005 : 12:58)
En tinjg som irriterer meg;
Hvorfor er følgende kategorier under overklokking;
PSU - man må ikke overklokke for å ønske seg en god psu
Støydemping - er vell ikke OC'eren som tenker mest på støy?
Kjøling etc. litt mer forståelig, men alle PCer trenger kjøling
Benchmark - alle bencher om de har klokket eller ei. Dessuten passer vel dette bedre under "programmer"?

Og hvor er det meningen man skal poste driver info/problemer etc. under?

Helt enig. Dessuten, hvor mange ferske brukere vet hva PSU er? Er det en slags prosessor? Playstation unit? Prosessor under skjermen? Det er ikke rart at det havner mange strømforsyningsposter i "annet om hardware." Det burde stå bedre forklart i beskrivelsen.

 

Støydemping og benchmark er jo typiske OC-ting. Ser ikke noe galt i det.

 

Når det gjelder drivere er det også litt diffust. Drivere er programvare og passer der, men er det grafikkdrivere vil deg også passe under "skjermkort", er det lyddrivere vil det passe under "lydkort" etc... Passer det også under "annet om hardware", siden det er drivere for hardware? Man bør vel tillate å poste slike ting i forskjellige kategorier.

Lenke til kommentar

Når det gjelder linking har jeg tatt opp dette internt, mulig at de rette personene skulle tatt seg en gjennomgang av beskrivelsen til noen av kategoriene. Kom gjerne med en liste på hvilke kategorier dere mener beskrivelsen bør forbedres.

 

Når det gjelder PSU kategorien finnes det link til denne fra oversikten til hardware delen, så jeg ser ikke det store problemet der. Muligens kunne nok beskrivelsen vært noe bedre.

 

Hvordan mener du/dere at forumet kan gjøres mer oversiktelig?

Personlig har jeg ikke noen problemer med og finne frem på forumet, nå betyr ikke dette at jeg ikke har forståelse for deres synspunkt.

Lenke til kommentar

QUOTE (oivind_dahle @ 03/10/2005 : 11:54)
Så lenge flertallet av de som svarer her syns det er uoversiktlig så er det faktisk det. Syns dere bør kjøre en poll på dette, og hvis 70% sier at dette er kaos, så må dere begynne å tenke i andre baner.

Hva med en poll, evaluering og konstruktive forandringer etter behov ?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...