Gå til innhold

GeForce Go 7800 GTX lansert


Anbefalte innlegg

Vil det komme noen modeller med Turion64 og GeForce Go 7800 GTX?

Jeg tviler sterkt på det ettersom Turion 64 er beregnet på tynne og lette bærbare, mens GeForce Go 7800 GTX kun fungerer i slepbare. Jeg ser likevel ikke bort ifra at det kan komme Mobile Athlon 64-maskiner med denne grafikken hvis det er et brukbart alternativ.

Tror du må sjekke facts før du sier noe sånt. Turion 64 finnes vitterligen i flere "slepbare" på over 2,5kg.. ;)

Eksempel:Asus A6k på 3kg, uten strømadapter.

FSC Amilo A1667G: 3,1 kg(, uvisst om det er med eller uten strømadapter).

HP Pavilion ze2247: 3kg.

Acer Aspire 5022WLMi 3.1 kg.

 

Forresten, jeg fant ut at jeg faktisk kan BÆRE min Amilo D1840 med èn hånd her om dagen.. :D (Bare for å påpeke at uttrykket slepbar fortsatt er pisspreik)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ikke feil å påstå at dette kortet har dobbel ytelse i forhold til 6800GO Ultra? 6800GO Ultra får jo ~5300 3DMarks05 på min Inspiron XPS 2 - mens 7800GO GTX ryktes å ligge på rundt 6600 3DMarks. Det er jo langt i fra det dobbelte, men nærmere 25% økt ytelse...

 

6600 3DMarks er forsåvidt det et noe klokket x800xt pe for stasjonære ligger på. Standard ligger det på ca 6000.

 

EDIT: Skriveleif

Det har nok ikke det dobbelte av Go 6800 Ultra, men av standard Go 6800 som brukes i foreksempel Inspiron 9300. Som du påpeker er det nok heller nærmere 25% over Ultra, men det gjenstår jo litt å se da, når vi får flere tester av produksjonsutgaver av XPS.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Er det ikke feil å påstå at dette kortet har dobbel ytelse i forhold til 6800GO Ultra? 6800GO Ultra får jo ~5300 3DMarks05 på min Inspiron XPS 2 - mens 7800GO GTX ryktes å ligge på rundt 6600 3DMarks. Det er jo langt i fra det dobbelte, men nærmere 25% økt ytelse...

 

6600 3DMarks er forsåvidt det et noe klokket x800xt pe for stasjonære ligger på. Standard ligger det på ca 6000.

 

EDIT: Skriveleif

Kortet kan da godt ha dobbel ytelse i spill (dobbelt antall FPS f.eks med høy oppløsning og AA/AF på) selv om det ikke har dobbel "ytelse"/ poengsum i 3dmark eller en annen tullete benchmark.

Lenke til kommentar
Det er da nødt til å bli grusomt varmt?

NVIDIA GeForce Go 7800 trekker iallefall mye strøm med sin 65W TDP, noe som igjen enten betyr dårlig batteritid eller at denne typen grafikk kun blir å finne i store og tunge slepbare med ekstra stort batteri. Ellers regner jeg med at varmeproduksjonen er litt mindre enn på NVIDIA GeForce Go 6800.

Det er da omtrent 65W på begge, og de slipper da ikke ut noe annet enn varme? Men du regner kanskje med strømsparingsteknologiene i den nye...

 

Simen1 kan vel regne ut for oss hvor mye man må klokke ned for å få effekten ned på et tilfredsstillende nivå. ;)

Lenke til kommentar
7800 Go bruker MXM grensesnitt, dvs. Hvilke some helst bærbare med MXM-slot kan lett skifte ut sitt eksisterende grafikk-kort med 7800 Go.

 

Kun de dyreste (og dårligste?) "spesial-løsningene" fra dyre melke-produsenter som dytter inn 6800 Ultra go uten MXM-løsningen fra Nvidea slik at man er tvunget til å kjøpe ny maskin når nytt grafikk-kort kommer. MXM er laget for å unngå dette helt, se etter maskiner med MXM slot.

Det er nok ikke så enkelt som du tror. I teorien så skal MXM/AXIOM grensesnittet gjøre det enkelt for forbrukere å bytte skjermkort i en bærbar, men så enkelt er det fortsatt ikke. Det er fortsatt flere faktorer som kommer inn.

 

jvc1990: Ikke tro at det er så enkelt å bytte skjermkort bare fordi en bærbar har MXM grensesnitt.

Lenke til kommentar
Kortet kan da godt ha dobbel ytelse i spill (dobbelt antall FPS f.eks med høy oppløsning og AA/AF på) selv om det ikke har dobbel "ytelse"/ poengsum i 3dmark eller en annen tullete benchmark.

Ja, det er sant. Men det får vi vente å se. Her er ellers nVidias eget utsagn fra deres FAQ:

 

GeForce Go 7800 GTX delivers up to 50 percent more performance in the same thermal budget that GeForce Go 6800 Ultra delivered. This is important because it means users get 50 percent more performance in the same form factor with this new GPU.

Opptil 50% bedre ytelse, sier de selv...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Kortet kan da godt ha dobbel ytelse i spill (dobbelt antall FPS f.eks med høy oppløsning og AA/AF på) selv om det ikke har dobbel "ytelse"/ poengsum i 3dmark eller en annen tullete benchmark.

Jeg tviler sterkt på at det har det.

 

Uansett... 7800 har ikke noen utvidet teknologi i forhold til 6800, altså shader 3.0 osv.

 

Uansett er det klart at benchmarks sier utrolig mye om fps i spill... selv om de nyeste benchmark programmene bruker den nyeste teknologien, så sier de mye om ytelsen i spill som bruker samme teknologi...

 

3Dmarks regnes ut som det totale antall bilder som har blitt vist/generert gjennom alle spill testene. Siden animasjonene i 3Dmark er ganske like spillsituasjoner og bruker den samme teknologien for å generere bilder, så sier resultatet i disse testene selvfølgelig veldig mye om ytelsen du vil oppleve også i spill...

 

MEN... i driverne til skjermkortet, så ligger det veldig mye optimalisering for forskjellige populære spill... derfor vil forskjellige skjermkort, særlig fra FORSKJELLIGE PRODUSENTER (ATI/NVIDIA), yte veldig forskjellig i spill enn i benchmarks... Men også fordi 6800 og 7800 bygger på den samme teknologien og begge kommer fra NVIDIA, så vil ytelsen i spill på de forskjellige kortene sannsynligvis være proporsjonal med 3dmarks resultatet. (Iallefall om du kjører 3dmark med den oppløsningen og de instillingene AA/AF, som du vil bruke i spillet).

Endret av Mental
Lenke til kommentar
Og da er Go 7800 GTX-kortet tigjengelig i Dell XPS M 170 her i Norge. Prisforskjellen fra 6800 Ultra er 900 kroner. Det er faktisk under halvparten av hva den er i USA. :thumbup:

 

Geir :)

Jau. Jeg så det igår. Jeg stusset faktisk litt over prisen. Syns det var veldig billig, jeg hadde forventet det dobbelte, minst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...