Gå til innhold

Hvordan få en amatørfilm til å se ut som en proff


Anbefalte innlegg

Hvordan få en amatørfilm til å se mest mulig ut som en proff film (teknisk sett)? Har laget en liste liste over ting jeg kommer på i farta:

 

 

I produksjon:

- Bruke en ekstern mikrofon for å få bedre/god lyd

- Sette opp en bra lyssetting

- Ikke filme i mørket for å unngå "svarte prikker/dotter" i bildet

- Bruke stativ og/eller steadycam

- Bruke forskjellige kameravinkler

 

I post-produksjon:

- Fargekorrigere filmen

- Rendre filmen i 16/9, eller noe lignende, format

- 5.1 lyd

 

Noen som har noen flere forslag eller rettelser til det som er skrevet?

 

Takk! :-)

Endret av phex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og en GOD manus med filmvinklinger-henvisninger hjelper ganske mye vil jeg tro.. Godt planlegging utgjør mer enn halve jobben!

 

Du kan starte med "Regissørenes og manusforfatternes forum" på http://norskfilmforum.com/modules.php?name=Forums

 

Lykke til phex!

Takk for svar! :)

 

La til følgende:

 

- Bruke forskjellige kameravinkler

- Fargekorrigere filmen

 

Tok ikke med et godt manus med filmvinklinger-henvisninger fordi jeg tenkte mest på den tekniske delen (sorry, hadde ikke skrevet det når du leste posten), men er helt enig med deg at det er viktig.

 

Noen flere som har noen ideer?

Endret av phex
Lenke til kommentar

Hmm kanskje lurt med lysmåling og tilpasse whitebalanse, så blir det mindre etterarbeid.. Lykke til med din jobben, phex! Selv skal jeg gjøre for første gang "nesten direkte" tv-produksjon forbindelse med en arrangement.. 2-mannsjobb for en hel helg med ulike innslag. Det blir veldig hektisk og lite tid til godt planlegging. Dermed jeg må forberede med hva tema TV vises under arrangementet! Gleder meg!!

Lenke til kommentar
Hmm kanskje lurt med lysmåling og tilpasse whitebalanse, så blir det mindre etterarbeid...

Lysmåling? Hvordan gjør jeg det? For å være ærlig skjønte jeg ikke helt hva du mente med den setningen :blush:

 

Lykke til med din jobben, phex! Selv skal jeg gjøre for første gang "nesten direkte" tv-produksjon forbindelse med en arrangement.. 2-mannsjobb for en hel helg med ulike innslag. Det blir veldig hektisk og lite tid til godt planlegging. Dermed jeg må forberede med hva tema TV vises under arrangementet! Gleder meg!!

Takk, og lykke til selv :-)

Lenke til kommentar
... eller enda bedre, bruke minidisk eller MP3-spiller)

Faktisk ikke så lurt. DV kjører 48 KHz ukomprimert lyd mens mp3 og minidisk (ATRAC?) begge er kraftige komprimerte formater.

Så du mener at man får egentlig bedre lyd av å bare koble mikrofonen til kamera? Har alltid hørt at minidisc skal være så bra, men kanskje det er feil? I tilfelle skal jeg rette det opp med en gang :)

Lenke til kommentar
Så du mener at man får egentlig bedre lyd av å bare koble mikrofonen til kamera? Har alltid hørt at minidisc skal være så bra, men kanskje det er feil? I tilfelle skal jeg rette det opp med en gang :)

Ja det får man. Selvfølgelig er dette avhengig av kvalitet på mikrofon/ledninger/overgang etc. men den tekniske kvaliteten på DV-lyd er faktisk identisk med DAT.

Lenke til kommentar
Så du mener at man får egentlig bedre lyd av å bare koble mikrofonen til kamera? Har alltid hørt at minidisc skal være så bra, men kanskje det er feil? I tilfelle skal jeg rette det opp med en gang  :)

Ja det får man. Selvfølgelig er dette avhengig av kvalitet på mikrofon/ledninger/overgang etc. men den tekniske kvaliteten på DV-lyd er faktisk identisk med DAT.

Ok, takk :) Har nå endret det.

Endret av phex
Lenke til kommentar

Den tekniske siden er den minst viktige når det gjelder å få en film til å se proff ut. Hjelper ikke stort om lyssettingen er perfekt, bildet sylskarpt og lyden krystallklar hvis historien og skuespillerprestasjonene er bare ræva. Tvert imot ser man rett som det er at filmer som teknisk sett er meget primitive, vinner prestisjetunge filmpriser. F.eks. dogmefilmer, tidlige Jarmusch- og Warhol-filmer m.fl.

Lenke til kommentar
Den tekniske siden er den minst viktige når det gjelder å få en film til å se proff ut. Hjelper ikke stort om lyssettingen er perfekt, bildet sylskarpt og lyden krystallklar hvis historien og skuespillerprestasjonene er bare ræva. Tvert imot ser man rett som det er at filmer som teknisk sett er meget primitive, vinner prestisjetunge filmpriser. F.eks. dogmefilmer, tidlige Jarmusch- og Warhol-filmer m.fl.

Meget godt poeng. Vet mange er uenige, men jeg mener det aller viktigste i en film faktisk er manuskriptet. Hvis man blir fenget av historien kan man lettere tilgi andre skavanker.

 

Dessuten er jo manuskriptet det eneste som ikke koster noe annet enn tid. Alt annet proffene har til disposisjon koster jo bøtter og spann. Når det gjelder manuskriptet deirmot kan jo også vi ta oss tid til å finpusse ting som struktur, struktur og struktur...

 

(Hvis noe måtte lure, så mener jeg det viktigste enkeltelementet i et manuskript er struktur). :p

Lenke til kommentar

Helt enig med Beatnik og NickFalk, men tingen er den at jeg hadde tenkt (bare for moroskyld) å lage en film som så best ut teknisk sett. En film der hovedtingen ikke er å ha et bra manus, godt skuespill osv., men at den har et pent bilde, god lyd og ser proff ut. Men som sagt, jeg er helt enig med dere. :)

 

Noen som har noen flere forslag eller rettelser til det som er skrevet i min første post?

 

Hmm kanskje lurt med lysmåling og tilpasse whitebalanse, så blir det mindre etterarbeid.

Noen som kan forklare meg litt nærmere hva "jojo1717" mener?

Lenke til kommentar
Hmm kanskje lurt med lysmåling og tilpasse whitebalanse, så blir det mindre etterarbeid.

Noen som kan forklare meg litt nærmere hva "jojo1717" mener?

I dag jobbet jeg med video-opptaket rundt i Tønsberg. Brukte Whitebalanse (WB)og shutter hele tiden hver gang vi flyttet oss.. Det ble VELDIG bra resultat!! Riktig farger på hudfarge på damen som var med i opptaket. Hvis det var auto, så ville det enten blitt noe mer blåfarget eller større kontraks osv.. Derfor lysmåling viktig og mange videokamera har innebygd WB, men ikke alle har mulig med shutter-lås/styring..

Lenke til kommentar

For å forklare uttrykket whitebalance (kvitbalanse) nærare:

 

Videokamera oppfatter fargar ulikt, alt etter kva temperatur det er på lyset. T.d. har lampelys ein annan "fargetemperatur" enn sollys, og dermed vil ikkje eit videokamera sjå fargar på same måte. Grunnen til at det heiter kvitbalanse, er at kamera bruker kvit som eit utgangspunkt for korleis dei andre fargane skal sjå ut.

 

Om ein t.d. har ein kvitbalanse som er tilpassa innandørs lys, og so filmer ute, vil biletet gjerne få eit blåaktig preg.

 

Dette vart kanskje litt upresist, ettersom eg ikkje veit heilt korleis eg skal forklare det...

 

For meir info, sjå desse sidene:

http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/D..._Balance_01.htm

http://www.fototips.no/index.php?side=hvitbalanse

http://www.photoxels.com/tutorial_white-balance.html

Lenke til kommentar
Hmm kanskje lurt med lysmåling og tilpasse whitebalanse, så blir det mindre etterarbeid.

Noen som kan forklare meg litt nærmere hva "jojo1717" mener?

I dag jobbet jeg med video-opptaket rundt i Tønsberg. Brukte Whitebalanse (WB)og shutter hele tiden hver gang vi flyttet oss.. Det ble VELDIG bra resultat!! Riktig farger på hudfarge på damen som var med i opptaket. Hvis det var auto, så ville det enten blitt noe mer blåfarget eller større kontraks osv.. Derfor lysmåling viktig og mange videokamera har innebygd WB, men ikke alle har mulig med shutter-lås/styring..

Så hvis jeg setter et hvitt A4 ark foran kamera, låser hvittbalansen og så filmer, funker det? Er det sånn jeg tilpasser hvittbalansen?

Endret av phex
Lenke til kommentar
I dag jobbet jeg med video-opptaket rundt i Tønsberg. Brukte Whitebalanse (WB)og shutter hele tiden hver gang vi flyttet oss..

Hvordan kan du "bruke" hvitbalanse og lukkertid?

 

Er det tøft blant filmfolk å bruke slanguttrykk som whitebalanse (merker meg at dere skriver "balanse" istedet for "balance") og shutter?

 

Hva er galt med hvitbalanse og lukkertid?

 

Nei gutter, få styr på språket deres før det er for sent.

 

Kjartan

Lenke til kommentar
Om kamera ditt har manuell kvitbalanse, so ja, det er måten å justere den på. Men dei fleste "vanlege" DV-kamera har ikkje manuell kvitbalanse (trur eg iallfall..), berre valget mellom innandørs eller utandørs lys, eller auto.

Ok, fint å høre fordi DV-kameraet mitt har manuell hvitbalanse :yes:

Endret av phex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...