Gå til innhold

Hejlp Problemer med Ide kontroller og hardisker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte ide kontroller men får den ikke til å fungere.

Får Nexgentel snart alt er montert og klart for bruk. Er desperat og vil få fart på maskinen.

Her er et tidligere innlegg. http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=42039&forum=62

Problemet er følgende:

Jeg hadde 4 hardisker:

13gb ide

30gb ide

30gb ide

123gb ide

Har tidligere hatt en server stående som 123gb stod i, men har solgt både maskinen og serveren og kjøpt meg en ny. Problemet er at da har jeg 4 harddisker men ingen steder å putte dem inn.

Derfor kjøpte jeg ide kontrolleren som ikke fungerer. Nå har jeg tatt bort den ene harddisken 13gb og forsøker men til ingen nytte. Prøvde å montere hardisken på den andre ide kabelen men det fungerte ikke da jeg har et chiftec kabinett (maxi) hvor det er en stor avstand fra cdrom festene til hardisk skuffene. Derfor er det umulig og strekke en kabel ned til den ene harddisken. Er det noen som vet om det er mulig å kjøpe en kabel med større mellomrom mellom pluggene? vet at man kan ta av pluggen på en scussi kabel og flytte den der hvor det passer på kable.

Jeg ser ikke bort fra at jeg gjør noe feil et eller annet sted. Jeg er ingen pc ekspert men heller ikke noe newbie.

Her er tinge jeg lurer på Hardisk 1 med winxp står som master hardisk 2 står som slave. Hva kan jeg sette jumperen på hardisk 3? Har prøvd mye rart.

NB!! Dette er når harddisken står på ide kontrolleren.

Noen som vet hva jeg bør sette jumperene på hvis haridksen stå på samme kabelen som cdrommen?

Til Slutt jeg tror ide kontrolleren snart blir historie. Er det noen som har none bra idèr om andre enheter jeg kan kjøpe for å få dette til å fungere. Ønsker ikke raid på min maskin. Har sjekket noen usb kabinnetter men dårlig overføringshastighet.

Har sett Firewire kabinetter noen som vet hvordan de fungerer, hvordan de kobles til maskinen?? Fordeler ulemper.

Dette ble mye men takk til dere som gidder å ta dere tid til å svare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Quote:

Den 2002-08-16 19:40, Zafar Iqbal skrev:

Er det noen som vet om det er mulig å kjøpe en kabel med større mellomrom mellom pluggene?

Vet at de runde IDE kablene på 90cm har ganske lang avstand mellom pluggene, men er ikke sikker på hvor lang avstanden er. Lengste avstanden jeg har sett på IDE kabler, men nå har ikke jeg sett så mange av de da.

Quote:

Her er tinge jeg lurer på Hardisk 1 med winxp står som master hardisk 2 står som slave. Hva kan jeg sette jumperen på hardisk 3? Har prøvd mye rart.

NB!! Dette er når harddisken står på ide kontrolleren.

Du kan ha kun to harddisker (eller IDE enheter) på samme IDE kabel. Bruker du secondary IDE så er det en egen master og evt. en egen slave på denne.

Quote:

Noen som vet hva jeg bør sette jumperene på hvis haridksen stå på samme kabelen som cdrommen?

Harddisk som master, og CD-ROM som slave.

Quote:

Til Slutt jeg tror ide kontrolleren snart blir historie. Er det noen som har none bra idèr om andre enheter jeg kan kjøpe for å få dette til å fungere. Ønsker ikke raid på min maskin. Har sjekket noen usb kabinnetter men dårlig overføringshastighet.

Kjøp en IDE kontroller som denne :

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&GrpID=1&s=pl

eller denne :

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&GrpID=1&s=pl

Har sistnevnte selv og den fungerer meget bra.

Skrevet

takker for forslaget men jeg har ikke lyst på å kjøpe en ny ide kontroller og hverfall ikke Prommise da jeg har hatt problemer med det før. Hadde en Promise raid kontroller som ikke fungerte på min gammle maskin solgte den til en kompis. kontrolleren krasja og han mistet alle data på sine hardisker.

Han var i kontakt med komplett de hadde hatt lignenede tilfeller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...