Gå til innhold

Jeg trenger tips om elektronika


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg sjekket ut Aphex Twin, og det var bra, men jeg skulle gjerne hatt noen flere pipelyder eller hva man skal kalle det, og dessuten kunne det gått litt raskere og vært litt hardere..

Nunwhore Commando 666?

Edit: Nå nærmer vi oss litt, selv om det heller ikke var akkurat hva jeg leter etter. Skulle gjerne hatt litt flere pipelyder à la Röyksopp. Noe à la Matrix Reloaded-musikken kunne også gjort seg. Jeg tenker da spesielt på Oakenfold - Dread Rock. Men helst finn noe med pipelyder...

Endret av KaYcH
Lenke til kommentar

Hmm, med fare for å virke litt retarded:

 

Crystal Method?

 

A_N_K: Squarepusher er en av mine desiderte favoritter. Har "Go Plastic", "Do You Know Squarepusher" og "Ultravisitor" i samlingen. :)

 

Edit: KaYcH: Har du hørt sangene "Anti Virgin Machinegun Dildo" eller "Disgusting Anal Honey Baroness"?

 

Førstnevnte kan forøvrig lastes ned her: NWC666

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Squarepusher er selvfølgelig gøy, Port Rhombus var det som virkelig fikk meg interessert i mer eller mindre ekstrem elektronisk musikk. Jeg ville forresten utforsket noen av de tidligere albumene hans, spesielt Big Loada. Hvis du får tak i USA-utgaven av denne har den kremspor som Journey to Reedham (7 AM Mix) og nevnte Port Rhombus :_)

 

Edit: Bør forresten nevne at han ga ut en morsom jazzinfluert skive under navnet Clifford Gilberto Rhythm Combination, Deliver the Weird, tittelsporet er en personlig favoritt.

Edit1: Mulig jeg har en feilaktig assosiasjon når det gjelder Gilberto og Jenkinson, har vinylen liggende et sted og alltid hatt det for meg at det er en og samme person, når jeg sjekker litt på nett nå kan det virke som jeg bare blander dog :| Uansett, morsom skive.

Endret av A_N_K
Lenke til kommentar

Jeg hørte på den låta, ja, LarsP. Her kommer min mening om bandene jeg har hørt til nå:

 

Squarepusher: Nei! Definitivt ikke det jeg er ute etter!

 

Orbital: Nei! Definitivt ikke det jeg er ute etter!

 

Autechre: Nei! Definitivt ikke det jeg er ute etter!

 

Shpongle: Bra, men ikke helt det jeg leter etter!

 

Aphex Twin: Jeg vil helst ha det hardere! Dessuten hadde det gjort seg med flere pipelyder og maskinlyder.

 

Wolfsheim: Skulle gjerne hatt det uten vokalene, eller evt. med andre vokaler.

 

The Prodigy: Greit! Jeg må sjekke det ut litt bedre, til tross for at jeg kjenner til noe av musikken fra før av.

 

Matmos: Bra! Må sjekkes ytterligere ut!

 

Nunwhore Commando 666: Bra! Må sjekkes ytterligere ut!

 

Venetian Snares: Absolutt bra! Jeg skal sjekke ut flere låter fra dem.

 

Lassigue Bendthaus: Genialt! Jeg vil ha flere band/artister av denne typen. Dette er litt av det jeg leter etter!

 

Jeg har prøvd å rangere det fra dårligst til best. Det som står nederst på lista er hva jeg synes er best hittil. Særlig de tre siste er hva jeg foretrekker!

 

Og for å rette litt på meg selv. Jeg er ikke bare opptatt av pipelyder i musikken. Maskinlyder er også noe som godt kan være med i musikken. Gjerne begge deler. Det virker kanskje litt rart å omtale det som pipelyder og maskinlyder, men jeg vet ikke hva annet jeg skal kalle det. Jeg håper dere forstår hva jeg mener...

 

Edit: Fikset rekkefølgen!

Endret av KaYcH
Lenke til kommentar

Pipelyder og maskinlyder ... høres ut som du liker musique concrete eller elektroakustisk musikk ... hva med Arne Nordheims Electric? Andre muligheter kan være Nurse With Wound, Wolf Eyes (støy), Pita (digital støy), Oval (proto-glitch), Pluramon, Lustmord.

 

Lassigue Bendthaus må jeg si var et nytt bekjentskap for meg, så vet ikke hva jeg skal sammenligne med. Forresten, er Bendthaus og Señor Coconut en og samme person? Haha!

Lenke til kommentar
Pipelyder og maskinlyder ... høres ut som du liker musique concrete eller elektroakustisk musikk ... hva med Arne Nordheims Electric?

Vel, jeg har hørt noe av Arne Nordheim, og jeg må si at dette absolutt ikke er noe jeg orker å høre på. For meg blir det bare en haug med sammensatte lyder. Kraftwerk og Röyksopp er musikk, slik jeg ser det, selv om det er pipelyder. Venetian Snares er musikk, selv om det er maskinlyder. Er de andre artistene/bandene du foreslo i samme gata som Arne Nordheim?

 

Jeg har dessverre ikke snøring på disse elektronikasjangrene, så det er litt vanskelig å vite hva jeg liker, men det jeg er ute etter er nok av den litt hardere sorten.

Lenke til kommentar

Nordheim er ganske opptatt av klangaspektet ved lyd/musikk, så det er nok noe i det du sier. De andre er egentlig ganske forskjellige, vil ikke regne med at NWW er noe for deg hvis du misliker abstrakt musikk ala Nordheim. Mulig at du heller ikke vil finne Wolf Eyes særlig musikalsk, musikken deres fortoner seg i alle fall som et ganske kraftig angrep på øregangene (seig overstyrt noisecore). Pita, Oval og Pluramon beveger seg innenfor varianter av digital støy; Oval og Pluramon har visse pop-tendenser, sistnevnte har også spilt inn en skive med Julee Cruise fra Twin Peaks-soundtracket.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Air! (Må ikke forveksles med AIR)

 

De lager ganske heftig elektronika med masse pipelyder og R2D2-effekter. Mest på plata Talkie Walkie. Prøv sanger som Alpha beta gaga, Mike Mills og Surfing on a rocket(best!). :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...