Gå til innhold

Windowslisens på elkjøp?


Anbefalte innlegg

Ang "lag recovery cd før du begynner"... Når Elkjøp og andre lignende butikker selger pc til moren min og andre som henne, er dette som rett og slett er tåpelig å forlange. Elkjøp selger pakker som er ferdige til bruk, og de som kjøper har stort sett ikke så mye forstand på pc fra før. Det er sikkert enkelt, da må du kunne det.

Skal vi se.

 

"Det anbefales på det sterkeste at du brenner ut en recovery CD eller DVD for denne maskinen. Dersom du ønsker å gjøre dette nå, sett en tom brennbar plate inn i CD/DVD-brenneren og trykk Ok.

 

Dersom du ønsker å vente, trykk "minn meg på dette senere" og velg hvor mange dager som skal gå før du får en påminnelse

 

Dersom du ikke ønsker å bli påmint om dette igjen, kryss av i ruten nedenfor og trykk Avbryt"

 

Ikke ordrett gjengitt, men noe slikt får man første gang man starter en PC med recoverypartisjon. Hvor vanskelig kan det være å sette i en plate og klikke på Ok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel ! Man kan jo kjøpe OEM-deler hos samme leverandør, resultat vil bli det samme...

Dersom du kjøper f.eks. en PC som er produsert og ferdig bygd av HP, så tar ikke HP ansvar for hva du måtte sette inn av annet skjermkort, lydkort etc. HP vil kun ha ansvar for det som satt i maskinen når du kjøpte den.

F.eks. El-kjøp har anbefalte opgraderinger for sine PCèr osv....

 

Det store poeng er at er det noe vist å kjøpe "ferdig PC" i det hele tatt siden flere av dem ikke tar ansvar utøver det som blir levert ?

 

Ergo, hvorfor skal jeg kjøpe f.eks. en Dill Dall Dell siden jeg vet at absolutt alt ansvar utover standart leveranse er utelukket ?

Lenke til kommentar
Det store poeng er at er det noe vist å kjøpe "ferdig PC" i det hele tatt siden flere av dem ikke tar ansvar utøver det som blir levert ?

 

Ergo, hvorfor skal jeg kjøpe f.eks. en Dill Dall Dell siden jeg vet at absolutt alt ansvar utover standart leveranse er utelukket ?

Kan du gi en eneste god grunn til at f.eks. HP skulle ha ansvar for et skjermkort du kjøper hos Komplett og stapper inn i PCen de har produsert? Dersom det skjermkortet ryker eller ikke skulle fungere sammen med andre komponenter i PCen, så må du ta det med leverandøren av skjermkortet. Det burde vel egentlig si seg selv at du ikke kan forlange at en produsent av ferdig-PCer skal ta ansvar for ting du legger til etter kjøp.

Lenke til kommentar

dere som sier at det er lettere med orginal XP cd istedet for Partisjon..

 

 

Er dere sikre på at dere mener det ? Eller er det bare hva dere er vant til og er derfor fientlig innstilt på alt som ikke sånn dere er vant til det skal være ?

 

Hva er lettest for Mor/Bestemor/Kjæreste ?

 

1: Win xp cd som de fleste "amatører" ikke klarer å bruke ? Som ikke installerer drivere og du må sitte med 20 cd'r for å installere all programvare?

 

2: Trykke F10 eller F11 i oppstart. Velge om du skal ha slettende eller ikke slettende gjennoppretting og så gjør maskinen resten selv.. ferdig på 20min...

 

Hva er virkelig best for nybegynneren her ?

Lenke til kommentar
dere som sier at det er lettere med orginal XP cd istedet for Partisjon..

 

 

Er dere sikre på at dere mener det ? Eller er det bare hva dere er vant til og er derfor fientlig innstilt på alt som ikke sånn dere er vant til det skal være ?

 

Hva er lettest for Mor/Bestemor/Kjæreste ?

 

1: Win xp cd som de fleste "amatører" ikke klarer å bruke ? Som ikke installerer drivere og du må sitte med 20 cd'r for å installere all programvare?

 

2: Trykke F10 eller F11 i oppstart. Velge om du skal ha slettende eller ikke slettende gjennoppretting og så gjør maskinen resten selv.. ferdig på 20min...

 

Hva er virkelig best for nybegynneren her ?

Hvis du vil absolutt ha den cd platen så er det vel bare å kjøpe deg full lisens av win xp.

 

Skjønner packard bell kjempe godt, man sparer mye ved å la kunden selv brenne ut en gjenopprettings cd.

 

Når det gjelder Elkjøp er det ikke noe vits å la ting gå utover dem. De har jo ikke ansvar for at du ikke leser instrukser på skjermen eller i boka. Hvis de er snille med deg (og smarte) så har de sikkert en kopi du kan få ved å henvende deg til dem saklig. De er mennesker de også, og du er sikkert ikke den første som har gjort den feilen der utifra hva Tee og Alastor sier.

 

Så ikke skyld på alt og alle siden det var du\ moren din som har gjort feil i dette tilfelelt. Og når man går ut med sånne beskyldninger mot bedrifter som ikke har gjort noe galt, burde man forvente tilbakemeldinger på dette.

 

Ser også at Enden er villig til å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Skal vi se.

 

"Det anbefales på det sterkeste at du brenner ut en recovery CD eller DVD for denne maskinen. Dersom du ønsker å gjøre dette nå, sett en tom brennbar plate inn i CD/DVD-brenneren og trykk Ok.

 

Dersom du ønsker å vente, trykk "minn meg på dette senere" og velg hvor mange dager som skal gå før du får en påminnelse

 

Dersom du ikke ønsker å bli påmint om dette igjen, kryss av i ruten nedenfor og trykk Avbryt"

 

Ikke ordrett gjengitt, men noe slikt får man første gang man starter en PC med recoverypartisjon. Hvor vanskelig kan det være å sette i en plate og klikke på Ok?

Problemet her er at mange ikke skjønner at det er viktig å lage recovery, og for det andre så er de aller fleste lyst til å starte å bruke maskinen. Et annet problem er jo at brente CD'er forsvinner lettere enn trykte cd'er.

 

[EDIT] Ville bare si at det er typisk norsk å ikke lese bruksanvisninger. "Når du kjøper noe skal du ikke lese bruksanvisninga. I alle fall ikke før du har kjøpt ny to ganger" [/EDIT]

Endret av Tresprit
Lenke til kommentar
Det aller beste er å lese bruksanvisninga, hvor akkurat det der står..det er DER folk flest faller av..de satser på at det går bra med "Plug N' Play".

Vel, hvorfor i heiteste skal det ikke gå bra med "plug 'n play"? Hvis produsent ikke lager en recovery cd som følger med bør de ikke la brukeren hoppe over steget der man brenner cd'en ihvertfall.

 

Uansett hva du mener så er ikke dette brukerfeil, produsent eller selger bør hjelpe mer til her.

Lenke til kommentar
Det store poeng er at er det noe vist å kjøpe "ferdig PC" i det hele tatt siden flere av dem ikke tar ansvar utøver det som blir levert ?

 

Ergo, hvorfor skal jeg kjøpe f.eks. en Dill Dall Dell siden jeg vet at absolutt alt ansvar utover standart leveranse er utelukket ?

Kan du gi en eneste god grunn til at f.eks. HP skulle ha ansvar for et skjermkort du kjøper hos Komplett og stapper inn i PCen de har produsert? Dersom det skjermkortet ryker eller ikke skulle fungere sammen med andre komponenter i PCen, så må du ta det med leverandøren av skjermkortet. Det burde vel egentlig si seg selv at du ikke kan forlange at en produsent av ferdig-PCer skal ta ansvar for ting du legger til etter kjøp.

Kanskje en liten misforståelse ? Eller dårlig formulering fra min side ? :)

 

Nå snakker jeg om de PC-leverandører som leverer også andre deler til sine maskiner, ikke spesifikk om HP/Compaq/andre som stort sett bare leverer minnebrikker som oppgradering så der har du helt rett.

 

 

De fleste Webshoppene godtar oppgradering av maskinvaren innenfor garantitiden

uten problemer, skulle bare mangle at man ikke kan bytte ut f.eks. skjermkort osv. kjøpt hos komplett på en Komplettmaskin.

 

Men blir vel litt Off-topic nå...

Lenke til kommentar
Skal vi se.

 

"Det anbefales på det sterkeste at du brenner ut en recovery CD eller DVD for denne maskinen. Dersom du ønsker å gjøre dette nå, sett en tom brennbar plate inn i CD/DVD-brenneren og trykk Ok.

 

Dersom du ønsker å vente, trykk "minn meg på dette senere" og velg hvor mange dager som skal gå før du får en påminnelse

 

Dersom du ikke ønsker å bli påmint om dette igjen, kryss av i ruten nedenfor og trykk Avbryt"

 

Ikke ordrett gjengitt, men noe slikt får man første gang man starter en PC med recoverypartisjon. Hvor vanskelig kan det være å sette i en plate og klikke på Ok?

Problemet her er at mange ikke skjønner at det er viktig å lage recovery, og for det andre så er de aller fleste lyst til å starte å bruke maskinen. Et annet problem er jo at brente CD'er forsvinner lettere enn trykte cd'er.

 

[EDIT] Ville bare si at det er typisk norsk å ikke lese bruksanvisninger. "Når du kjøper noe skal du ikke lese bruksanvisninga. I alle fall ikke før du har kjøpt ny to ganger" [/EDIT]

Ja, det er jeg 100% enig med deg i, å ikke lese bruksanvisninga er typisk norsk.

 

Og å ikke lese bruksanvisninga er BRUKERFEIL!

Lenke til kommentar

Fikk inntrykk av at du var smertelig lei av å prøve å få bukt med spywaren, men jeg våger meg til å foreslå at du prøver programmet HijackThis

http://www.majorgeeks.com/download3155.html

Det vil gi deg oversikt over det meste som kjører på maskinen din, og mulighet til å fjerne det. Men det vil i tillegg liste opp alle de "gode" prosessene som kjøres på maskinen, så kjør det, for så å poste loggfilen enten på dette forumet eller et annet forum som spesialiserer seg på spyware som kan fortelle deg hva som bør fjernes og ikke. Du kan selvsagt klippe og lime alle oppførnigene inn i google, så vil du som oftest finne ut om oppføringen er ond eller ikke.

Endret av squabbish
Lenke til kommentar
Nå snakker jeg om de PC-leverandører som leverer også andre deler til sine maskiner, ikke spesifikk om HP/Compaq/andre som stort sett bare leverer minnebrikker som oppgradering så der har du helt rett.

 

 

De fleste Webshoppene godtar oppgradering av maskinvaren innenfor garantitiden

uten problemer, skulle bare mangle at man ikke kan bytte ut f.eks. skjermkort osv. kjøpt hos komplett på en Komplettmaskin.

Da misforsto jeg hva du mente ja. Selvfølgelig skal du kunne oppgradere en PC som allikevel bare er satt sammen av komponenter som er kjøpt løse og satt samme kun fordi du betalte butikken for det.

 

Forøvrig godtar hvertfall HP at du f.eks. bytter grafikkort i maskiner du har kjøpt, også i garantitiden. Men du vil ikke få hjelp dersom det blir problemer med grafikkortet du har satt inn. Men det regner jeg med at du forstår ;)

 

end off-topic

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...