Gå til innhold

koselig av posten


Anbefalte innlegg

først 20min i kø.

så rundt 10min i kassa pga de ikke klarte å registrere pakken min skikkelig, dernest måtte de ordne med giro, deretter fikk jeg ekstragebyr siden de måtte ordne med giro :applaus smiley:

diskusjon nyttet selvfølgelig ikke.

 

nå er det på overtid at man får inn private aktører som kan konkurrere med posten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
først 20min i kø.

så rundt 10min i kassa pga de ikke klarte å registrere pakken min skikkelig, dernest måtte de ordne med giro, deretter fikk jeg ekstragebyr siden de måtte ordne med giro :applaus smiley:

diskusjon nyttet selvfølgelig ikke.

 

nå er det på overtid at man får inn private aktører som kan konkurrere med posten.

 

Ja posten er trege med det meste! håper de nye konkurentene kommer å presser ned prisen og setter opp farten på leveringstid så posten blir tvunget til og følge etter...

Lenke til kommentar
Det kjipe blir selvfølgelig om nye aktører kun tar i mellom de store byene.

 

Slik at om du bor langt inn i en dal i hedemark så må du alikevel benytte posten.....

Noe som igjen skaper Posten monopol på disse strekningene = skyhøye priser for post til og fra dennen plassen. Og treg levering...

Lenke til kommentar

Onsdag i forrige uke var det sendt en pakke til meg før innleveringsfrist for pakker, 3 dager stod det at posten skulle bruke på å sende den til meg. dvs. torsdag, fredag og lørdag. Jeg fikk hentelappen i posten i dag onsdag, pakken hentet jeg i går.

 

Helt sykt at de kan reklamere med den leveringstiden om de ikke klarer å holde den, når man nå betaler nesten 200,- for å sende en pakke burde de klare å overholde leverings tia.

Lenke til kommentar

Omdanninga av posten til en bedrift med målsettning tjene penger er noe av det dummeste so, har skjedd i Norge.

 

Ja hvorfor det ?

Det er ikke konkuranse i dette markede, dete gjør at markedskretenes ofte possitive effekter ikke slår til her. Det er nok også for lite grunnlag for å opprette en reel konkurent til posten, noe som gjør at posten har tilnærmet monopol, og det er aldrig sunt.

 

De få gode ting som har kommet ut av omorganiseringen , kunne vært gjort uten å skille ut posten som eget selskap.

 

Jeg mener bestemt at det fins oppgaver som ikke egner seg for privat drift, og postforsendelse er et av dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Hva er det folk syter etter? Posten er hverken bedre eller verre enn andre befraktere spør du meg. Til gjengjeld er de drittbillige og de har IKKE monopol på pakkepost slik noen påstår. Så hvis du er så himla misfornøyd kan du jo gå til en konkurrent.

 

You get what u pay for.

 

PS: enig i at ikke alle post i butikk filialer er like bra, men jeg er himla glad jeg ikke lenger må ta fri fra jobben hver gang det kommer en pakke. Åpent til 23 og 21 på lørdager!! :thumbup:

Lenke til kommentar
BennyBanassi  Skrevet 23/09/2005 : 14:58

  Hva er det folk syter etter? Posten er hverken bedre eller verre enn andre befraktere spør du meg. Til gjengjeld er de drittbillige og de har IKKE monopol på pakkepost slik noen påstår. Så hvis du er så himla misfornøyd kan du jo gå til en konkurren

 

Hvilken reel konkurent har du til posten. Levrandører som tollpost, nord cargo er ikke reelle konkurenter til posten.

 

 

Posten har tilnærmet monopol, og det er ikke sunt, derfor burde det være et offetlig ansvar at småpakkepost er et offentlig ansvar og ikke en bedifts ansvar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
"drittbillige" ?

selvfølgelig er det monopol på pakkepost, hvis jeg ønsker å sende en pakke fra tønsberg til indre troms, hvilke seriøse alternativ eksisterer det?

Flere seriøse, men ingen som kommer i nærheten på pris.

Hvis du tar frem et norgeskart så skjønner du kanskje hvorfor? Å betale en hundrings for å sende en pakke fra Tønsberg til Troms er et kupp spør du meg, og jeg kan garantere deg at posten taper penger på den forsendelsen.

Lenke til kommentar

Pakker kan du jo sende med andre aktører enn posten. Det er brevpost de har monopol på om jeg ikke har totalt misforstått.

 

En annen ting du må tenke på er at Postkontorer er som regel Postbanken og ikke selve Posten. De bare selger postens tjenester. Hvordan det er med PIB veit jeg ikke helt hvem som eier det men tror det er Postbanken som eier de også i en stor grad.

Lenke til kommentar

Hadde nettopp en irriterende opplevelse selv med posten.

 

Skulle poste en Norgespakke, og det var ikke særlig stor pågang på postkontoret. De ansatte presterte likevel å ekspedere tre kunder samtidig, deriblant meg, fra en og samme kasse. Det ble mildt sagt trangt og masete, og jeg som allerede er lett stressa og plaget av nærhet til fremmede, jeg klarte såklart å feilstave etternavnet til vedkommende som skulle ha pakken. Oppdaget dette først nå.

 

Ordnûng muss Sein.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
Posten har tilnærmet monopol, og det er ikke sunt, derfor burde det være et offetlig ansvar at småpakkepost er et offentlig ansvar og ikke en bedifts ansvar.

Ja, jeg minnes godt de dagene da mitt lokale postkontor hadde åpent til halv fire og tolv på lørdager. Og skulle du ha en pakke fra Oslo til Bergen over natta måtte du sende den med nattoget... :D Det var de gode tidene da Posten var en ekte monopolist.

 

At Posten tjener penger skyldes først og fremst en fantastisk omstillingsprosess og rasjonalisering og de skal ikke ha noe pepper for dette. Hvis du ser litt stort på det er det vel liten tvil om at vi har verdens beste postsystem i dette landet.

 

Et eksempel er FedEx som er verdensledende -de har ikke eget nett i Norge men bruker Posten til å videreformidle pakkene så snart de lander på Gardermoen. Det sier vel sitt?

 

Og Posten er ikke en privat bedrift -de er 100% statseide og har en konsesjon å forholde seg til samtidig som de opererer i konkurranse med andre bedrifter på for eksempel pakkepost og godstrafikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
En annen ting du må tenke på er at Postkontorer er som regel Postbanken og ikke selve Posten. De bare selger postens tjenester. Hvordan det er med PIB veit jeg ikke helt hvem som eier det men tror det er Postbanken som eier de også i en stor grad.

Posten er lovpålagt å drive banktjenester gjennom hele ekspedisjonsnettet sitt. Men Postbanken er eid av DnB faktisk. Så postkontorene eies og drives av Posten, men driver også bank for DnB/Postbanken. PiB avtales med lokale kjøpmenn som står for driften.

Lenke til kommentar
"drittbillige" ?

selvfølgelig er det monopol på pakkepost, hvis jeg ønsker å sende en pakke fra tønsberg til indre troms, hvilke seriøse alternativ eksisterer det?

Flere seriøse, men ingen som kommer i nærheten på pris.

Hvis du tar frem et norgeskart så skjønner du kanskje hvorfor? Å betale en hundrings for å sende en pakke fra Tønsberg til Troms er et kupp spør du meg, og jeg kan garantere deg at posten taper penger på den forsendelsen.

leverandørene i usa viser hva reell konkurranse er..

Lenke til kommentar

så vidt jeg vet er det fritt frem å begynne en konkurrent til posten norge, men det stilles visse krav, og disse er harde...

 

det er f.eks minimums-leveringstid på brev uansett hvor langt det skal innenfor grensene osv... og dette kreves det mange folk til, og et godt innarbeidet system for å klare... og da tror det det koster mer enn det smaker hvis en privat aktør hadde begynnt med dette...

dere kan jo tenke dere hvor mange som jobber i posten norge...!

 

det er nærmest umulig for en privat aktør å konkurrere med posten norge nå... det nytter ikke å begynne smått og arbeide seg større, man må begynne stort for å klare å holde kravene som er satt av lov-norge...

tror jeg

Lenke til kommentar

Hvis du skal sammenligne med det store utland så kommer antallet brukere inn i bildet og vi er ikke flere folk i dette landet enn en middels by andre steder, og i tillegg er vi spredt til hver en tue rundtom. Da sier ting seg litt selv. Hadde alle bodd på østlandet hadde det vært annerledes, men demografien i landet tilsier at det koster litt å drifte posttjenester.

 

Det samme gjelder bredbåndutbygging f.eks.

 

 

EDIT: leifs

Endret av :chribruu
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...