Gå til innhold

Erfaringer med Sigma 70-200 F2.8 EX APO DG/HSM?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen av dere som har testet denne linsen i rom med mindre belysning; konserter o.l.

 

Har vurdert denne linsen en stund nå men er litt i tvil. Hadde vært kjekt om noen kommer med tilbakemeldinger og gjerne bilder som er tatt med denne linsen. Helst med et Canon EOS 300D, da det er et slik jeg har selv.

 

Jeg trenger en GOD(men ikke altfor dyr) linse som egner seg ypperlig til konsertfotografering...tips?

 

En ting til; er det noen som vet hvem som importerer Sigma til Norge? Link? Og er det noen som vet om butikker i Oslo som har denne Sigma linsen(er ikke spesielt kjent)...?

Endret av Unleash_Hell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fotovideo og Elite Foto importerer Sigma til Norge.

 

Her er objektivet du spurte etter hos FOTOVIDEO

 

Her er omtaler og brukermeninger om objektivet: Fred Miranda Reviews

 

Det er ikke DG objektivet, men er vel ikke så store forskjeller mellom de.

Absolutt verdt en titt på de sidene.

 

Jeg vet at Itech har hatt Sigma før, men mener å ha hørt at de har kuttet ut fotovirksomheten.

Endret av andreash
Lenke til kommentar
Takker for svar, men jeg har allerede sett omtalene der, og lest det meste på nett om denne linsen...he-he.. Det jeg helst vil se er konsertbilder som er tatt med denne linsen...helst på et Canon EOS 300D...

Jeg har en del bilder tatt med en gammel forgjenger av linsen, en Sigma 70-210mm f/2.8. Serien Lyd! og Moldejazz inneholder mange av dem.

 

Min linse er ikke like skarp som Nikons 80-200mm f/2.8 (iallefall det eksemplaret jeg har tilgang til), men gjør som regel en ganske fin jobb.

 

pbase kan forøvrig også være verdt å kikke på.

Lenke til kommentar
Takker for svar, men jeg har allerede sett omtalene der, og lest det meste på nett om denne linsen...he-he.. Det jeg helst vil se er konsertbilder som er tatt med denne linsen...helst på et Canon EOS 300D...

Jeg har en del bilder tatt med en gammel forgjenger av linsen, en Sigma 70-210mm f/2.8. Serien Lyd! og Moldejazz inneholder mange av dem.

 

Min linse er ikke like skarp som Nikons 80-200mm f/2.8 (iallefall det eksemplaret jeg har tilgang til), men gjør som regel en ganske fin jobb.

 

pbase kan forøvrig også være verdt å kikke på.

 

Bildene så skarpe nok ut de, men regner kanskje med at kameraet ditt er noe bedre enn mitt Canon EOS 300D også...

Endret av Unleash_Hell
Lenke til kommentar
Bildene blir uanset skarpe hvis man bruker kvalitetsobjektiv...

Du sier altså at mitt Canon EOS 300D er mer enn bra nok til å brukes på denne linsen? At jeg kommer til å merke store forandringer fra standard-objektivet, og at det vil gi klare bilder også i mørkere rom(konsert o.l.)... Eller bør jeg gå for Canon objektivet av samme type med IS til nesten dobbelt pris?

 

Har ikke så veldig god peil, så jeg setter stor pris på svarene deres!

Endret av Unleash_Hell
Lenke til kommentar
sier altså at mitt Canon EOS 300D er mer enn bra nok til å brukes på denne linsen? At jeg kommer til å merke store forandringer fra standard-objektivet, og at det vil gi klare bilder også i mørkere rom
Standardobjektivet har lysstyrke f/5,6 på 55 mm så i forhold til f/2,8 på 70 mm så får du (5,6/2,8)^2 = 400% av lyset. Dermed kan du bruke en fjerdedel av lukkertiden eller ta bilder i en fjerdedel av lyset på samme lukkertid. Hvis du zoomer inn så trenger du kortere lukkertid hvis du ikke bruker stativ siden det blir vanskeligere å holde objektivet stille nok.

 

Det blir ingen problemer med 300D. IS hjelper bare på motiver som ikke beveger seg så se heller etter et lyssterkt fastobjektiv hvis f/2,8 ikke er bra nok. f/1,4 gir samme forbedring en gang til over f/2,8 igjen så totalt 1600% noe som er en dramatisk forbedring over kit objektivet.

Lenke til kommentar
Bildene blir uanset skarpe hvis man bruker kvalitetsobjektiv...

Du sier altså at mitt Canon EOS 300D er mer enn bra nok til å brukes på denne linsen? At jeg kommer til å merke store forandringer fra standard-objektivet, og at det vil gi klare bilder også i mørkere rom(konsert o.l.)... Eller bør jeg gå for Canon objektivet av samme type med IS til nesten dobbelt pris?

 

Har ikke så veldig god peil, så jeg setter stor pris på svarene deres!

Om det er mine bilder du refererer til, tatt med 20D, så skal det sies at ISO støyegenskaper er bedre enn 300D. Forøvrig koster nok EF 70-200 2,8 med IS litt mer enn nesten dobbelt så mye som Sigmaen...IS har du bruk for når du skal ta bilder av et motiv som ikke er i bevegelse, IS retter opp håndskjelvingen din, ikke motivets bevegelse, så mye bruk for det har du vel ikke på konserter, om det da ikke er strykeorkestere o.l. som er målet.

Kanskje du bør se etter en 50mm f1,4? Ikke mye til tele, men en slik åpning hjelper godt på lukkerhastigheten, tror det er mange konsertfotografer som bruker dette objektivet, men som sagt du må jo nærmere scenen.

Husk også at det er tvingende nødvendig med god etterbehandling av digitale bildefiler, Neat Image er et redskap som du får bruk for sammen med en eller annen PS versjon.

Skal vi si at utstyret gjør halve jobben og DU...gjør resten.

 

Om du merker stor forskjell ifra standardobjektivet EF-S 18-55? Å,ja på alle måter, selv om EF-S 18-55 ikke er så elendig, (untatt i byggekvalitet) som så altfor mange hevder.

 

Edit: Kristallo var 2 min. raskere en meg... :!:

Endret av egerstud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...